הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הוספת שאלת האזרחות לטופסי מפקד האוכלוסין תידון בבית המשפט העליון
לוח זמנים מזורז נקבע לדיונים שכן שאלוני המפקד אמורים לרדת לדפוס כבר ביוני הקרוב. בינואר קבע בית משפט פדרלי במנהטן שההחלטה להוסיף את שאלת האזרחות התקבלה ממניעים שונים מאלה שהצהיר עליהם שר המסחר ווילבור רוס, שהודיע עליה לפני קרוב לשנה

בית המשפט העליון ידון בשאלה אם לכלול את סטטוס האזרחות במפקד האוכלוסין הבא. בית המשפט הודיע היום (שישי) כי יתערב בסוגיה עוד לפני שבתי משפט לערעורים יוכלו לדון בה בשל חשיבות הנושא. בנוסף, בית המשפט העלה את הסוגיה על מסלול מהיר וישמע טיעונים כבר באפריל הקרוב, על מנת לקבל החלטה לפני הדפסת טופסי המפקד שתחל ביוני.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ישמעו טיעונים כבר באפריל הקרוב. שופטי בית המשפט העליון (צילום: אתר רשמי)

שר המסחר ווילבור רוס הודיע במרץ אשתקד כי יוסיף שאלה על אזרחות המשיבים, בעקבות בקשה ממשרד המשפטים שנשלחה בדצמבר 2017. משרד המשפטים טען אז כי הוספת השאלה תעזור לאכוף את חוק זכות ההצבעה מ-1965. מבקרי ההחלטה טוענים שהשאלה עלולה לפגוע בתוצאות המפקד, שכן היא תגרום למשיבים רבים להגיב באופן חלקי או לא להשיב כלל. חלק מהערכות הממשל אומדות את מספר האנשים שעשויים לא להשיב על כ-6.5 מיליון בני אדם.

ההחלטה של מהגרים, חוקיים ולא חוקיים, לא להשיב על שאלת האזרחות, צפויה לפגוע בעיקר בייצוג הדמוקרטים ברחבי ארצות הברית בפעם הבאה שישורטטו מחוזות הבחירה, מהלך שצפוי ב-2021. תוצאות מפקד חלקיות או שגויות עלולות לפגוע גם בחלוקת תקציבים פדרליים שתלויים בנתונים דמוגרפיים שונים, בסכומים שיכולים להגיע למיליארדי דולרים.

 

קיבל את ההחלטה ממניעים שונים מאלה שהצהיר עליהם. שר המסחר ווילבור רוס (צילום: רויטרס)

בינואר האחרון קבע שופט בית המשפט הפדרלי במנהטן, ג'ס פורמן, כי החלטתו של רוס נבעה ממניעים שגויים. בהחלטתו כתב השופט פורמן: "אף שבית המשפט לא יכול לקבוע, בהתבסס על הנתונים הקיימים, מה היו מניעיו האמיתיים של השר רוס בצרפו את שאלת האזרחות, בית המשפט כן קובע כי קידום אכיפת חוק זכויות ההצבעה לא היה הסיבה לכך (ההדגשה במקור). החוק היה הצדקה בדיעבד להחלטה שהשר כבר קיבל מסיבות אחרות".

פסיקת בית המשפט הפדרלי במנהטן ניתנה בעתירה משותפת שהגישה מדינת ניו יורק עם מדינות נוספות, רשויות מקומיות וארגונים חוץ ממשלתיים נגד ההחלטה של השר רוס. העותרים טענו כי ההחלטה להכניס את שאלת האזרחות במפקד היא מאמץ מכוון של הממשל להפלות מהגרים. החלטת בית המשפט העליון מהיום מונעת מהממשל את האפשרות לערער על החלטת השופט פורמן לערכאות ביניים, שכן היא מושכת את הסוגיה לערכאה הגבוהה ביותר האפשרית באופן מיידי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE