הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"ניו יורק במקום קשה פיננסית, והוא יהפוך לבלתי אפשרית": הכתובת הזאת כבר על הקיר
המספרים לא משאירים מקום לספק: הוצאות העירייה הולכות ותופחות, בזמן שתושבים ועסקים עוזבים לערים ולמדינות זולות יותר. מיתון ארצי עשוי להביא מכת מוות לעיר

העיר ניו יורק הולכת ומתקרבת לפשיטת הרגל הראשונה מזה ארבעים שנה, בזמנו של ראש העיריי לשעבר אברהם בים. כך טוענים מומחי כלכלה המעורים בנתונים הכלכליים של העיר. לדבריהם, המיסוי על בתי עסק מבריח אותם מהעיר, ואיתם עוזבים גם תושבים רבים כאשר במקביל הוצאות העירייה תופחות באופן אסטרונומי, שילוב שצפוי להביא להתרסקות כלכלית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנושים יגנו עליה בהתחלה, אך היא תהיה במקום בלתי אפשרי. העיר ניו יורק (צילום: Shutterstock)

החוב ארוך הטווח של העיר עומד על יותר מ-81 אלף דולר למשפחה, וראש העירייה ביל דה בלאזיו מעלה את ההוצאה בשלושה מיליארד דולר, לעומת התקציב הנוכחי שעומד על 89.2 מיליארד.

"העיר פועלת בחוסר, והיא עלולה למצוא את עצמה במקום מאוד מסובך במידה ויהיה מיתון, או במידה והתושבים ימשיכו לעזוב אותה", אמר מילטון עזרתי, הכלכלן הראשי בסוכנות ההשקעות Vested. "ניו יורק כבר נמצאת בנקודה קשה פיננסית, והיא תהפוך לנקודה בלתי אפשרית במידה וניתקל בהאטה כלכלית".

לקראת התקציב של שנת 2020, דה בלאזיו הקציב 750 מיליון דולר חיסכון - אך הסכום הזה אינו קרוב לסייע ביום גשום כלכלית. רבים צופים יום כזה באופק - בצורה של מיתון כלכלי. אי אפשר גם להתעלם מהקיצוץ הצפוי של המדינה בתקציב שמופנה לתפוח הגדול. המושל קואומו מתכנן לקצץ לא פחות מ-600 מיליון דולר מהעיר בשנה הקרובה.

בתוך כך, תקציב העירייה זינק בקרוב לשליש מאז שדה בלאזיו נכנס לתפקידו. מדובר בעלייה גבוהה פי שלושה מקצב עליית האינפלציה. מומחי כלכלה סוברים כי ראש העירייה יאלץ לבצע קיצוצים חריפים בתקציב העירוני, ואולי אף לפגוע בעובדי העירייה, שמספרם צמח ביותר מ-33 אלף עובדים במהלך חמש השנים האחרונות.

 

מתכנן לקצץ 600 מיליון דולר מתקציב העיר. מושל ניו יורק אנדרו קואומו (צילום: Shutterstock)

מומחי הכלכלה מצביעים על עוד כמה נקודות שמבשרות לטענתם את המשבר הכלכלי הצפוי, ובהן העובדה שמדינת ניו יורק והעיר ניו יורק מדורגות במקום הראשון בארצות הברית בכובד נטל המס על התושבים. בנוסף, מסי הנדל"ן, שמהווים כמעט מחצית מהכנסות העירייה, מטפסים במהירות גבוהה הרבה יותר מאשר כל מקור הכנסה אחר, דבר שמאלץ בעלי עסקים ותושבים לעבור לערים ולמדינות עם מיסוי נוח יותר.

"העיר ניו יורק עלולה לפשוט רגל לחלוטין", אמר פטר ס. ארל, כלכלן במוסד האמריקני למחקרי כלכלה. הוא הוסיף כי "במקרה כזה, העיר תקבל הגנה זמנית מהנושים שלה, אך יהיה לה מאוד קשה במצב הזה להשיג הלוואות חדשות".

 

הקפיץ את תקציב העירייה ואת כוח האדם. ראש העירייה ביל דה בלאזיו (צילום: Shutterstock)

בשבוע שעבר הודיעו דה בלאזיו ויו"ר מועצת העיר קורי ג'ונסון כי יותר ניו יורקרים יהיו זכאים לכרטיסי מטרוקארד מוזלים בהרחבה מתוכננת של תוכנית "תעריפים הוגנים" (Fair Fares). השניים הודיעו כי העיר צפויה להרחיב את התוכנית לזכאי דיור ציבורי, סטודנטים הרשומים במכללה העירונית (CUNY) ויוצאי צבא הנמצאים מתחת לקו העוני, החל בסתיו הקרוב.

תוכנית התעריפים ההוגנים נוסדה במאמץ לסייע לעניים באמצעות תוכנית לתעריפים בחצי מחיר לניו יורקרים מעוטי הכנסה. "אנחנו עושים כל שביכולתנו לסייע לנוסעים מעוטי הכנסה להסתובב בעיר שיכולה להיות יקרה מאד. אנחנו חושבים שהתוכנית הזו תסייע מאד להפוך את עירנו להוגנת עוד יותר ואנחנו נרגשים להרחיב את היוזמה חסרת התקדים הזו לניו יורקרים נוספים", אמר דה בלאזיו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE