הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
להבין את טראמפ: הספר הראשון בעברית על נשיא ארה"ב
כבר בחודש אוגוסט של שנת 2016 חזה קובי ברדה, שב-8 בנובמבר באותה שנה, יזכה טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית. בראיון אישי, עם עורכת התרבות של היברו ניוז, רוני נאור, הוא חושף עובדה על הנשיא, שהפתיעה אותו במהלך כתיבת הספר

"כבר ב-25 באוגוסט 2016, כשכולם הספידו את דונלד טראמפ, אני חזיתי שהוא צפוי לזכות בבחירות לנשיאות ארצות הברית". כך נזכר הסופר ואיש התקשורת, קובי ברדה, שאת ספרו "המפתח להבנת דונלד טראמפ", תוכלו לקרוא החל מה-8 בפברואר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"המפתח להבנת דונלד טראמפ", מאת קובי ברדה (צילום: Shutterstock / קובי ברדה)

 

מסתבר שברדה פיצח את האניגמה שעומדת בבסיס התנהלותו ודמותו של הנשיא האמריקאי המכהן ובספרו הוא שוטח את משנתו באשר לכך. בספר מנתח ברדה את מהלכיו של טראמפ. הוא חושף את האסטרטגיה שהביאה לניצחונו בבחירות לנשיאות ומציג ניתוח מדוקדק של תקופת כהונתו מיום היבחרו ועד היום.

"טראמפ עושה הכל על מנת לשמור על בסיס הבוחרים האסטרטגי שלו"
ברדה, יליד חולון, דובר מנהלת ליגות הכדורגל, בעל תואר שני בלימודי יהדות ארצות הברית מאוניברסיטת חיפה, ונמצא לפני כתיבת דוקטורט. הוא בקיא בפוליטיקה האמריקאית על פרטיה ומפגין ידע מרשים בכל הקשור בעומד בראשה. בהמשך לכך, מעניין לשמוע את עמדותיו באשר לשאלות הבוערות ביותר של ימים אלה:

האם לדעתך טראמפ צפוי לסיים את כהונתו הנוכחית כנשיא?
"ודאי, אלא אם יקרה לו משהו בריאותי. לדעתי, אין פה שאלה. אין שום תרחיש פוליטי להדחה".

האם לדעתך יש לו סיכוי להיבחר לקדנציית נשיאות נוספת?
"אנחנו עדיין בנקודה רחוקה יחסית על מנת לדעת בוודאות. לפחות על פניו נראה שהעניין המשמעותי שיכול לעצור את טראמפ הוא העימות סביב השלמת החומה בגבול של ארצות הברית ומקסיקו. הוא מבין שעליו לשמר את בסיס הבוחרים האסטרטגי שבזכותו הוא ניצח בבחירות ומתנהל בהתאם. בסיס הבוחרים האסטרטגי שהביא לו את הניצחון הוא תמהיל של שני פלחי אוכלוסייה. פלח אחד הוא הקהל הרפובליקני הקלאסי, אשר רובו אוונגליסטי ונמצא במדינות הרפובליקניות ממילא. הפלח השני מורכב מאוכלוסיות שהצביעו בעבר עבור מועמדים דמוקרטים. במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות בשנת 2016, הבין טראמפ שעל מנת להגיע ל-270 אלקטורים הוא היה צריך לפצח את "האוהל הדמוקרטי" ולגנוב מצביעים של המפלגה היריבה. לשם כך הוא היה צריך להביא לשינוי בשלוש מדינות, שרוב המצביעים שבהן הצביעו עד כה למפלגה הדמוקרטית: פנסילבניה, מדינת כורי הפחם והברזל, וויסקונסין, מדינת החלב והחקלאות, ומישיגן, בירת המכוניות. הוא זיהה את המכנה המשותף שאפשר לו לחולל שינוי באותן שלוש מדינות, שלא הצביעו לאף מועמד רפובליקני מאז שנות השמונים. טראמפ הבין שהוא יכול לשנות את המצב באמצעות האיגודים המקצועיים. לכן, הוא הגיע אל המדינות האלה וחרש אותן למעלה מארבעים פעמים במהלך תקופת קמפיין הבחירות שלו. כל זאת, בזמן שהמתמודדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, רצתה לסגור מפעלים משום שהם לא ירוקים. כשהיא אמרה את הדברים האלה, טראמפ פנה בדיוק אל העובדים באותם מפעלים, אל אנשי הצווארון הכחול".

האם אתה חושב שמדיניותו אפקטיבית? אילו מטרות הוא השיג מאז נבחר?
"הוא הבטיח את השבת הברזל והפחם לייצור אמריקאי. כך, עם כניסתו לתפקיד הנשיא הוא הטיל מסים משמעותיים על ברזל שמגיע מסין, על מנת לייצר גידול בתעשיית הברזל בפנסילבניה. שם יש ריכוזי מצביעים דמוקרטים. כעת, כל העולם מדבר על הברזל האמריקאי. בוויסקונסין טראמפ בנה קמפיין שעורר מאבק בין המדינה, ששמה הוא מדינת החלב, לבין קנדה. הוא יצר מאבק בעיקר בתחום החקלאי. לפני הבחירות הוא התחייב לפעול למען עובדי הצווארון הכחול והוא נלחם עבורם אחרי שנבחר, בעיקר מהמקום של הסחר הבינלאומי. המדינה השלישית היא מישיגן. אותה לא צפיתי. הפעילות שלו שם הגיעה בהפתעה גמורה מבחינתי. טראמפ אמר שישיב את תעשיית המכוניות במדינה לגדולתה. אומר ומבצע. הסכם USCA, קובע שעל מנת שרכב יחשב כמיוצר בארצות הברית ולא יוטל עליו מכס, 75% מהחלקים שלו חייבים להיות מיוצרים בארצות הברית. התוצאה היא חזרתם לפעילות של עשרות מפעלים להרכבת מכוניות בארצות הברית, והם חוזרים בעיקר למישיגן. אפשר לראות שטראמפ עושה הכל על מנת לשמור על בסיס הבוחרים האסטרטגי שלו, שמורכב מאותם אנשים מסכנים, עובדי כפיים, שכל העולם נטש ואמר שהם כבר לא רלוונטיים יותר".

"ארצות הברית אבדה עניין בעולם"
ברדה, שימש בעבר בתפקיד דובר עיריית נתניה (2006-2010), בתפקיד סגן דובר עיריית תל אביב-יפו וגם בתפקיד דובר העמותה לתיירות של תל אביב (2001-2006). הוא שימש גם כיו"ר אגודת הסטודנטים של המכללה האקדמית תל אביב-יפו והיה אחד ממנהיגי מאבק הסטודנטים להורדת שכר הלימוד באוניברסיטאות בישראל.

 

"הוא אמנם אוהב את ישראל, אך בל נשכח שהוא הכריז על נסיגה מסוריה משום שזה היה חשוב לו במסגרת קידום המטרות שלו", כך ברדה בספרו (צילום: Shutterstock)

בין התגליות ההיסטוריות שבעבודת המוסמך שכתב ברדה אפשר למצוא גם גילויים לעניין תרומתם של השופט לואי ברנדייס והרב סטיבן וייז להצהרת בלפור; התכנית למימון אמריקאי לפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים ויישובם מחדש במדינות ערב; ויישוב הפליטים היהודים ממדינות ערב בישראל בשנת 1951. לאחרונה הגיש ברדה את תזת המוסמך שלו, אותה כתב בהנחיית ראש המחלקה להיסטוריה אמריקאית באוניברסיטת חיפה, והוא צפוי להמשיך במחקר במסגרת עבודת הדוקטורט שלו, בהנחיית ד"ר קוק וראש בית הספר ליחסים בינלאומיים, פרופ' זק לוי.

לדברי ברדה, "ארצות הברית אבדה עניין בעולם, מי שחושב שהיא עדיין השוטר העולמי, פשוט טועה. לארצות הברית כבר לא נותרו אינטרסים ברורים ומובהקים להגן עליהם בעולם לאחר שהיא פיתחה עצמאות אנרגטית. היא לא זקוקה לנפט. מהרגע שזה קרה אין לה עניין בעולם. טראמפ מממש את המצב הזה, של איבוד העניין בעולם. הוא עושה את זה בעיקר משום שהוא יכול. הוא עושה את זה משום שאין לו צורך עוד בברית הפסיכית עם מדינות המפרץ, אין לו צורך להחזיק בסיסים וצבא בכל מיני מקומות בעולם".


"ארצות הברית אבדה עניין בעולם", מספר ברדה (צילום: קובי אליהו)

מה הביא אותך לכתוב את הספר?
"אני לא נביא ולא בן של נביא. אך הצלחתי ליצור לעצמי יכולת להביט בדברים דרך משקפיים לא מלוכלכים. אני מביט בטראמפ ממקום נקי מפרדיגמות, מהן אנשים לא מסוגלים להשתחרר בדרך כלל. אני חושב שהאיש פשוט להבנה וזה גם מה שיאמרו מי שיקראו את הספר. כתבתי את הספר על מנת להציע נבואות שיגשימו את עצמן, משום שאני מאזין לו. כך, לדוגמא, אני חושב שאנו צפויים להתעורר בוקר אחד, משלחת אירנית תבקר בבית הלבן והוא יחתום איתה על הסכם. אני חושב שזה אפשרי משום שהוא אמר שזה מה שהוא רוצה לעשות. הוא פונקציונלי. המטרה שלו היא לקדם את המטרות שלו. הדברים שאני אומר נועדו לאנשים שמייחסים לו כיום דמות של משיח בן דוד ועלולים להיות מופתעים. הוא אמנם אוהב את ישראל. אך בל נשכח שהוא הכריז על נסיגה מסוריה משום שזה היה חשוב לו במסגרת קידום המטרות שלו. הוא היה חייב לעשות את זה, משום שהוא נדרש להציג הישג במסגרת בחירות האמצע בארצות הברית. אני פשוט מאזין למה שהוא אומר, מכניס את זה לראש ובהתבסס על מה שלמדתי על האיש וממנו, אני מבין מה הוא צפוי לעשות". 

היה משהו שגילית במהלך העבודה על הספר והפתיע אותך?
"אני חושב שטראמפ הוא האיש הכי צפוי בעולם. למרות התדמית שרבים משייכים לו, תדמית של אדם שהולך לישון בלילה עם אג'נדה אחת ומתעורר עם אחרת. למרות התדמית הזו, הוא לגמרי צפוי ועקבי. עדיין לא הצלחתי לתפוס אותו מזגזג בשום מהלך. הוא מתנהל בצורה לא פוליטית. לכן לאורך העבודה על הספר לא גיליתי משהו שהפתיע אותי. פרט לעובדה אחת, שעומדת בניגוד לתדמית שלו או לתדמית אותה משייכים לו אחרים ויתכן ואני הושפעתי ממנה גם כן. בשנות השמונים, כשהחלה התפשטות של מחלת האיידס, לא ידעו הרבה אודותיה בעולם. אנשים פחדו מאוד, חשבו שאפשר להידבק בקלות והיתה אווירה אחרת מאשר זו של ימינו. באותה תקופה טראמפ שיקם את רחבת ההחלקה על הקרח בסנטרל פארק, ניו יורק, והתחייב לתרום חלק מהרווחים לצדקה. הפתיע אותי שמטרת הצדקה בה הוא בחר היתה מרכז לסיוע להומוסקסואלים. אני חושב שהופתעתי, משום שגם אני הושפעתי, כנראה, מהתפישה הכללית את האיש".


הוצאה: סיפור פשוט.
לרכישת הספר: http://bit.ly/2s0n324

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE