הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כצפוי, עתירה הוגשה בדרישה להקפיא את מצב החירום של טראמפ
הנשיא חזה את זה כשהכריז על מצב חירום, ותחזיתו המפורטת (והלא מפתיעה) החלה להתממש עוד בטרם הסתיים סוף השבוע הארוך. "מפתיע לציין כך את יום הנשיאים, אבל עושים מה שצריך", אמר התובע הכללי של קליפורניה

קואליציה של 16 מדינות הגישה תביעה פדרלית היום (שני) כדי לחסום את החלטת הנשיא טראמפ להכריז על מצב חירום, בטענה שהצעד מנוגד לחוקה. התביעה, שהוגשה על ידי מדינות עם מושלים דמוקרטיים (למעט מרילנד) מבקשת צו מניעה זמני שיחסום את הפעלת הצעד בפועל בעוד העניין נדון בבתי המשפט.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"מחטף" זרחני ובובת הנשיא במדי אסיר. הפגנה נגד ההכרזה על מצב חירום מול הבית הלבן (צילום: ברנדן סמיאלוסקי, AFP)

 

התביעה הוגשה לבית המשפט הפדרלי האזורי לנפת צפון קליפורניה, בית משפט שמושבו בסן פרנסיסקו, ששופטיו פסקו נגד טראמפ בשורה של סוגיות, כולל הגירה והסביבה. התביעה מאשימה את הנשיא ב"מזימה המנוגדת לחוקה ולחוק", וטוענת כי המדינות התובעות מבקשות להגן על תושביהן, משאביהן הטבעיים והאינטרסים הכלכליים שלהם מהתעלמותו הבוטה של דונלד ג'יי. טראמפ מעקרונות יסוד של הפרדת הרשויות החרוטות בחוקת ארצות הברית.

בהודעה בגן הוורדים ביום שישי הכריז הנשיא טראמפ על מצב חירום בגבול ארה"ב-מקסיקו מפני שהקונגרס לא סיפק די כסף לחומה, אחת ההבטחות הבולטות שלו מקמפיין 2016. הודעתו של הנשיא לוותה בתחזית - בהטעמה מונוטונית מוזרה שהקומיקאים כבר עטו עליה - באשר להשתלשלות ההחלטה שלו מול התביעות שלא היה ספק שיוגשו.

"הם יתבעו, ויפסקו נגדנו, ונערער, וזה יילך לסבב התשיעי למרות שזה לא אמור, והם יפסקו נגדנו, ואז נערער לעליון ואולי שם נקבל יחס הוגן....". ובכן, שלב א' אכן קרה וגם שלב ב' יקרה - ערעור על פסיקות של נפת צפון קליפורניה אכן מגיעות לסבב התשיעי לערעורים, שכמו הערכאה מתחתיו מרבה יותר מכל ערכאה מקבילה בארה"ב מרבה לפסוק נגד הנשיא.

 

"ואז הם יתבעו אותנו.. ואז זה יגיע לסבב התשיעי..." הנשיא מכריז על מצב חירום (צילום: ABC)

 

מספר עמותות כבר עתרו או הכריזו כי יעשו כן, ומפגינים יצאו לרחובות היום במספר ערים. מול הבית הלבן הניפו המפגינים אותיות זרחניות שיצרו את המלים Power Grab ("מחטף" בעברית מדוברת). "אתה לא מצפה לחגוג ככה את יום הנשיאים, אבל אנחנו עושים מה שצריך לעשות", אמר חאבייר בקרה, התובע הכללי של קליפורניה העומד בראש קואליציית המדינות.

באמצעות ההכרזה על מצב החירום, מקווה הבית הלבן להשתמש בשמונה מיליארד דולר מכספי האוצר כדי לבנות חלקים מן המכשול הפיזי שטראמפ טוען כי יחסום או ירתיע מהגרים מלנסות להיכנס לארה"ב. זה בערך 6,6 מיליארד יותר מכפי שהקונגרס הקצה לעניין בחוק התקציב שעבר זה עתה בחתימת הנשיא עצמו. באמצעות צו מצב החירום מתכוון הבית הלבן להטות תקציבים משלל מטרות אחרות.

מעבר לטיעונים חוקתיים, נטען בכתב התביעה של המדינות כי נתוני הממשל הפדרלי עצמו מראים שאין שום מצב חירום בגבול הדרומי, ונתוני הסוכנות להגנת הגבולות והמכס מראים כי הכניסות הלא-חוקיות לארה"ב מכיוון דרום נמצאות בשפל של קרוב ל-45 שנים.

המדינות המשתתפות בתביעה הן: אורגון, אילינוי, דלאוור, הוואי, וירג'יניה, מיין, מינסוטה, מישיגן, מרילנד, נבדה, ניו ג'רזי, ניו יורק, ניו מקסיקו, קולורדו, קונטיקט וקליפורניה. כולן מלבד מרילנד (לארי הוגן הרפובליקני) בראשות מושלים דמוקרטיים. הנתבעים בתביעה, מלבד הנשיא, הם משרדי ההגנה, האוצר, הפנים וביטחון המולדת, ובכירים במשרדים אלה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE