הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארצות הברית יורדת בדירוג השחיתות העולמי לשנת 2018
"טראמפ אינו הבעיה, אלא סימפטום", אמרה נציגת ארגון TI בארצות הברית, שמפרסם את המדד. קיבלה 71 נקודות מתוך מאה, ירידה של 4 נקודות משנה שעברה

ארצות הברית איבדה ארבע נקודות במדד השחיתות העולמי לשנת 2018, והיא יצאה מרשימת עשרים המדינות המובילות לראשונה מאז 2011. כך הודיע ארגון בינלאומי לקידום השקיפות בדוח שמשקף את הסכנות לדמוקרטיות ברחבי העולם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לא בעיה, אלא רק סימפטום. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

הארגון ציין בדוח האחרון על תפיסת השחיתות בקרב מנהיגים עסקיים כי ארצות הברית קיבלה 71 נקודות בסולם של 0-100. בשנת 2017 קיבלה ארצות הברית 75 נקודות.

נציגת ארגון השקיפות בארצות הברית, זואי רייטר, אמר כי תוצאות המדד הן קריאת השקמה לטיפול בניגודי העניינים, לבטל את ההשפעה של הסקטור הפרטי ולצמצם את הפערים בין העשירים לעניים.

"זה דגל אדום בגלל שמדובר בחלק מדפוס משבר האמון במוסדות הציבוריים, שצובר תאונה מאז המשבר הפיננסי העולמי של שנת 2008", אמרה רייטר לסוכנות הידיעות רויטרס. "הציבור לא חושב שיש פה מנגנון יעיל שנועד להילחם בשחיתות ומבטיח שהנבחרים שלנו ישאו באחריות על מעשיהם".

החשש מפני שחיתות גואה החל עוד לפני בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, אך הוא קיבל רוח גבית בעקבות סירובו של הנשיא לחשוף את נתוני המס שלו ולהמשיך להחזיק במיזמיו העסקיים בעודו בתפקיד.

"החששות סביב ממשל טראמפ הם די רציינים, אך זה הולך וגואה כבר כמה שנים", אמרה רייטר. "ניגוד עניינים אינו בעיה חדשה, אך הוא מגיע לשיאים חדשים כאשר יש מישהו שפשוט שובר את הנורמות". היא מדגישה עוד כי "טראמפ הוא הסימפטום, ולא הגורם לבעיה. תקופת הכהונה שלו מדגישה כמה מהבעיות".

 

התובע המיוחד שעומד בראש החקירה נגד ממשל טראמפ, רוברט מולר (צילום: AP)

בראש הטבלה מכככבות דנמרק וניו זילנד, לאחר שקיבלו 88 ו-87 נקודות, בהתאמה. בסוף הרשימה נמצאות סומליה, סוריה ודרום סודן, שקיבלו 10, 13 ו-13 נקודות.

באופן כללי, יותר משני שלישים מהמדינות קיבלו פחות מחמישים נקודות במדד, והממוצע עומד על 43.

הארגון ציין עוד כי רק עשרים מדינות שיפרו באופן משמעותי את הניקוד שלהם מאז שנת 2012, כולל ארגנטינה וחוף השנהב. 16 מדינות אחרות, ובהן אוסטרליה, צ'ילה ומלטה, ירדו באופן משמעותי באותה תקופה.

ישראל, דרך אגב, מדורגת במקום ה-34 עם 61 נקודות. למרות שמדובר במקום טוב מעל הממוצע, הדירוג של ישראל ירד בשני מקומות ונקודה מהמדד הקודם של שנת 2017. בין מדינות ה-OECD, ישראל נמצאת במקום -24 מתוך 35.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE