הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עשי לעצמך טובה ושתי מים: משקאות דיאטטיים עלולים לסכן נשים שעברו את גיל המעבר
כך עולה ממחקר חדש, שבדק למעלה מ-80 אלף נשים ומצא קשר בין שתיית משקה דיאטטי או שניים מדי יום לבין עלייה בסיכון לשבץ ולמחלות לב

לנשים שעברו את גיל המעבר מומלץ להניח למשקאות הדיאט. כך ממליצים החוקרים שערכו מחקר חדש בנושא. המחקר מצא קשר בין שתיה של משקאות דיאטטיים רבים לבין עליה בסיכון לשבץ, שנגרם כתוצאה מהסתיידות עורקים, בעיקר עורקים קטנים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים




נשים ששתו מדי יום שניים או יותר משקאות דיאטטיים, שהכילו ממתיקים או יותר, היו בסיכון גבוה ב-23 אחוז לשבץ; בסיכון גבוה ב-31 אחוז לשבץ שנגרם כתוצאה מהסתיידות עורקים, בעיקר עורקים קטנים; בסיכון גבוה ב-29 אחוז לפתח מחלות לב, עם התקף לב קטלני ושאינו קטלני; ובסיכון גבוה ב-16 אחוז למוות מסיבה כלשהי. זאת, בהשוואה לנשים ששתו משקה דיאטטי אחד בשבוע או כלל לא.

החוקרים מצאו, כי הסיכון גבוה יותר עבור נשים מסוימות. כך, נשים ללא מחלות לב קודמות או סוכרת, ושתו שניים או יותר משקאות דיאטטיים מדי יום, הכפילו פי 2.44 את הסיכון לשבץ שנגרם כתוצאה מהסתיידות של אחד מהעורקים הקטנים מאוד במוח. נשים שמנות ללא מחלות לב קודמות או סוכרת, ושתו שניים או יותר משקאות דיאטטיים מדי יום, הכפילו פי 2.02 את הסיכון לשבץ שנגרם כתוצאה מקרישת דם. נשים אפרו-אמריקניות, ללא מחלות לב קודמות או סוכרת, ושתו שניים או יותר משקאות דיאטטיים מדי יום, הכפילו פי 3.93 את הסיכון לפתח שבץ שנגרם כתוצאה מקרישת דם.

לדברי החוקרים, אנשים רבים, בייחוד מי שסובלים מעודף משקל, שותים משקאות ממותקים בעלי מספר נמוך של קלוריות, על מנת להפחית בצריכת הקלוריות בתפריט הדיאטה שלהם. המחקר החדש ומחקרים תצפיתיים אחרים הראו, כי משקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים עלולים להזיק ונקשרו בסיכון מוגבר לשבץ ולמחלות לב.



החוקרים ניתחו נתונים של 81,714 נשים שעברו את גיל המעבר, בגילאי 50 עד 79. המחקר עקב אחר תוצאות הבדיקות הבריאותיות של המשתתפות במשך 11.9 שנים בממוצע, לאחר שתועדו בין השנים 1993 ל-1998. בתום שלוש שנות מחקר, במשך שלושה חודשים, דיווחו הנשים על התדירות בה צרכו משקאות דיאטטיים, המכילים ממתיקים מלאכותיים ומעט קלוריות, כגון דיאט קולה, משקאות מוגזים אחרים ומשקאות פרי.

התוצאות התקבלו לאחר התאמה לגורמי סיכון שונים להתפתחות שבץ, כגון גיל, לחץ דם גבוה ועישון.

המחקר זיהה קשר בין משקאות דיאטטיים לבין עליה בסיכון לשבץ. אך הוא לא הוכיח סיבה ותוצאה. מדובר על מחקר תצפיתי, המבוסס על דיווחים עצמיים באשר למידע על צריכת משקאות דיאטטיים. בהמשך לכך, לדברי החוקרים, לא ידוע במפורש אילו סוגים של משקאות שהכילו ממתיקים מלאכותיים צרכו המשתתפות. לכן החוקרים לא יודעים אילו ממתיקים מלאכותיים עלולים להיות מזיקים ואילו אינם מזיקים. אז עד שהחוקרים ידעו יותר, נסו להחליף את המשקאות הדיאטטיים שלכן במים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE