הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הרפובליקנים מנקים אורוות? שני נאשמים בפלילים וגזען מוצהר הודחו מתפקידי ועדות
דאנקן האנטר מקליפורניה וכריס קולינס מניו יורק, הנאשמים בעבירות פיננסיות, וסטיב קינג מאיווה, שמתעקש שזה בסדר להאמין בעליונות לבנה, הודחו מכל תפקידיהם בוועדות - המקום בו החקיקה האמיתית מתרחשת

הם המנודים של גבעת הקפיטול - אישיות לא רצויה אפילו במפלגתם שלהם, שלושתם כאחד. דאנקן האנטר מקליפורניה, כריס קולינס מניו יורק וסטיב קינג מאיווה הוחרמו על ידי המפלגה הרפובליקנית בצורה הפומבית ביותר שניתן: הם הודחו מכל תפקידיהם בוועדות, ונדונו לצפות בתהליך החקיקה מן הקווים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שני נאשמים בשחיתות - ובאמצע, גזען מוצהר וגאה. מימין: כריס קולינס, סטיב קינג, דאנקן האנטר

 

כעת חבריהם למפלגה עובדים על הצעות חוק (גם אם מעמדת המיעוט), שלושת הגולים הפוליטיים מחפשים במה למלא את זמנם, כדי שלא ישוטטו בחוסר מעש במסדרונות הקונגרס או ימתינו להזדמנות להצביע במליאה (זכות שאפשר לשלול מהם רק בהליך הדחה מלא של בית הנבחרים כולו - מהלך שאליו הדמוקרטים ישמחו מן הסתם להצטרף, אולם הרפובליקנים טרם הבשילו די עבורו).

אולם האופציות שלהם מוגבלות. הם יכולים להירשם לשאת נאומים קצרים במליאה בשעות הבוקר המוקדמות או הלילה המאוחרות. אולם אלה אינן שעות החקיקה (בנאומים בזמן הנחשק של שעות הפעילות הרגילות שולטים יו"ר הבית בהתייעצות עם ראשי הסיעות) והנאומים הללו נעלמים אפילו מלוח השידורים של C-Span כלעומת שהועברו בלייב.

קינג ניצל את הזכות הזו פעמיים השנה, בשתיהן כדי להגן על אמירותיו הגזעניות ("אני לא מבין מתי זה נעשה לא בסדר להיות לאומן לבן") לניו יורק טיימס, שהן שהביאו להדחתו. האנטר וקולינס טרם ניצלו את זכותם לשאת דברים לפרוטוקול כנבחרי ציבור במושב הקונגרס הנוכחי.

 

לא מבין מתי זה נהיה לא בסדר להיות גזען שמדבר בדיוק כמו נאצי. מזמן, קונגרסמן, מזמן (צילום: CNN)

 

לרוב מחוקקים שמוצאים את עצמם מנודים בידי מפלגתם מחוזרים במרץ על ידי המפלגה השנייה, אם לא למעבר מוחלט של הקווים לפחות לתמיכה פרלמנטרית נקודתית או רוחבית. אבל לאיש במפלגה הדמוקרטית אין עניין בעבודה עם נאשם פדרלי בסחר במידע פנים (קולינס), בשימוש בכספי קמפיין למימון אורח חיים ראוותני (האנטר) ובוודאי שלא ל"אביר" העליונות הלבנה קינג.

הדחה של מחוקקים מתפקידיהם בוועדות היא עניין מודרני יחסית. ב-2006 הדיחו הדמוקרטים את חבר מפלגתם וויליאם ג'פרסון מלואיזיאנה, שפשיטת FBI בביתו העלתה 90 אלף דולר במזומן במקפיא. ב-2012 הדיח היו"ר הרפובליקני דאז כמה מחברי "סיעת החופש" (או מה שמכונה "מפלגת מסיבת התה") בשל האופוזיציה מבית שגילו, אולם זכויותיהם בוועדות הושבו לבסוף.

על הבעייתיות של קולינס והאנטר עמד ממסד המפלגה הרפובליקנית עוד לפני הבחירות, כל אחד מיד לאחר שנעצרו והואשמו. השניים הרתיחו את עמיתיהם בסירובם לפרוש, והעובדה שניצחו ולא עלו למפלגה במושב לא סייעה במאום לפייס את הרוחות. 

 

נאחז בקרנות הוועדה, עד שאוים בסילוק פיזי. דאנקן האנטר ממחוז אורנג' בקליפורניה (צילום: CNN)

 

השלושה מסרבים לקבל את הדין. האנטר סירב לעזוב פיזית ישיבת ועדה עד שיו"ר בית הנבחרים דאז פול ראיין איים להפעיל מאבטחים. קינג מנבא שנוכחותו בוועדת המשפט, שם יתנהלו רבים מן הקרבות המקדימים על הליכי הדחה, שאת סיכוייהם אומד הנציג של נפה 4 באיווה ב-70 אחוזים. כל השלושה מנסים במקביל להמעיט בעוצמת המכה, וטוענים שלהדחה מן הוועדות אין משמעות כה רבה כעת שמפלגתם במיעוט.

כמו בארץ, מרבית עבודת החקיקה מתבצעת בעצם בוועדות - שעבודתן, גם כשהיא מצולמת, חודרת הרבה פחות לתודעת הציבור. אולם הוועדות הן המקום בו מקבלות הצעות חוק את צורתן הסופית, לפני שהן מגיעות בכלל להצבעה סוערת ורוויית פאתוס במליאה. או כמאמר הפתגם: "המליאה היא הקונגרס בתיאטרון. הוועדות הן הקונגרס בעבודה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE