הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם תוכנית השלום של ג'ארד קושנר כוללת ערב סעודית מגורענת?
גורמים בבית הלבן ניסו וממשיכים לנסות, על פי חושפי שחיתות שמסרו תכתובות לוועדת חקירה של הקונגרס, להעביר לערב הסעודית טכנולוגיית כוח גרעיני בניגוד לנהלים ולחוקים וללא בקרה של הרשות המחוקקת

בכירים בבית הלבן ביקשו לחלוק טכנולוגיית כוח אטומי עם ערב הסעודית, חרף התנגדות נחרצת של מומחי אתיקה וביטחון לאומי. כך נחשף היום בדו"ח קונגרס חדש. מחוקקים משתי המפלגות הביעו חשש שהסעודים יוכלו לפתח נשק גרעיני אם תועבר להם הטכנולוגיה ללא אמצעי ביטחון הולמים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"ופה נבנה לך כור גרעיני גדול ויפה - ואיראן תשלם עליו!" (צילום: פול הבית הלבן)

 

ועדת הפיקוח החדשה של בית הנבחרים, בראשות רוב דמוקרטי, פתחה בחקירת טענות מספר חושפי שחיתות ששמם טרם נחשף, אשר אמרו שהיו עדים ל"מעשים חריגים" בבית הלבן בנוגע להצעה לבנות עשרות כורים גרעיניים בממלכת העריצות הדתית.

על פי דיווח של סוכנויות הידיעות AP, הדו"ח מעלה חששות כי דמויות בבית הלבן, המתאפיינים לדברי המדווחים ב"תוהו, חוסר תפקוד וסכינאות" ביקשו לעקוף נהלי ביטחון לאומי קבועים משכבר בנוגע לטכנולוגיית כוח אטומי. הדו"ח נחשף במקביל להכנות לחשיפת תוכנית השלום במזרח התיכון עליה עמל חתן הנשיא, ג'ארד קושנר, הכוללת על פי הדיווחים תמריצים כלכליים לערב הסעודית.

על פי הדו"ח, המאמץ לסייע בכל מחיר לממלכה, (שיורשה המיועד ויש אומרים השליט בפועל, מואשם כי הורה על רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י וביתור גופתו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול אשתקד), החל מוקדם בכהונת טראמפ, תחת היועץ הלאומי דאז מייקל פלין. עם זאת, היא נמשכה תחת דרק הארווי, שהובא למועצה לביטחון לאומי על ידי פלין, עד ימים אלה.

 

מבשל "שלום גרעיני"? חתן הנשיא בחברת רעייתו (צילום: Shutterstock.com)

 

הדו"ח מפרט, על בסיס דיווחי חושפי השחיתות ותקשורות אימייל, כיצד בכירי אתיקה ובמועצה לביטחון לאומי הזהירו שמעשיהם של פלין ועוזריו הבכירים (שנשארו אחרי פיטוריו), מנוגדים לחוקים פדקליים נגד ניגוד אינטרסים בנוגע להעברת טכנולוגיה גרעינית למדינה זרה.

הדו"ח מעלה מחדש את תשומת הלב לתקופתו הקצרה של פלין בממשל, בעודו ממתין לגזר דינו לאחר שהודה בשקרים ל-FBI במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. חוקרי הקונגרס בוחנים גם את תפקידו של טום בראק, אחד ממקדמי היוזמה הגרעינית בערב הסעודית שניהל את ועדת אירועי ההשבעה של הנשיא טראמפ - ועדה הנמצאת תחת חקירה נפרדת של תובעים פדרליים בניו יורק.

גם ריק גייטס, עוד אחד ממורשעי חקירת מולר והעד הכוכב נגד שותפו לשעבר פול מנאפורט, היה מעורב בקידום עסקת הגרעין. על פי הדו"ח, חושפי השחיתויות מסרו את המידע שברשותם מפני שהתמלאו חשש נוכח "מאמצעים בתוך הבית הלבן לזרז את העברתה של טכנולוגיה גרעינית אמריקאית רגישה ביותר לערב הסעודית תוך הפרה אפשרית של חוק האנרגיה האטומית וללא סקירה מצד הקונגרס כנדרש בחוק - מאמצים כי ייתכן שנמשכים עד עצם היום הזה".

 

אנשיו המשיכו לדחוף את המזימה המסוכנת גם אחרי שפוטר בבושת פנים. מייקל פלין (צילום: CNN)

 

הדו"ח אינו חושף כמעט מידע שלא היה ידוע קודם. מה שהשתנה הוא הנכונות הפוליטית לחקור את המידע ולהעלות את המסקנות לתיעוד רשמי. העסקה קודמה על ידי חברה בשם IP3 אינטרנשיונל, שהציגה את התוכנית כגולת הכותרת של "תוכנית מרשל למזרח התיכון", על שם התוכנית לשיקום אירופה לאחר מלחמה"ע ה-II.

עד חודש לפני הצטרפותו לממשל טראמפ, הציג עצמו מייקל פלין כיועץ ל-IP3. בחברה טוענים כי הוצע לפלין חוזה של יועץ לחברה, אולם הוא מעולם לא הצטרף בפועל. דרק הארווי, עוזרו שהמשיך לעבוד במועצה לביטחון לאומי לאחר פיטוריו של נותן החסות פלין, והמשיך לקדם את תוכנית הגרעין למרות הוראות מפורשות לחדול ממנה בשל הספקות בחוקיותה, פוטר לבסוף אף הוא מן המועצה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE