הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בית הנבחרים החליט: נגד שנאה באשר היא
במקור, בעקבות דבריה הנגועים בניחוח אנטישמי של חברת בית הנבחרים אילהאן עומאר, החליטו להעביר החלטה נגד האנטישמיות. בתום דיונים, נוספו כמעט כל צורות השנאה והאפליה האפשריות לנוסח

בית הנבחרים הצביע היום לגנות את האנטישמיות וצורות אחרות של שנאה, בעקבות מחלוקת ממושכת שחשפה סדקים במפלגה הדמוקרטית, סביב טיפולה באמירות אנטי-ישראליות, עם ניחוח של רטוריקה אנטישמית, מצד חברת בית הנבחרים הטרייה ממינסוטה, אילהאן עומאר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפלגת את הדמוקרטים? אילהאן עומאר (צילום: Shutterstock.com)

 

עומאר, אמריקאית ממוצא סומאלי ואחת הנציגים המוסלמים המועטים בקונגרס, אמרה שתומכי ישראל "מקדמים נאמנות למדינה זרה". מוקדם יותר השנה אולצה עומאר להתנצל לאחר שרמזה כי השפעתה הרבה של השדולה הישראלית בוושינגטון מבוססת רק על כסף.

שתי ההצהרות - על כסף ונאמנות כפולה - שיחקו, בין אם במודע או שלא, על קלישאות אנטישמיות בנות מאות שנים רבות, והפכו לאחת המריבות הפנימיות הפומביות ביותר שעברו על הדמוקרטים מאז השתלטו בבחירות בנובמבר אשתקד על בית הנבחרים.

בתחילת השבוע קבעו יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ויתר מנהיגי הדמוקרטים בבית התחתון הצבעה על החלטה - השנייה תוך חודשיים - לגנות את האנטישמיות. אולם דמוקרטים אחרים, כולל כמה מן המתמודדים על המועמדות לנשיאות ב-2020 וחלק מעמיתיה החדשים של עומאר בבית חשו להגנתה ואמרו שיש כאן מוסר כפול בפעולה.

אף שמעטים הגנו על דבריה של עומאר עצמם, רבים תהו מדוע בית הנבחרים ממהר כל-כך לגנות את אחת משתי המוסלמיות הראשונות בהיסטוריה של הקונגרס, מבלי לתת תגובה רשמית דומה על הצהרות נגועות בגזענות של הנשיא טראמפ ומחוקקים רפובליקנים.

 

"אולי היא לא הבינה, אבל ככה זה התפרש". ננסי פלוסי (צילום: CNN)

 

ההצבעה נדחתה והצעת ההחלטה שוכתבה כך שתגנה את כל צורות השנאה - איסלאמופוביה, עליונות לבנה, גזענות נגד היספאנים, אסיאנים ובני האיים הפסיפיים ובנות ובני קהילת הלהט"ב. לפני ההצבעה נחלצה גם פלוסי עצמה להגן על עומאר, ובאותה נשימה על הצורך בהצעת ההחלטה.

"אני חושבת שאולי חברת הקונגרס לא מעריכה את מלוא כובד המשקל של מה שאחרים שומעים בדבריה, אם כי אני לא מאמינה שהיתה בזה כוונה אנטישמית", אמרה פלוסי. "אבל העובדה היא שכך זה התפרש. אנחנו חייבים להסיר כל ספק".

ההחלטה, שבעה עמודים אורכה, עברה ברוב של 407-23. רוב המתנגדים היו רפובליקנים שמרנים. חלקם נימקו את הצבעתם בכך שההחלטה היתה צריכה לעסוק אך ורק באנטישמיות. חבר בית הנבחרים סטיב קינג (רפובליקני מאיווה) שננזף על ידי הבית בשל אמירות גזעניות ותמיכה ב"לאומנות לבנה", הצביע "נוכח".

 

"אסור להטיל ספק במדיניות החוץ? באמת?" אלכסנדריה אוקאסיו-קורטז (צילום: טוויטר)

 

מוקדם יותר השבוע יצאה אלכסנדריה אוקאסיו-קורטז, הבולטת שבין חברי הקונגרס החדשים של הדמוקרטים, להגנתה של עומאר בהתכתשות-טוויטר עם עמיתה למפלגה, חואן ורגאס מדרום קליפורניה, שצייץ ש"לא מקובל" מבחינתו להטיל ספק ביחסי ארה"ב עם ישראל. AOC, כפי שהיא מכונה ברשת, דרשה שורגאס יבהיר מה זאת אומרת שאסור אפילו להטיל ספק במדיניות החוץ של ארה"ב, ולא נענתה.

הצעת ההחלטה נכתבה על ידי חברת בית הנבחרים ג'יימי רסקין (דמוקרטית ממרילנד, יהודייה וחברה בשדולה הפרוגרסיבית של הקונגרס) וסדריק ריצ'מונד, לשעבר ראש השדולה השחורה בקונגרס. "אין תשובה ברורה לשאלה מתי להעביר החלטה ומתי לא", אמרה רסקין, בהתייחס לשאלה מדוע לא הועברה החלטה לגנות את אמירתו של טראמפ בדבר לאומנים לבנים "בסדר גמור" ("fine") במהומות שארלוטסוויל ב-2017, או מודעת קמפיין של טראמפ בכיכוב שלושה גברים יהודים שרסקין תיארה כ"פנייה בוטה לאנטישמיות".

גם קווין מקארתי (רפובליקני מקליפורניה, כיום מנהיג המיעוט בבית הנבחרים) צייץ ומחק אמירה על כך ש"תורמים יהודים מנסים לקנות את הבחירות" בכיכוב אותם שלושה אנשי עסקים כמו במודעה של טראמפ. לאחר מכן טען מקארתי כי לציוץ "לא היה קשר לאמונה כלשהי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE