הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם יש בדגם החדש של בואינג פגם קטלני?
דו"ח על ההתרסקות של טיסת "אייר ליון" באינדונזיה אשתקד רומז שהאשמה היא בשינוי שעשתה בואינג בתוכנת הטייס האוטומטי בדגם ה-MAX8 של ה-737. אם יתברר שגם האסון היום נגרם בשל כך, החברה בצרות גדולות

התרסקות המטוס שהרגה היום 157 בני אדם באתיופיה הבוקר (ראשון) צפויה לדברי מומחים לענף התעופה להחריף את החששות בנוגע לבטיחות אחד ממטוסי הסילון החדשים ביותר של חברת בואינג. הטרגדיה מגיעה בעת שהחברה ניצבת בפני בחינה מדוקדקת בשל התרסקות קטלנית אחרת של אותו דגם מטוס, ה-MAX8 737.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פעם ראשונה תאונה. פעם שנייה צירוף מקרים. בואינג צריכה להתפלל שלא תבוא פעם שלישית (צילום: Shutterstock.com)

 

בהודעת בואינג הובע צער על מות הנוסעים ונאמר כי החברה הכינה צוות טכני המוכן לספק סיוע לפי הנחיית המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה. דובר אתיופיאן איירליינס אמר כי למטוס "לא היו הערות טכניות" וכי הוא הוטס על ידי טייס מנוסה, שציין כי הוא חווה קשיים ומבקש לשוב למסלול ההמראה בטרם איבד קשר עם מגדל הפיקוח.

"אם יש לזה קשר כלשהו לתקרית של אייר ליון, אפשר להמר שרשות התעופה הפדרלית תפעל לבדוק את כל מטוסי ה-737 MAX8", אומר מייק בויד, מנתח תעופה בבויד גרופ אינטרנשיונל. אם תוצאותיה של בדיקה כזו יעלו פגמי עיצוב משמעותיים במטוס, הדבר עלול להוביל לקרקוע של הדגם ברחבי העולם. הרשות הודיעה קצרות רק כי בכוונתה לסייע בחקירת האסון, בו נהרגו שמונה אמריקאים, 18 קנדים (וגם שני ישראלים).

עד כה נראה כי המשקיעים והלקוחות של בואינג הצליחו להתעלם מן הסוגיות הנוגעות להתרסקות של טיסת אייר ליון. בואינג רשמה שנת שיא ברווחים נוכח עלייה במכירות מטוסי הנוסעים שלה ברחבי העולם. ה-737 הוא המטוס הנמכר ביותר בתולדות החברה.

דגם ה-MAX8 של ה-737 מהווה מרכיב חשוב ממכירותיה של בואינג מאז הושק ב-2017, והוא חיוני למאמציה של בואינג להתחרות ביריבתה הגדולה ביותר, איירבוס האירופית. בואינג מסרה 354 מן המטוסים, ו-2,912 נוספים מוזמנים אצלה. המטוס שהתרסק היום היה אחר מחמישה מטוסי 737 MAX8 בשירות אתיופיאן איירליינס, שהזמינה 25 נוספים. בארה"ב, חברת התעופה סאות'ווסט ואמריקן איירליינס מחזיקות כיום יחד ב-59 מטוסים מהדגם, והן הזמינו 304 נוספים.

 

גם האסון של אייר ליון קרה סמוך לאחר ההמראה (צילום: רויטרס)

 

התרסקות מטוס אייר ליון באינדונזיה הפנה זרקור לא-מחמיא לעבר ה-MAX8, העדכון האחרון של בואינג לסוס העבודה העיקרי שלה. דו"ח ראשוני שפורסם בסוף נובמבר מצא כי חיישן שלא פעל כהלכה ומענה אוטומטי של תוכנת המטוס גרמה לטייסים לאבד שליטה על כלי הטיס בטרם צלל והתרסק בים יאווה בסמוך לאינדונזיה, באסון שגבה את חייהם של 189 בני אדם.

הדו"ח העלה כי החיישן המודד את "זווית התקיפה" של המטוס הזין מידע שגוי למערכת בקרת הטיסה של המטוס, ובנקודה זו נכנסה לפעולה התכונה האוטומטית וגרמה למטוס לצלול. הדו"ח לא הטיל במפורש אשמה בהתרסקות, הביקורת לא איחרה להגיע מצד ארגוני טייסים רבים בארה"ב, לאחר שבואינג חשפה כי ביצעה שינויים מסוימים בתוכנת הטייס האוטומטי של ה-MAX8, והוסיפה תכונת בקרת טיסה חדשה בשם "מערכת השלמת מאפייני התמרון (Maneuvering Characteristics Augmentation System או בקיצור MCAS).

בעוד שמערכת MCAS נוספה במטרה להפוך את המטוס לבטוח יותר ולהתאים את התוכנה לעובדה שהדגם החדש גדול יותר, ומנועיו יושבים הרחק יותר אחורה בגוף המטוס, איגודי טייסים בארה"ב אומרים ש"השאירו אותם בחושך" בנוגע לעדכון התכונה, ומתחו ביקורת על בואינג על שלא כיסתה את המערכת החדשה בהכשרת הטייסים להפעלת הדגם. דובר של בואינג סירב להשיב לשאלה אם בוצעו שדרוגים במערכת ה-MCAS בעקבות ההתרסקות באינדונזיה.

 

לחובבי האווירונאוטיקה - הסבר של המערכת החשודה כבעייתית (צילום: סיאטל טיימס)

 

לדברי דניס טייג'ר, דובר "התאחדות ברית הטייסים" (Allied Pilots Association), בכירי בואינג אמרו בתחילה לטייסי הארגון כי החברה בודקת ענייני תוכנה מסוימים, אולם לא מסרו אם בוצעו שינויים בפועל. לדברי טייג'ר, טייסים באמריקן איירליינס עדיין עובדים על סימולטורים שאינם משקפים את השינויים שבוצעו ב-MAX8.

נכון לרגע זה החברה טרם קיבלה ביטולים על הזמנות של מטוסי 737 חדשים, אולם חברות התעופה בוודאי יעקבו אחרי ממצאי החקירה באתיופיה בתשומת לב רבה. "יש לך עכשיו של מטוסי 737 MAX8 שהתרסקו זמן קצר אחרי ההמראה - חברות התעופה יתעניינו מאד לדעת אם הבעיה היא במטוס, בהכשרת הטייסים, או בשניהם", אומר הנרי הרטוולדט, מנתח שוק התעופה בחברת "אטמוספייר ריסרץ'".

לדעתו "בהחלט ייתכן שמחר בבוקר איירבוס תקבל כמה טלפונים מחברות תעופה ששקלו לקנות בואינג". בנוסף, אם יתברר שבעיה במטוס היא שגרמה גם להתרסקות זו, ייתכן שתתעורר מודעות מצד הנוסעים, שיתחילו לוודא שלא מטיסים אותם בדגם נטול המזל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE