הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי כדי להשיג מימון לחומה. שומר ופלוסי: "לא ניתן לנשיא לגרוס את החוקה"
לאחר שטען כי בהצעת חוק המימון שאושרה יש יותר מדי כסף לטובת בטחון הגבולות עד כי הוא לא יודע מה לעשות איתו, טראמפ מנצל את כוחו הנשיאותי כדי לגשת למקורות מימון שלא מחייבים את אישור הקונגרס. ראשי הדמוקרטים: "הנשיא לא מעל החוק"

הנשיא דונלד טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי כדי לגייס את המימון לבניית החומה בגבול הדרומי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אני לא יודע מה לעשות עם כל הכסף שהם נתנו לי". טראמפ בהכרזה על מצב החירום הלאומי (צילום: AP)

אחרי ימים של ספקולציות, הערכות ופרשנויות, הבוקר (שישי) הודיע טראמפ כי הוא נוטל לידיו סמכויות ביצועיות עוקפות קונגרס כדי לנצל מקורות תקציביים שבהיעדר מצב חירום אין לו גישה אליהם. ההכרזה על מצב החירום והרחבת הגישה למקורות מימון שאינם דורשים את אישור הקונגרס לשימוש בהם התבצעה על אף שהנשיא, בהודעה לתקשורת שמסר בשעה 11 בבוקר (שעון מזרח), טען כי בהצעת חוק מימון הממשל הפדרלי שאושרה בקונגרס יש יותר מדי כסף.

בהתייחסו להצעת החוק אמר טראמפ: "יש לנו כל כך הרבה כסף שאנחנו לא יודעים מה לעשות איתו. אני לא יודע מה לעשות עם כל הכסף שהם נותנים לנו". עם זאת, לדבריו, הדמוקרטים לא נתנו לו מספיק כסף למה שהוא באמת רוצה – בניית חומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו – ולכן ההכרזה על מצב החירום. בהקשר זה יש לזכור כי החוב הלאומי של ארצות הברית חצה השבוע את סף 22 טריליון הדולר, וגירעונה התקציבי הולך ומעמיק עם כל יום שעובר בשל הירידה המשמעותית בהכנסות ממסים.

 

טראמפ חותם על מצב החירום הלאומי בתמונה שהעלתה לטוויטר דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס

טראמפ הוסיף כי היה שמח לעשות זאת מוקדם יותר בקדנציה שלו, אך "הייתי קצת חדש בתפקיד. אנשים לא התייצבו לעזור. זה היה יכול להיות קל. לא קל, אבל קל יותר, אבל אנשים לא התייצבו". ככל הנראה התייחס טראמפ לקונגרס שהיה בשנתיים האחרונות בשליטת הרפובליקני ולמרות זאת לא אישר מימון לחומה.

ההכרזה לא עברה בשקט, כצפוי. ראשי הדמוקרטים בסנאט ובבית הנבחרים, צ'אק שומר וננסי פלוסי, הוציאו הודעה משותפת בה תקפו את טראמפ על נטילת הסמכויות שלו שעוקפת את נבחרי הציבור והמנגנון הדמוקרטי. בהודעתם כתבו השניים: "ההכרז הלא חוקית של הנשיא על משבר שלא קיים פוגעת קשה בחוקה שלנו והופכת את אמריקה לפחות בטוחה, תוך גניבת כסף מחסכונות הכרחיים עבור בטחון הצבא והאומה שלנו. זו, בפשטות, נטילת כוח על ידי נשיא מאוכזב, שיצא מגבולות החוק כדי לנסות להשיג את מה שהוא נכשל בהשגתו בתהליך חוקתי".

 

"לא נאפשר לנשיא לגרוס את החוקה". ננסי פלוסי וצ'אק שומר (צילום: Getty)

עוד נמסר בהודעה המשותפת: "אנחנו קוראים לעמיתינו הרפובליקנים להצטרף אלינו כדי להגן על החוקה. בדיוק כפי ששתי המפלגות כיבדו את חובתנו להגן על העם האמריקאי באמצעות העברת הצעת חוק המימון, בתי הנבחרים על שתי מפלגותיהם חייבים לכבד את החוקה באמצעות הגנה על מערכת האיזונים והבלמים שלנו. הנשיא אינו מעל החוק. הקונגרס לא יכול לאפשר לנשיא לגרוס את החוקה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE