הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות האופטימיות, פגישת טראמפ-קים הסתיימה מוקדם מהצפוי בלי תוצאות
קוריאה הצפונית דרשה להסיר את כל הסנקציות נגדה בתמורה לסגירת מתקן הגרעין העיקרי. טראמפ סירב, והפגישה התפוצצה. טראמפ: "יש טיוטת הסכם מוכנה לחתימה"

ועידת הגרעין שנפתחה במפגש של הנשיא דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הסתיימה היום (חמישי) מוקדם מהצפוי לאחר ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם בשל חוסר הסכמה על הסנקציות שוושינגטון הטילה על הדיקטטורה. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר קריסת הפגישות האשים טראמפ את ההתעקשות של קוריאה הצפונית להסיר את כל הסנקציות שהטילה ארצות הברית מבלי שפיונגיאנג מתחייבת להשמיד את ארסנל הגרעין שלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למרות החיוכים אתמול, השיחות עלו על שרטון. טראמפ וקים במהלך הפגישה (צילום: AP)

"לפעמים פשוט צריך ללכת", הסביר טראמפ, והוסיף כי ישנה טיוטת הסכם מוכנה "שרק מחכה לחתימות". הנשיא טראמפ הוסיף כי "אני מעדיף לעשות את הדבר הנכון מאשר לעשות דברים מהר. אנחנו נמצאים במקום לעשות משהו מאוד מיוחד".

שעות ספורות לאחר ששני הצדדים נראו אופטימיים בנוגע לחתימה על הסכם, השיירות של טראמפ ושל קים עזבו במהירות את המלון שבו נערכה הפגישה במרכז האנוי, ויאטנם. ארוחת הצהריים שהייתה מתוכננת לשתי הפמליות בוטלה וכך גם טקס החתימה על ההסכם. טראמפ המריא חזרה לוושינגטון שעתיים לפני המתוכנן.

מפלת השיחות התרחשה אחרי שטראמפ וקים נראו מוכנים להתקדם לשלב הבא בדרך לנורמליזציה ביחסי שתי המדינות, שעדיין נמצאות במצב מלחמה רשמי מאז מלחמת קוריאה בשנות החמישים. בתחילה נראה שטראמפ מוכן להקל את הלחץ על פיונגיאנג, כשהוא מתרחק מהדברים הבוטים שאמר על קוריאה הצפונית בעבר, ואף אמר שהוא מעוניין ב"הסכם אמיתי" על פני הסכם מהיר. קים, מצדו, הביע נכונות לפרק את ארצו מארסנל הגרעין שברשותה. כאשר נשאר אם הוא מוכן למהלך הזה, ענה בפשטות: "אם לא הייתי מוכן לעשות זאת, לא הייתי כאן עכשיו".

הפסקת השיחות מנעה מטראמפ ניצחון חשוב אל מול הביקורת ההולכת וגואה מבית. בזמן שהנשיא היה בויאטנם בשיחות עם קים, עורך דינו לשעבר מייקל כהן העיד בפני הקונגרס על התקופה בה עבד עבור טראמפ. עורך הדין אמר דברים קשים על הנשיא. הוא כינה אותו "גזען" ו"נוכל", והוסיף כי הנשיא ידע על המאמצים של כוחות זרים לסייע לו במירוץ לנשיאות בשנת 2016.

 

כרזה שנתלתה בהנוי לקראת פגישת הפסגה בין שני המנהיגים 

במקביל, בהאנוי, טראמפ התעקש כי היחסים שלו עם קים נותרו חמים, אך הוא לא התחייב שתתקיים פגישה שלישית עם הדיקטטור מקוריאה הצפונית. הוא הדגיש כי "ייתכן שפגישה שלישית תהיה רק בעוד הרבה זמן". גם הוא וגם שר החוץ מייק פומפאו אמרו כי במהלך הפגישות השבוע הושגה התקדמות משמעותית בשיחות, אך נראה כי הפער עדיין גדול.

"באופן כללי, הם רצו שנסיר את הסנקציות לחלוטין, ואנחנו לא יכולים לעשות את זה", אמר טראמפ לכלי התקשורת. לדבריו, קים הסכים לסגור את מתקן הגרעין העיקרי בארצו, מרכז המחקר המדעי לגרעין ביונגביון במידה והסנקציות יוסרו. ההצעה הזאת תשאיר בידיו של קים את הטילים הגרעיניים שכבר נמצאים ברשותו, ומערכות נשק שונות. בנוסף, ישנו חשש כי ברחבי המדינה מפוזרים עוד מתקנים סודיים לייצור דלק גרעיני. "לא הצלחנו להגיע לשם היום", אמר פומפאו.

אתמול נפתחה פגישת הפסגה השנייה בין המנהיגים בחיוכים ובאמירות של רצון טוב, אך לשני הצדדים היה ברור כי בניגוד לרושם שהם עושים כלפי חוץ, הרי שהשיחות בין הצדדים הולכות להיות לא פשוטות כלל.

 

"לפעמים צריך פשוט ללכת". הנשיא טראמפ (צילום: Shutterstock)

"אני חושב שזה יוביל למצב נפלא, פשוט נפלא, בטווח הארוך", אמר טראמפ כשהתיישב לצד קים בשולחן האוכל. מוקדם יותר נשאל הנשיא אם הוועידה תביא להצהרה פוליטית שתסיים רשמית את מלחמת קוריאה. "אנחנו נראה", אמר טראמפ. קים, ששוחח עם טראמפ באמצעות מתורגמן, אמר לטראמפ כי הוא "בטוח שנוכל להגיע להישגים טובים שכולם ירצו".

מוקדם יותר אתמול, לפני פגישתם של השניים שיבח טראמפ את הפוטנציאל ה"מעולה" של קוריאה, ואמר כי הדיקטטור קים ג'ונג און רוצה לעשות משהו גדול. זאת, שעות ספורות בלבד לפני שהשניים צפויים להיפגש בוויאטנם כדי לנסות ולשבור את הקיפאון בשיחות פירוק הנשק הגרעיני של פיונגיאנג.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE