הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ברון הסמים "אל צ'אפו" הורשע בכל הסעיפים שבהם הואשם
חבר המושבעים מצא את חואקין גוזמן כאשם בהברחת סמים לארה"ב במשך עשורים וכעת הוא צפוי להישלח למאסר עולם. אחרי קרוב ל-3 חודשים ועל רקע תגבור האבטחה בבית המשפט, ההליך המשפטי נמצא לקראת סיום

ברון הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן נמצא אשם היום (שלישי) על ידי חבר מושבעים בכל 10 סעיפי האישום במשפטו, שהתנהל בבית דין פדרלי בניו יורק. גזר הדין יוכרז בנפרד, אולם בהנחה שלא יצליח להימלט (כפי שעשה פעמיים מבתי כלא מקסיקניים, סביר להניח ש"נמוכצ'יק" (זה פירוש כינויו, כמו Shorty באנגלית) בן ה-61 ימות מאחורי סורג ובריח.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


גוזמן בעת ההסגרה לניו יורק (צילום: AP)

 

המקסיקני הואשם בכך שעמד בראש קרטל הסמים רב העוצמה סינלואה, שלדברי התובעים היתה ספקית הסמים הגדולה ביותר לארה"ב. הוא נעצר בינואר 2016 לאחר שנמלט בשנית מכלא מקסיקני במבצע נועז שכלל מנהרה מתוחכמת שנחפרה אל מתחת לשירותים בתאו.

פסק הדין, שניתן פה אחד בידי חבר המושבעים בברוקלין בתום משפט בן 11 שבועות, הרשיע את גוזמן בין השאר בהפעלת מתנקשים לביצוע "מאות" מעשי רצח, תקיפה, חטיפה ועינויים נגד יריבים לסחר בסמים. מקורבי מפתח, בכללם סגנו לשעבר והמאהבת שלו, העידו נגד האיש, שבשעתו היה המבוקש #1 בחצי כדור הארץ המערבי.

 

הנאשם - שאכזריותו ורשעותו נחשפו באופן יבש ולא רומנטי כלל - מקשיב לעדויות נגדו (צילום: רויטרס)

 

מי זה בעצם אל צ'אפו?

גוזמן, שכונה "אל צ'אפו" על שם קומתו הנמוכה, עמד בראש קרטל "סינלואה", שנטל את שמו מן המדינה המקסיקנית המשתרעת לאורך הגבול עם ארה"ב. בהנהגתו הפך הקרטל ליצואן הסמים הגדול ביותר לארה"ב והביא את גוזמן עצמו למקום ה-701 ברשימת עשירי העולם של כתב העת פורבס, עם הון שהוערך ב-2009 בכמיליארד דולר.

המשפט חשף פרטים מחרידים אודות חייו של איל הפשע. על פי מסמכי בית הדין, גוזמן נהג לסמם ילדות בנות 13 בטרם אנס אותן. הוא כינה את הילדות "הוויטמינים שלו" מתוך אמונה - אותה חשף על דוכן העדים שותפו הקולומביאני אלכס סיפואנטס - שיחסי מין עם ילדות שבקושי הגיעו לבגרות מינית מעניקה לו בריאות ואורך ימים.

אותו סיפואנטס גם טען במהלך המשפט כי גוזמן נתן שוחד בסך 100 מיליון דולר לנשיא מקסיקו לשעבר, אנריקה פנייה נייטו, שעל פי טענה זו יצר עמו קשר לאחר שעלה לשלטון ב-2012, ודרש 250 מיליון דולר בתמורה להפסקת המצוד אחר ברון הסמים. פנייה נייטו לא הגיב לטענות הללו.

 

קיבל 100 מיליון כדי לבטל את המצוד? נשיא מקסיקו לשעבר, אנריקה פנייה נייטו (צילום: Info7)

 

עד אחר סיפר שראה כיצד גוזמן רוצח לפחות שלושה אנשים במו ידיו. שומר ראשו לשעבר, איסייאס ואלדז ריוס, העיד כי גוזמן הכה שני גברים שהצטרפו לקרטל מתחרה "עד שהיו לגמרי כמו בובות סמרטוטים". לאחר מכן ירה "נמוכצ'יק" בראשם והורה לזרוק את גופותיהם למדורה. בתקרית אחרת הוא חטף חבר בקרטל פליקס ארייאנו המתחרה, שרף אותו בכל גופו, לקח אותו לבית קברות, ירה בו - וקבר אותו בעודו בחיים.

על פי העדויות במשפט, גוזמן הורה על רציחת בן דוד שלו עצמו משום ששיקר בנוגע למקום הימצאו, והורה לחסל את אחיו של מנהיג קרטל אחר משום שזה סירב ללחוץ את ידו. כשנשאל על ידי סגנו לשעבר למה הוא חייב להרוג כל-כך הרבה, ענה: "או שאמא שלך תבכה, או שאמא שלהם תבכה".

גוזמן הוא מנהיג קרטל הסמים הבכיר ביותר שהועמד לדין בארה"ב. מלחמת הסמים במקסיקו - בה מתעמתים הקרטלים מול כוחות מקסיקו וארה"ב בניסיון להבריח סמים לשוק האמריקאי העשיר, וכן זה מול זה בקרבות עקובים מדם, - גבתה את חייהם של יותר ממאה אלף אנשים במהלך כתריסר השנים האחרונות.

 

רעייתו של הרוצח המורשע מתייצבת לאחד מדיוני המשפט נגדו (צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס)

 

שתי הבריחות שלו מהכלא, ועוד מספר פעמים בהן חמק ממעצר ברגע האחרון, הפכו אותו לאחת הדמויות המפורסמות במקסיקו. במדינת הבית שלו, סינלואה, הוא השיג מעמד של גיבור עממי והיה הנושא של "נרקורידוס" (בלדות על סוחרי סמים) לרוב.

ב-2-16 הוא העניק ראיון ממקום מחבואו לשחקן הקולנוע שון פן, והתרברב כי הוא הספק המוביל בעולם של הרואין, מתאמפטמין, קוקאין וקנאביס. מאוחר יותר באותה שנה הוא נלכד בעיירה לוס מוצ'יס שבצפון-מערב מקסיקו, בתום קרב יריות עם הכוחות המיוחדים שפשטו על מחבואו.

האישומים הפדרליים נגדו היו איחוד של שישה כתבי אישום מתחומי שיפוט ברחבי ארה"ב, כולל ניו יורק, שיקאגו ומיאמי. התובעים הציגו במשך 11 שבועות המשפט חומר שנאסף במשך יותר מעשור בשיתוף גורמים בינלאומיים במקסיקו ובקולומביה. גשר ברוקלין נסגר לתנועה בכל פעם בה הובל "אל צ'אפו" לדיון בבית המשפט, והעדים הובלו למשפט תחת שמירה כבדה וחמושה. זהותם של שנים-עשר המושבעים עדיין שמורה בסוד, מחשש לנקמת סוחר המוות האכזר ושותפיו.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE