הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם ה-MAX8 יקבור את בואינג?
ה-737 הוא הלחם והחמאה של בואינג. ה"מקס-8" הוא הגרסה החדשה ביותר של הדגם, אבל מתגבר החשש ששינוי בתוכנת הטייס האוטומטי כולל בחובו פגם קטלני, והשווקים מגיבים בהתאם

מניית חברת בואינג צנחה הבוקר בשמונה אחוזים עם פתיחת המסחר בעת שרשויות התעופה בסין, אינדונזיה ואתיופיה הורו לחברות התעופה בתחומיהן לקרקע את מטוסי הבואינג 737 MAX8 שלהן, יום לאחר שמטוס מדגם זה התרסק באתיופיה וגבה את חייהם של כל 157 בני האדם על סיפונו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מחיר התרסקות המטוס - התרסקות המניה (צילום: NDTV)

 

כפי שדיווחנו אמש, התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס, שאירעה זמן קצר לאחר שמטוס הסילון המריא מאדיס אבבה, מושכת בחינה מחודשת של כלי הטיס ארבעה חודשים לאחר תאונה דומה באופן חשוד, של אותו דגם, בה נהרגו 189 בני אדם באינדונזיה.

ממטה חברת בואינג בשיקאגו נמסר כי החברה אינה מתכוונת להוציא הנחיות חדשות ללקוחותיה. היא כן הודיעה כבר אמש כי תשלח צוות טכני לאתר ההתרסקות בכדי לסייע לחוקרים מאתיופיה ומארה"ב. ה-737 הוא מטוס הנוסעים הנמכר ביותר בהיסטוריה וה-MAX8, עם ניצולת דלק יעילה יותר, הוא נדבך מרכזי בתוכניותיה של בואינג להתחרות ביריבתה העיקרית, איירבוס האירופית.

"הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו, ואנחנו נוקטים בכל הצעדים כדי להבין במלואם את כל היבטי התאונה הזו, בעבודה צמודה עם הצוות החוקר וכל הרשויות הרגולטוריות", נאמר בהודעת החברה. מניית החברה התאוששה מעט מפתיחת הבוקר והיא נסחרת במחיר של 400 דולרים נכון לכתיבת שורות אלה, לעומת מחיר סגירה ביום שישי של 422 דולר למניה.

 

המרוויחה הגדולה מהצרות של בואינג? (צילום: Traveller.com)

 

דובר אתיופיאן איירליינס מסר כי החברה קרקעה את ארבעת מטוסי ה-737 מקס8 שלה עד להודעה חדשה "כאמצעי בטיחות נוסף". החברה השתמשה עד כה בחמישה מטוסים מדגם זה והיא ממתינה למסירתם של 25 נוספים. לא נמסר אם הזמנות אלה יבוטלו.

רשות התעופה האזרחית של סין הודיעה כי הורתה לכל חברות התעופה הפועלות במדינה להשבית את כל מטוסי דגם ה-737 MAX8, לאור מדיניות "אפס סובלנות לסיכוני בטיחות". הרשות אמרה כי תמסור הודעות נוספות לאחר התייעצות עם רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב ועם בואינג.

חברות תעופה וחברות ליסינג סיניות מפעילות 96 כלי טיס מהדגם הנדון, ועוד עשרות מוזמנים. חברת Southern Airlines הסינית היא בין לקוחותיה הגדולים של בואינג. גם אינדונזיה השביתה 11 מטוסים מדגם ה-MAX8 כדי לוודא שהם בטוחים לטיסה וראויים להמריא.

 

אחת הלקוחות הגדולות של בואינג, וצי ה-MAX8 שלה מושבת כרגע (צילום: צ'יינה דיילי)

 

לאחר ההתרסקות באינדונזיה הודיעה בואינג ללקוחותיה כי מידע שגוי מאחד החיישנים עלול לגרום למטוס לכוון באופן אוטומטי את חרטומו כלפי מטה. התגובה האוטומטית הזו מופעלת כאשר החיישנים מורים שהמטוס עומד לאבד עילוי, או להיכנס להשהייה אווירודינמית. הגברת המהירות על ידי צלילה יכולה למנוע את ההשהייה הזו.

בואינג הוציאה הנחיות לטייסים כיצד להתגבר על הבעיה ולנתק את המערכת המבצעת את הצלילה הפתאומית. אולם טייסי "אייר ליון" שהתרסקו באינדונזיה לא הצליחו להתגבר על הנמכת החרטום, וכעת קיים חשש שזה היה גם גורלם של טייסי חברת התעופה האתיופית. תיעוד ממטוס אייר ליון שהתרסק באינדונזיה הראה בעיות עם מחוון מהירות האוויר בארבע הזדמנויות שקדמו לתאונה הקטלנית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE