הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שובה של המלחמה הקרה? ארצות הברית פרשה מהסכם INF בעקבות טענות שרוסיה מפרה אותו בעקביות
ההסכם נחתם ב-1987 עם ברית המועצות דאז ובו התחייבו שתי המעצמות לפרק את הנשק הגרעיני לטווח בינוני שברשותן. חשש באירופה מהתחדשות מירוץ החימוש, הטילים שההסכם מכסה לא יאיימו על ארצות הברית

מזכיר המדינה מייק פומפאו צפוי הודיע היום (שישי) על נסיגת ארצות הברית מההסכם לפירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני, הידוע גם כאמנת INF, הסכם שעומד במרכז השלום שסיים את המלחמה הקרה עם ברית המועצות לשעבר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"חובתנו להגיב בהתאם". מזכיר המדינה מייק פומפאו (צילום: AP)

 

"במשך שנים, רוסיה הפרה את תנאי הסכם INF בלי ייסורי מצפון", אמר פומפאו בנאום שנשא במשרדי מחלקת המדינה". "ההפרות של רוסיה מציבות מיליוני אירופאים ואמריקאיים בסכנה גדולה יותר. זו חובתנו להגיב בהתאם". בהצהרה משלו הוסיף הנשא דונלד טראמפ: "ארצות הברית דבקה בהסכם INF במלואו במשך יותר משלושים שנה, אבל אנחנו לא נשאר כבולים לתנאיו בזמן שרוסיה נוהגת באופן לא ראוי. אנחנו לא יכולים להיות המדינה היחידה בעולם שמצייתת באופן חד צדדי להסכם הזה, או לכל הסכם אחר".

טראמפ ובכירי ממשלו מאותתים כבר חודשים כי בכוונתם לסגת מההסכם, שהם וגורמים באיחוד האירופי טוענים כי רוסיה מפרה בעקביות מאז 2014. פרישת ארצות הברית מההסכם מעלה חשש כי ייפתח מירוץ חימוש חדש שיאיים על בנות בריתה באירופה. ההכרזה של פומפאו תתניע מחר שעון עצר בן 180 יום במהלכם תצטרך ארצות הברית להשלים את הליך הפרישה, אלא אם רוסיה תחזור לעמוד בתנאי ההסכם קודם לכן.

ההסכם לפירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני נחתם בין הנשיא לשעבר רונלד רייגן והמזכיר הכללי של ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב בדצמבר 1987. הוא מכסה טילי שיוט מבוססי קרקע שיכולים לטוס לטווח של 310 עד 3,100 מיילים וככאלה מאיימים על אירופה. גורמים באיחוד דחקו ברוסיה ובארצות הברית להמשיך את הדיונים על המשך העמידה בהסכם אולם על פי דיווח של רשת CNN, גם שם לא גילו אופטימיות רבה באשר לאפשרות להצילו.

 

דרישת שלום משנות השמונים. רייגן וגורבצ'וב חותמים על ההסכם (צילום: הארכיונים הלאומיים)

מוקדם יותר החודש הודיעה תת מזכיר המדינה לענייני נשק וביטחון בין-לאומי אנדראה תומפסון כי לרוסיה יש עד 2 בפברואר כדי לחזור לעמוד בהסכם INF. אם לא תעשה זאת, לדברי תומפסון, ארצות הברית תקפיא את מחויבויותיה. היום נפגשה תומפסון עם סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב אולם לדבריו לא הייתה כל התקדמות בשיחות. ריאבקוב אמר לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי "אמרנו לארצות הברית שבלתי אפשרי לנהל דו שיח בתנאים שמהווים ניסיון סחיטה של רוסיה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE