הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המיזם החדש בשיא שעות העומס: מהוואלי למערב לוס אנג'לס ב-20 דקות
השבוע הוצגו 4 תוכניות שונות לחפירת מנהרה לאורך מעבר ספולבדה כאשר המטרה היא להקים קו של רכבת קלה שיחבר בין העיר לעמק סן פרננדו. בשל מגבלות טופוגרפיות, מדובר בפרויקט מסובך שעליו ייאלצו לעבוד במשך שנים רבות. המטרה של העירייה היא להשיק את הקו החדש עד האולימפיאדה שתיערך בעיר

בשנים האחרונות נפתחו לא מעט קווי תחבורה ציבורית חדשים בכל רחבי לוס אנג'לס אשר מחברים את האזורים השונים, לדוגמה עמק סן גבריאל, הווסטסייד

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לא ניתן להרחיב את מעבר ספלבדה (צילום: Shutterstock)

 

בשנים האחרונות מנסות הרשויות בלוס אנג'לס למצוא פתרונות יצירתיים למצוקה בכבישים, בעיקר בהשקת קווי תחבורה ציבורית חדשים באזורי עמק סן גבריאל ואזור ה-ווסטסייד. כעת סבורים בעיריית לוס אנג'לס שהם מצאו את הפתרון המושלם למעבר ספלבדה (Sepulveda Pass), שבמשך שנים ארוכות היווה כאב הראש גדול בכל הנוגע להתרחבות התחבורה הציבורית.

לא ניתן להרחיב את כביש 405 באזור מעבר למה שקיים היום, וזאת מכיוון שמדובר במעבר בין רכסי הרים. אותם הרים תלולים מונעים את הקמתה של מסילת רכבת. אי לכך ובהתאם לזאת, נותרו שני פתרונות: מציאת אמצעי תחבורה שיכול לעבור בהצלחה את רכס ההרים, או לחילופין לחפור מנהרה לאורך המעבר. מדובר בשתי אופציות יקרות ביותר, אך גם באופציות הריאליות ביותר.

 

הרכבת הקלה הקיימת בלוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

 

השבוע הציגה חברת Metro, המפעילה את מערך התחבורה הציבורית בעיר, את התוכניות שלה להקמת מנהרה שתעבור מתחת להרי סנטה מוניקה ותחבר את העיר לוואלי בנסיעה קצרצרה.

חשוב להבין כי בלוס אנג'לס, שלושה מכל ארבעה אנשים שנוסעים במכונית מדי יום לעבודה – עושים זאת לבד. כל האפשרויות שהציגה Metro צפויות לאפשר לנסוע בין הוואלי לאזור UCLA בפחות מחצי שעה, שיפור משמעותי לעומת זמני הנסיעה הקיימים כיום.

כל ארבע האפשרויות שהוצגו שונות בדברים מסוימים, אך משותף לכולן שהם ייבנו במקביל לכביש ה-405. בשתיים מהתוכניות מדובר במנהרה שתשולב עם מסילה מוגבהת באזורים מסוימים. למעשה, הרכבת הקלה שתנוע על גבי ציר זה תחבר בין תחנת "מטרולינק ואן-נייס" לקו הכחול (הידוע גם בתור קו ה-Expo) כאשר עוד לפני תחנה זו, הרכבת הקלה תגיע לתחנת UCLA ותחבור לקו הרכבת הסגול.

 

אלה הן 4 האפשרויות כפי שהוצגו השבוע ע"י חברת Metro (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

 

כעת עולה השאלה החשובה ביותר בנוגע לפרויקט זה – העלות. מנהל הפרויקט מטעם Metro, קורי זלמר, אמר השבוע כי "קשה יהיה לאמוד את המחיר המדויק מבלי שנערוך בדיקה מקיפה ויסודית מבחינה הנדסית".

עם זאת, דוח שחובר בעבור Metro בשנת 2016 העריך כי בנייה של שתי מנהרות באורך 8.8 מייל תעלה בין 7.4 מיליארד דולר לבין 9.2 מיליארד דולר. המחיר מתייחס לשתי מנהרות שכן זוהי צורת הבנייה המקובלת (כיוון נסיעה אחד בכל מנהרה), אך אנשי ה-Metro בוחנים גם את האפשרות לחפור מנהרה אחת רחבה יותר, דבר שעשוי לחסוך מאות מיליוני דולרים.

כבר בחודש הבא יחלו בעירייה וב-Metro לבחון אפשרויות למימון פרויקט זה, כאשר אחת הדרכים שהועלו לאחרונה היא לחייב את הנהגים על פי המרחק שהם נוסעים בכבישי האגרה. פרויקט זה נמנה בין 8 הפרויקטים של תחבורה שאותם רוצים להשלים עד לקיום אולימפיאדת הקיץ בעיר, אירוע שיתרחש באוגוסט 2028. אם הפרויקט לא יזכה להעדפה, הוא צפוי להיפתח רק בשנת 2033.

כאמור, התחנה הסמוכה ל-UCLA תחובר לקו הסגול של Metro, ותחנה נוספת תוקם לאורך שד' ווסטווד. על פי ההערכות, הקו העמוס ביותר צפוי להיות זה שיחל בואן נייס, יעבור בשרמן אוקס ויכנס למנהרה באזור שד' ונטורה. קו זה צפוי למשוך 133 אלף נוסעים מדי יום, ואורך הנסיעה צפוי לעמוד על 18 דקות.

מדובר בפרויקט מסובך, שכן לכל אחת מ-4 האפשרויות שהוצגו ישנן נקודות חיוביות ושליליות. בנוסף, פעילים למען איכות הסביבה הביעו את מחאתם על הקמת קו רכבת שתהרוס את נופי האזור. ביחד עם תושבי הוואלי, הם מפצירים בעירייה לבחור באופציה שבה המנהרה הארוכה ביותר. מאידך, עלות הקמת מייל של מנהרה גבוהה פי 3 מעלות הקמת מסילה מוגבהת. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE