הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"התנועה עצמה לא אנטישמית, אבל האנטישמיות משגשגת בקרבה"
זו דעת רוב המנתחים על הזינוק החריף באנטישמיות בצרפת בחודשים האחרונים. חלק ממנהיגי התנועה הוקיעו את האנטישמיות והשתתפו בעצרת נגדה, אולם אחרים מתרועעים עם אנטישמים מורשעים

באווירת הזעם הזו, דבר אינו קדוש ודבר אינו מגונה מכדי שייזעק על ידי חלק כלשהו מאלה שחוסים תחת מטריית האפוד הצהוב הזוהר. האפודים הצהובים אינם תנועה אנטישמית כשלעצמה, אבל רגשות אנטישמיים בהחלט מצאו במה בחסותה. דוברי התנועה, שאין לה מנהיגות הירארכית מסודרת, דוחים את הטענות וטוענים שהם רק מראה לחברה. יש בחברה אנטישמים ולכן יש גם בקרבם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"מקרון זונה של יהודים". מם שרץ בקרב תומכי האפודים הצהובים

 

לצרפת עבר קשה עם האנטישמיות. אפילו לפני שיתוף הפעולה של משטר וישי עם הנאצים היתה כמובן פרשת דרייפוס, וגם בקרוב לחצי מאה שבין העלילה האנטישמית כנגד אדם בודד לבין השואה כנגד מאות אלפי יהודי צרפת, נודעה צרפת כארץ האנטישמית ביותר באירופה - היא ולא גרמניה או פולין.

מאז שנות ה-90 יש עלייה בשיעור האנטישמיות בצרפת, בחסות ההתנגדות למדיניות ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה. מימין, איפה שאין לאיש בעיה עם יד חזקה כנגד ערבים ומוסלמים, יש אנטישמיות מסורתית יותר, בהנהגת מכחיש שואה מורשע כמו ז'אן-מרי לה פן. בתו ויורשתו מארין אמנם מתוחכמת ממנו, אבל חובבי הנאצים הצרפתים - וכאלה היו רבים - מצאו ומוצאים בית חם ותחייה מחודשת במפלגת החזית הלאומית גם כיום.

בהפגנות האפודים הצהובים נראים מפגינים מבצעים את תנועת ה"קנל", שעל פי הסברה מהווה "קריצה" אנטישמית בהיותה מועל-יד הפוך. ממציא התנועה, הקומיקאי דיידונה, נצפה בהפגנות האפודים הצהובים - ובאנטישמיות שלו אין לאיש ספק. גם כותב הנאומים של לה פן האבא, אלן סורל, אף הוא מסית אנטישמי מורשע, נצפה בהפגנות והשניים מרבים ללבוש את האפוד הצהוב בהופעותיהם בערוצים שלהם ביוטיוב.

 

צלבי קרס על דיוקנה של סימון וייל, ניצולת שואה ושרה בממשלת צרפת (צילום: רויטרס)

 

תיאוריות קונספירציה חביבות מאד על האפודים הצהובים. בסקרים עולה כי 31% מן המזדהים כתומכי האפודים הצהובים מאמינים שארה"ב עמדה מאחורי 9-11 ולא פחות ממחצית המזדהים כתומכי התנועה הפופוליסטית מאמינים ב"קנוניה ציונית עולמית". סרטונים על "משפחת רוטשילד" (שרובה המכריע כבר לא מזדהה כיהודי או נחשבים לכאלה לפי ההלכה) ועלילותיה הנפשעות נגד האנושות גם הם הולכים חזק מאד בקרב הקהל הצהוב.

מספר ממנהיגי האפודים הוקיעו את האנטישמיות ומספר מהם גם לקחו חלק בהפגנה נגד האנטישמיות בשבוע שעבר. אולם בקרב רוב התנועה טרם התגבשה כל מגמה להרחיק מקרבה את הרע הזה. בסוף השבוע הבא תיערך בפריז שביתת-שבת בת שלושה ימים בניסיון לעורר מחדש את מחאת האפודים, שהשפעתה נחלשה בשבועות האחרונים. קיים חשש כי מיעוט אלים וחשוך ישתלט שוב על המיקרופון.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE