הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עלייה במקרי החצבת? למי אכפת? מתנגדי החיסונים בשלהם
עשרות מחוזות ברחבי ארה"ב מדווחים על מקרי חצבת, אבל זה לא מונע ממתנגדי החיסונים להגיש הצעות חוק שיקלו על הורים לא לחסן את ילדיהם גם בלי צורך רפואי. החדשות הטובות: החוקים האלה מתים בוועדות

ברחבי ארה"ב, מחוזות מדווחים על מקרי חצבת. לפחות 206 מקרים מאומתים ב-11 מדינות, לפי הספירה האחרונה. ברשתות החברתיות, חברות כמו פייסבוק ויוטיוב (שבבעלות גוגל) ניצבות בפני לחצים למנוע את הפצתן של תיאוריות קונספירציה ומידע שקרי בנוגע לחיסונים. ובוושינגטון הבירה, המחוקקים דנים במה שהם מכנים "איום בריאותי גובר".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טיפה כואב, אבל לא מסוכן - ומציל חיים (צילום: Shutterstock.com)

 

אולם למרות כל זאת, במדינה אחר מדינה מועלות הצעות חוק שיקלו על אנשים שלא לחסן את ילדיהם. על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, לפחות 20 מדינות העלו השנה הצעות חוק שירחיבו את הסיבות בגינן יכולים הורים לקבל פטור מלחסן את ילדיהם, גם ללא צורך רפואי ויחייב רופאים "למסור להורים עוד מידע על סכנות החיסון" .

"נפח החקיקה גדול מבשנים עברו", נאמר בהודעת הארגון. "אולם העובדה שמספר החוקים מסוג זה עולה על מספר החוקים שמטרתם הפוכה תואמת את מגמת השנים האחרונות". נשאלת השאלה מדוע זה קורה דווקא כעת, כשהמדע והראיות ברורות מאי-פעם כי סכנת ההתפרצות גדלה מרגע ששיעור המחוסנים בחברה יורד מתחת ל-95%? וכאשר הנתונים מראים כי בפועל חוקים אלה אינם עוברים ואף מדינה לא הרחיבה את הזכאות לפטור לא-רפואי מחובת החיסון מאז 2003?

ארגון הבריאות העולמי קובע כי חיסונים הם "אחת הדרכים היעילות ביותר מבחינת עלות להימנע ממחלות" וכי החיסונים מונעים שניים עד שלושה מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי העולם. למרות זאת, מיתוסים שהופרכו זה מכבר, לפיהם חיסונים גורמים לאוטיזם ומחלות אחרות מסרבים לגווע.

הבדיות הללו - שמקורן ב"מחקר" של אדם שהודה שזייף את הנתונים ורישיונו הרפואי נשלל בשל כך - מפחידות הורים וגורמות להם לסרב לחסן את ילדיהם, למרות עשרות שנות מחקר קליני וניסיון בשטח המראים שחיסונים הנם בטוחים ומוצלחים ביותר במניעת תחלואה, והביאו להכחדתן בפועל של מחלות רבות שפעם הרגו רבים, בעיקר ילדים, בדרך שגרה.

 

מקרי חצבת בארה"ב. רואים איפה הצניחה החדה? תחילת החיסונים. הצניחה לאפס? חיסון משוכלל יותר. התפרצות? חיסון משולש ושוב צניחה. חיסונים עובדים

 

בנוסף לאגדה האורבנית הנ"ל, אחת המזיקות בהיסטוריה ללא ספק, מונים מתנגדי החיסונים (או "חובבי המחלות" כפי שמתנגדיהם המושבעים בני הקהילה המדעית מכנים אותם) מונים גם חוסר אמון גורף בממשלה ובחברות התרופות כסיבה לעמדתם. אחרים טוענים לזכויות הפרט וחופש דת.

מחקר שפורסם אשתקד בנוגע למצב תנועת מתנגדי החיסונים בארה"ב הראתה כי בתשע השנים הקודמות עלה מספר הטוענים לפטור מחיסונים "מסיבות פילוסופיות" ב-12 מתוך 18 המדינות המאפשרות זאת. אחוז הילדים שלא קיבלו שום חיסון עד גיל שנתיים עלה מ-0.9% בקרב ילידי 2011 ל-1.3% בקרב ילידי 2015.

ארגוני המתנגדים לחיסונים ממומנים על ידי מיליונרים תמהוניים כמו משפחת דווסקין ו"גורואים" של רפואה אלטרנטיבית כמו ג'וזף מרקולה. הם פעילים ואגרסיביים מאד ברמת המדינה, ותורמים עשרות אלפי דולרים למועמדים שונים. ד"ר שון או'לירי, רופא ילדים מקולורדו החוקר מחלות מידבקות וחיסונים, מסר ל-CNN כי ברמה החקיקתית, מספר החוקים שמועלים להחליש את חובת ההתחסנות עולה מדי שנה. ב-2015 היו 13 כאלה ברחבי ארה"ב. שנה לאחר מכן, 15. ב-2017 היו כבר 19.

עם זאת, רוב הצעות החוק הללו אינן מגיעות, כאמור, לספר החוקים. "מה שלרוב קורה הוא שפעיל נגד חיסונים ישכנע מחוקק להגיש העת חוק. ברגע שההצעה מגיעה לוועדה הרלוונטית, הם מבינים שהיא תפגע בבריאות הציבור וקוברים אותה". ובצדק. לדברי ד"ר סנג'אי גופטה, הפרשן הרפואי של CNN, "יש לך פי 100 סיכוי להיפגע מברק מאשר לפתח תגובה אלרגית רצינית לחיסון שמגן עליך מחצבת". חסנו ואמצו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE