הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נאס"א: 2018 הייתה השנה הרביעית הכי חמה אי פעם
הנתונים מתייחסים למדידות שנערכות ב-140 השנים האחרונות וקשורים באופן הדוק לעלייה ברמת גזי החממה באטמוספירה. ההתחממות הגלובלית מקושרת לעלייה בחומרת אסונות טבע דוגמת הוריקנים ושריפות אך גם לתנאי מזג אוויר קיצוניים כמו גלי קור חריג

מדעני סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הודיעו כי 2018 הייתה השנה הרביעית בדירוג השנים החמות ביותר מאז החלה מדידת הטמפרטורות ברחבי העולם, כך נמסך מהסוכנות היום (רביעי) בבוקר. נתוני ההתחממות השנתית מתפרסמים בדרך כלל במהלך ינואר אולם השבתת הממשל הפדרלי עכבה את מועד פרסומם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


השריפה החמורה ביותר בתולדות קליפורניה. שריפת קאמפ, בקיץ 2018 (צילום: AFP)

לדברי ד"ר גאווין שמידט, מנהל מכון גודאר למחקרי חלל שעורך את הבדיקות, "חמש השנים החמות ביותר אי פעם היו, למעשה, חמש השנים האחרונות", אמר שמידט בראיון לניו יורק טיימס. "אנחנו כבר לא מדברים על מצב שבו התחממות גלובלית היא משהו שיקרה בעתיד. זה כאן. זה עכשיו".

מדידת הטמפרטורות הגלובלית החלה לפני כ-140 שנה ובעשורים האחרונים מציגה עליה עקבית וחד משמעית בטמפרטורת פני כדור הארץ בכל העולם. 18 מתוך 19 השנים החמות ביותר שתועדו נמדדו מאז 2001.

ד"ר שמידט מציין כי התוצאות של ההתחממות הזו מתבטאות, בין היתר, בגלי החום באוסטרליה, בבצורות ממושכות, בהצפות לאורך קו החוף של ארצות הברית ובהיעלמות הקרח בקוטב הצפוני. מדענים קישרו את שינויי האקלים גם לאסונות טבע קטלניים יותר כמו ההוריקנים "פלורנס" ו "מייקל" בשנה שעברה, ומצאו גם קשר לתופעת כמו גל הקור שתקף את ארצות הברית בשבוע שעבר.

 

גם קשור להתחממות הגלובלית. הוריקן "פלרנס" בצפון קרוליינה (צילום: AP)

אף שבכדור הארץ היו כבר ימים חמים יותר – וקרים יותר – מה שמבחין את ההתחממות הגלובלית האחרונה הוא הקצב המהיר שלה והמתאם המובהק שלה לעלייה ברמות גזי החממה מעשה ידי אדם כמו פחמן דו-חמצני ומתאן באותן שנים. הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ ב-2018 הייתה גבוהה ביותר ממעלת צלזיוס אחת (כ-1.8 מעלות פרנהייט) מהטמפרטורה הממוצעת בשלהי המאה ה-19, אז החלה האנושות לפלוט לאטמוספירה פחמן דו חמצני בכמויות גבוהות.

לדברי מדענים, על מנת להמנע מההשלכות הגרועות ביותר של שינויי האקלים, יש לשמור שהטמפרטורה הגלובלית לא תעלה ביותר משתי עלות צלזיוס מעל הממוצע בתקופה הטרום-תעשייתית. על פי הנתונים הקיימים כיום, ואף ש-190 מדינות ברחבי העולם חתמו על אמנת פאריס בה התחייבו לפעול למען יעד זה, לא סביר שהאנושות תצליח לעמוד בכך.

 

כן, ההתחממות הגלובלית קשורה גם לגל הקור הקיצוני (צילום מסך מטוויטר)

נתוני נאס"א מתפרסמים יחד עם הודעה דומה של מינהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי, שלמרות שימוש בשיטת מדידה שונה הגדיר גם הוא את 2018 כשנה הרביעית בחומה מאז החלה המדידה. ההודעות של שני הגופים הפדרליים האלה, בשילוב מחלקים קודמים ונתונים נוספים שפורסמו על ידי הממשל האמריקאי, מציבים באופן חד משמעי את הקשר בין פעולות האדם, ההתחממות הגלובלית ומזג האוויר הקיצוני הנגזר מכך, למרות טענות של גורמים פוליטיים – בראשם הנשיא דונלד טראמפ – כי אין התחממות גלובלית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE