הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התוכנית שאספה כמויות עתק של מידע ולא מנעה התקפות טרור בדרך לסגירה
תוכנית הריגול הטלפוני, במסגרתה אספה הסוכנות לביטחון לאומי מטא-דאטה של מאות מיליוני שיחות טלפון של אמריקאים בשנה, אשר נחשפה בידי אדוארד סנודן, כנראה לא תחודש בתום השנה

הסוכנות לביטחון לאומי וממשל טראמפ לא השתמשו בתוכנית המעקב הטלפונית, אותה חשף אדוארד סנודן, מזה שישה חודשים - ולא ברור אם התוכנית תחודש בתום השנה. כך אמר עוזר רפובליקני בכיר בקונגרס בפודקאסט מוביל בשבת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כשש שנים אחרי שחשף אותה ונאלץ להפוך לפליט נרדף, התוכנית היקרה והמיותרת כנראה בדרך להיסגר. אדוארד סנודן (צילום: YouTube)

 

לוק מורי, יועץ ביטחון לאומי למנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקראת'י מקליפורניה, אמר את הדברים בראיון לפודקאסט "לאופייר". מורי אמר כי הסוכנות לביטחון לאומי לא השתמשה בתוכנית בששת החודשים האחרונים, וקיים סיכוי שממשל טראמפ לא יבקש מן הקונגרס לחדש את תוקפה החוקי, שיפוג בתום השנה. כך פורסם בניו יורק טיימס.

התוכנית החשאית-לשעבר אספה מידע של מאות מיליוני טלפון בשנה, כולל של אזרחים אמריקאיים. סנודן, לשעבר עובד חיצוני בשורות הסוכנות לביטחון לאומי, חשף את התוכנית לעולם כולו בשנת 2013, בשל חששו שהתוכנית מהווה פגיעה אדירה בזכות לפרטיות.

התוכנית נולדה כתוצאה מן ההרחבה האדירה בסמכויות המעקב של מערכות הביטחון, שכללה גם את חוק הפטריוט, אשר הוצאה לפועל תחת צו נשיאותי של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, בעקבות מתקפות הטרור של ה-11 בספטמבר 2001.

 

לא רק המגדלים נפלו באותו יום, אלא גם חלק מהחומה של זכויות האזרח בארה"ב

 

ב-2015, בעקבות חשיפותיו של סנודן ומיאוס גובר מ"מדינת המעקב" שנולדה בעקבות המלחמה בטרור, הועבר חוק "חופש USA", שקבע כי במקום להעביר את המידע לסוכנות לביטחון לאומי באופן אוטומטי, חברות הטלפונים שומרות על המידע ונותנות לחוקרים גישה רק לחומר הנוגע לחקירות טרור.

כתוצאה צנח מספר תיעודי המטא-דאטה של שיחות שהסוכנות אספה ממיליארדים ביום לכמה מאות מיליונים בשנה, אבל עדיין מדובר בהיקף עצום. ב-2016 קיבלה הסוכנות למידע של 151 מיליון שיחות, על אף שהשיגה צווי בית משפט רק ל-42 יעדים. ב-2017 קיבלה הסוכנות מטא-דאטה של 534 מיליון שיחות למרות שחקרה רק 40 חשודים.

דניאל שומן, מנהל המדיניות של ארגון זכויות האזרח Demand Progress, אמר לניו יורק טיימס כי אם הממשל באמת לא השתמש בתוכנית כבר שישה חודשים "והשמיים לא נפלו", הרי שמצדדי המשך קיומה יצטרכו להוכיח למה בעצם היא שווה את המאמץ, העלות והפגיעה בזכות לפרטיות - במיוחד לאור העובדה שהוכח כבר בעבר כי התוכנית טרם הביאה לעצירה של אפילו מתקפת טרור בודדת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE