הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המתיחות בין וושינגטון לפלסטינים מתגברת: ארה"ב ממזגת את הקונסוליה בירושלים למתחם השגרירות
הצעד הזה הוא עוד חוליה בשרשרת חוסר האמון בין הפלסטינים לארצות הברית, וכעת השגריר פרידמן, תומך ישראל נלהב, יהיה אחראי גם על היחסים מול הפלסטינים

ארצות הברית סוגרת באופן רשמי את הקונסוליה בירושלים, שנתנה שירות לפלסטינים ולערביי מזרח ירושלים, ומעבירה אותה למתחם השגרירות בבירה. מתחם הקונסוליה יהפוך ל"מרכז דיפלומטי". כך הודיע היום (שני) משרד החוץ, והמיזוג צפוי להתחיל כבר היום.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שגרירות ארצות הברית בירושלים על רקע דגלי שתי המדינות (צילום: Shutterstock)

במשך עשורים, הקונסוליה תפקדה כשגרירות דה-פקטו עבור הפלסטינים. כעת, היא תנוהל על ידי היחידה לקשרים פלסטיניים, תחת שליטת השגרירות.

הצעד יעביר את הסמכויות הסימבולית של ערוצי הפעולה מול הפלסטינים בגדה המזרחית ובעזה לידיו של השגריר דיוויד פרידמן, תומך ותיק של ההתיישבות בגדה המערבית ומבקר חריף של ההנהגה הפלסטינית.

"ההחלטה נבעה מהמאמצים העולמיים שלנו להגביר את היעילות והאפקטיביות של היחסים והפעילות הדיפלומטיים", אמר דובר משרד החוץ רוברט פלדינו, "היא לא מהווה שינוי במדיניות האמריקנית כלפי ירושלים, הגדה המערבית ורצועת עזה".

ההודעה המקדימה על הצעד הזה נעשתה בחודש אוקטובר, והצליחה להעלות את חמתם של הפלסטינים ולהגביר את החשד שלהם כי ארצות הברית מכירה בריבונות הישראלית גם במזרח ירושלים ובגדה המערבית.

 

כבר מתנגד לתכנית השלום האמריקנית. נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום: Shutterstock)

הבכיר בהנהגה הפלסטינית, סאיב עריקאת כינה את המהלך "המסמר האחרון בארון" התפקיד של ארצות הברית בשיחות השלום בין רמאללה לירושלים.

העברת הקונסוליה היא החוליה האחרונה בשרשרת של החלטות שקיבל ממשל טראמפ, החלטות שתומכות בישראל ומרחיקות את הפלסטינים, שטוענים כי הם איבדו אמון בתפקיד של וושינגטון כמתווך בשיחות השלום.

בשנה שעברה הכירה וושינגטון בירושלים כבירת ישראל והעבירה את השגרירות אל הבירה הישראלית מתל אביב. מדובר בשינוי מדיניות שהצית מהומות בשל הרגישות של הנושא במזרח התיכון. בעקבות זאת, ניתקו הפלסטינים כמעט את כל הקשרים שלהם עם הממשל האמריקני.

 

פלסטינים מפגינים ברצועת עזה (צילום: Shutterstock)

במקביל, וושינגטון גם חתכה מאות מיליוני דולרים בסיוע הומניטרי. היא הפסיקה להעביר תקציבים לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים ובחודש שעבר היא סגרה את המתחם הדיפלומטי הפלסטיני בוושינגטון.

ממשל טראמפ טוען כי חוסר הנכונות של ההנהגה הפלסטינית לבוא לשולחן המשא ומתן עם ישראל כסיבה לצעדי הענישה. זאת, למרות שוושינגטון עדיין לא הציגה את תכנית השלום שלה, לה מצפים כל הצדדים, וכבר קיבלה את השם המחייב "עסקת המאה", שנועדה לפתור אחת ולתמיד את הסכסוך הישראלי פלסטיני.

חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, הודיע בחודש שעבר שארצות הברית תחשוף את תכנית השלום שלה לאחר הבחירות בישראל באפריל. הרשות הפלסטינית דחתה מראש את התכנית והיא מאשימה את ארצות הברית בהטייה לטובת ישראל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE