הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
השבוע מתחיל הפיקוח של הרשות המחוקקת על הרשות המבצעת
הדמוקרטים אולי לא יכולים להעביר לבד חוקים, אבל שליטתם בבית הנבחרים מעניקה להם סמכויות זימון ויכולת להפנות את אור הזרקורים לשלל נושאים הנוגעים לנשיא וממשלו - מהפרדת משפחות לדו"חות מס

השבוע ילמד ממשל טראמפ לראשונה בשנתיים ושבועיים של כהונה, מה פירושו של פיקוח מצד הקונגרס. בתום השבתה חלקית של הממשל שנמשכה 35 יום ושיתקה את הרשות המחוקקת מכל פעילות אחרת, הדמוקרטים השולטים כעת בבית הנבחרים יקיימו השבוע סדרה של שימועים שיגדירו את המציאות החדשה בבירה הפדרלית: ממשל טראמפ על הכיסא החם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אתגר חדש ולא מוכר - קונגרס שמתייחס לתפקידי הפיקוח והבקרה שלו ברצינות (צילום: CNN)

 

למרות ניסיונות של סביבת טראמפ לחסום אותם מתכוונים יושבי הראש של הוועדות השונות, המחזיקים שוב בכוחות הזימון, להתקדם השבוע בהפניית אור הזרקורים לעבר כמה מקווי המדיניות והמקורבים של הנשיא במה שיהיה רק תחילתו של מרתון שאיש אינו צופה שיסתיים בשנתיים הקרובות.

לאחר שטראמפ יישא השבוע את נאום מצב האומה השנתי - אירוע שבאופן מסורתי נועד לאחד זמנית את האומה מאחורי הנשיא - תהלום המקבת והדמוקרטים יפתחו בשימועי פיקוח על מדיניות הפרדת המשפחות בגבול מקסיקו, ינסו לזמן את דו"חות המס של הנשיא, וידרשו לשמוע ממאט ויטאקר - התובע הכללי בפועל שהשמיע אמירות מעוררות דאגה, מבחינת הדמוקרטים, ביחס לחקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר.

השבוע יסתיים בשימוע בדלתיים סגורות בוועדת המודיעין של בית הנבחרים עם מי שהיה במשך שנים ארוכות עורך דינו וה"פיקסר" של הנשיא טראמפ, מייקל כהן. חלק מן השאלות בנוגע לכהן ומגעיו עם הנשיא יעלו גם בשימוע פומבי בפני ועדת הפיקוח של הבית התחתון.

 

"המסדר" של טראמפ שנעצר, הורשע על פי הודאתו וכעת מסייע לתביעה נגד לקוחו לשעבר. מייקל כהן (צילום: ABC)

 

רשימת השימועים הארוכה הזו היא רק דוגמית מן הבחינה המדוקדקת לה יזכה ממשל טראמפ במהלך השנתיים הקרובות, אשר תחקור לא רק את הנשיא אלא את חברי הקבינט שלו וקווי המדיניות שלו, ועשויה לקבוע את מורשתו לדורות.

"המפלגה הרפובליקנית היתה מוכנה לתת לנשיא ליהנות מן הספק, ואנחנו לא הולכים לחכות שזה יסתדר. אם ילדים יילקחו מהוריהם בגבול, אנחנו נחקור את זה מיד", אמרה חברת בית הנבחרים דיאנה דגטי, יו"ר ועדת המשנה לחקירות של ועדת האנרגיה והמסחר . "זה אומר שאנחנו לא מפחדים להפעיל את זכותנו על פי סעיף 1 לחוקה לבקרה על הרשות המבצעת".

למרות שחברי הקבינט של טראמפ נוקטים בצעדים לחמוק מן הזימונים והבקשות למידע מצד קונגרס שלא הרבה להקשות עליהם כשהיה בידיים רפובליקניות בשני בתיו, יושבי הראש החדשים נזהרים שלא להיתפש כלהוטים מדי לרדוף את יריביהם הפוליטיים. המנהיגים החדשים והישנים כאחד של הרוב הדמוקרטי הטרי מקפידים להבהיר לחבריהם הזוטרים והנלהבים מדי שיש קו דק בין להשיג תשובות לבין עשיית פוזה פוליטית.

 

"לא נציק לעדים ולא נציג דרישות לא-סבירות למסמכים". יו"ר ועדת המשנה החקירות לאנרגיה ומסחר, דיאנה דגטי.

 

עם זאת, בוועדות חשובות רבות, כמו הפיקוח, השירותים הפיננסיים וועדת הקצאות וכספים (Ways and Means) יושבים חברי קונגרס טריים, בולטים ונחרצים, וגם ותיקים בעלי דעות פרוגריסיביות במובהק. דגטי יכולה לומר ש"אנחנו לא נציק לעדים ולא נציג דרישות לא-סבירות למסמכים" ככל שתרצה, אבל אם בכירי קבינט כמו שר הבריאות אלכס אזאר והשרה לביטחון המולדת קירסטן נילסן ימשיכו להערים קשיים בפני הבקשות של הרשות המחוקקת למידע, גם למנהיגים מתונים כמו גטי ויו"ר הבית ננסי פלוסי לא תישאר ברירה.

יו"ר הוועדה לביטחון המולדת, בני תומפסון, כבר הבהיר שלא יהסס לזמן את השרה נילסן, אולם הביע תקווה שאנשיה של השרה יעשו את הדבר הנכון ויסכימו לדבר ולתקשר גלויות עם האנשים שככל שזה מביך, מחזיקים כעת בזכות לדרוש מהם דין וחשבון על התנהלותם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE