הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הם חשבו שיצאו לפנסיה - ואז מצאו עבודה בלתחמן את הלוטו
משחק לוטו חדש ניסה ללכת נגד הנוסחא המקובלת, שבה הפרס הראשון ממשיך להצטבר עד לסכומים שיוצרים "לוטומניה", ופנסיונר עם תואר ראשון במתמטיקה מיהר להבין איך יוכל לנצל את החידוש

זה נשמע טוב מדי. מדובר בתוכנית התעשרות חוקית למהדרין, ערמומית - אבל לא ממש קשה. זוג גמלאים ממישיגן הכניס 26 מיליון דולר לאורך שבע שנים תוך שימוש ב'חשבון פשוט', וניצול משחק חדש שניסה להפוך את נוסחת הלוטו המקובלת - ויצר פרצה שהכניסה מיליונים לכיסם של שחקנים חכמים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חשבו שהם יוצאים לפנסיה, ומצאו הרפתקה (צילום: CBS)

 

הכל החל ב-2003. ג'רי סלבי ניהל במשך עשרות שנים חנות נוחות בעיירה אבארט (אוכלוסייה: 1900 נפשות) יחד עם רעייתו מארג'. הוא טיפל בסיגריות ובאלכוהול, היא ניהלה את הספרים והכינה את הכריכים, וזה הספיק לגדל שישה ילדים.

מספר חודשים לפני כן מכרו השניים את החנות ויצאו לגמלאות, הוא בן 62, היא בת 63. לא היו להם תוכניות לחיים שלאחר העבודה, אבל אז נכנס ג'רי למכולת וראה עלון פרסומת למשחק לוטו חדש בשם ווינפול. "הסתכלתי על העלון וזה היה משחק ייחודי", סיפר אמש (ראשון) בתוכנית "60 דקות" ברשת CBS.

הגמלאי בעל הראש המתמטי, והתואר הראשון בתחום, אומר שנדרשו לו לא יותר משלוש דקות להבין כיצד יוכל לנצל את המשחק החדש והייחודי. בניגוד למשחקי "מגה מיליונס" ו"פאוורבול" למיניהם, ב"ווינפול" הפרס הראשון לא הלך והצטבר לסכומים אגדיים, אלא להיפך - אם לא זכה איש בפרס הראשון עם הגיעו לתקרה של 5 מיליון דולר, כל הכסף שהצטבר "גולגל מטה" אל הפרסים המשניים, שהפכו נחשקים במיוחד.

הסיכוי לדייק בחמישה מספרים או פחות מתוך שישה כבר היה מבטיח יחסית, וכשהפרס הראשון גולגל מטה, התמורה על ההשקעה ממש נעשתה משתלמת. ג'רי מיהר לחשב שאם ירכוש, לדוגמא, כרטיסים ב-1,100 דולר, מובטח לו לפחות כרטיס אחד של ארבעה מספרים נכונים, שכאשר הפרס הראשון גולגל מטה, היה שווה לבדו זכייה של אלף דולר.

 

3,600 דולר הפכו ל-6,300. 8,000 דולר כמעט הוכפלו

 

תאמרו שעדיין מדובר בהשקעה מפסידה, אבל בנוסף חישב ג'רי שבקנייה כזו מובטחים לו גם כ-18 כרטיסים עם שלושה מספרים נכונים. כשהפרס הראשון גולגל מטה, היו אלה שווים 50 דולר כל אחד. 1,900 דולר הכנסה על 1,100 דולר השקעה.

ג'רי החליט לנסות את התיאוריה שלו וחיכה שיחלפו מספר שבועות בהם איש לא זכה בפרס הראשון, וקפץ פנימה עם השקעה של 3,600 דולר. התשואה? 6,300 דולר. בפעם שלאחריה השקיע 8,000 דולר וכמעט הכפיל גם אותם.

בשלב הזה סיפר ג'רי למארג' על העניין. היא הכירה את בעלה, ידעה לסמוך עליו כשמדובר בחשבון, והם החלו לשחק על סכומים גבוהים בהרבה. בסופו של דבר הם הקימו תאגיד ומכרו מניות לחברים ובני משפחה ב-500 דולר האחד.

ב-2005 מנה המועדון של ג'רי 25 חברים כשמישיגן ביטלה את המשחק, בטענה האירונית של מיעוט מכירות. אולם תוך זמן קצר למדו חברי האגודה הסודית של ניצול רשלנות מנהלי הלוטו על משחק דומה במסצ'וסטס, וכאן נעשה המיזם להרפתקת פנסיונרים של ממש.

 

ישיבת בעלי המניות של "ג'י.אס. אסטרטגיות השקעה" (צילום: CBS)

 

בגיל שבו אנשים מתחילים להירגע, לקחת את החיים בקלות ולא להתאמץ, היו בני הזוג סלבי מחכים שיהיה "רולדאון" במשחק במסצ'וסטס, נכנסים למכונית ויוצאים למסע של 14 שעות, לקנות כרטיסים במאות אלפי דולר - 600 אלף דולר בכל פעם, שבע פעמים בשנה בממוצע.

"זה היה כיף", אומר ג'רי. "זה נותן לך היי", מסכימה רעייתו. השניים היו שוהים במלונית צנועה וממיינים את הכרטיסים ביד. למקרה שייחקרו בידי שלטונות המס, היו שומרים גם את הכרטיסים שלא זכו בדבר - מיליוני פיסות נייר, שמילאו "משהו כמו 60, 65 חביות פלסטיק".

רכישתם של רבבות כרטיסי משחק במספר קטן של חנויות במדינה לכדה לבסוף את תשומת לבם של הכתבים החוקרים בבוסטון גלוב, שגילו כי יש לא קבוצה אחת שמנצלת את הפרצה במשחק, אלא שלוש: הפנסיונרים ממישיגן, קבוצה של סטודנטים למתמטיקה מאוניברסיטת MIT היוקרתית, וקבוצה מקומית נוספת שעבדה בסכומים נמוכים יותר.

 

גרג סאליבן, המפקח הכללי של מדינת מסצ'וסטס, שחקר את משחק ה"ווינפול" במסצ'וסטס בעקבות תחקיר הבוסטון גלוב (צילום: CBS)

 

החקירה של ה"גלוב" החלה בציפייה למצוא מעורבות של הפשע המאורגן, ובמקום זאת מצאה משהו חוקי לגמרי, שכפי שהעלתה חקירת העיתון (וחקירה של המדינה שהחלה בעקבותיה), לא משפיעה כלל על סיכוייהם של מהמרים "רגילים" לנצח במשחק. כל מה שגילו ג'רי סלבי, החבר'ה מהפקולטה למתמטיקה וכמה אחרים הוא שכשיש "רולדאון" - הסיכויים טובים יותר לכולם.

בסופו של דבר נעלה גם מסצ'וסטס את הפרצה (שהכניסה לקופת המדינה יותר מ-120 מיליון דולר), וההרפתקה המצוינת של ג'רי ומארג' הגיעה לסיומה. הרווחים האישיים שלהם - שמונה מיליון דולר לפני מס - מוצאים על סיוע לשישה ילדים, 14 נכדים ועשרה נינים.

אחד משותפיהם מספר ש"שילמתי על מכללה לשלושה ילדים ועוד בי"ס למשפטים לאחד מכל הסיפור", ואת הנסיעות של 14 שעות להמר במאות אלפים החליפו משחקי פוקר על ניקל ודיים עם השותפים-לשעבר לתאגיד, שבהם מארג' מכינה לכולם פשטידת עוף וירקות. "הדבר הראוי ביותר לציון הוא שנראה שאף אחד אחר לא תפש את זה".

16% לא
84% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE