הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אובר תשלם לנהגיה 20 מיליון דולר במסגרת הסדר פשרה
תביעה של נהגים מקליפורניה ומסצ'וסטס שדרשו מהחברה להכיר בהם כעובדים מן המניין ולא קבלנים חיצוניים עשויה להגיע להכרעה שש שנים אחרי הגשתה - ולהשפיע על כל נוף הכלכלה השיתופית. הפיצוי נמוך משמעותית מפיצוי שהוצע בעבר ונדחה על ידי בית המשפט בטענה שאינו מספיק

חברת הנסיעות השיתופיות אובר תשלם לנהגיה 20 מיליון דולר במסגרת הסדר פשרה בתביעה שהוגשה לפני קרוב לשש שנים. ההסדר יסכם את אחת מהתביעות הרבות שמתנהלות מול החברה, שעמלה בימים אלה על הכנת ההנפקה הראשונית של מניותיה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפצה נהגים בדרך להנפקה. אובר (צילום: Getty)

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (שלישי) כי ההסדר הוגש אמש לבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו ועדיין צריך לקבל את אישור השופט אדוארד צ'ן שדן בתיק. סכום הפשרה הוא כחמישית מהסכום שהציעה אובר ב-2016 כדי ליישב את התביעה – הצעה שנדחתה אז על ידי השופט צ'ן בטענה שהסכום המוצע אינו מספיק.

ההחלטה בתיק עשויה להוות תקדים משמעותי לחברות נוספות שעסקיהן מבוססים על "כלכלת החלטורות" של השנים האחרונות. עיקרה הוא הדרישה של נהגי אובר להכרת החברה בהם כעובדים ולא כקבלנים חיצוניים, מה שמזכה אותם בהטבות והחזרי הוצאות שהם תבעו ושאמורים להיות מגולמים בפיצוי שהושג. בדיווח מהיום לא נמסר האם ההסדר כולל גם הכרה ממוסדת בנהגים כעובדים, מה שיחיל על אובר חובות מסוימות גם בנוגע לקהל נהגיה הנוכחי והעתתידי, או שהוא נושא פיצוי כספי בלבד ללא הודאה מהותית.

הכרה בנהגי אובר כעובדים מן המניין יכולה להשפיע על כל החברות שמאפשרות מתן שירותים מידי אנשים שאינם אנשי מקצוע, באופן שעשוי לשנות את נוף הכלכלה השיתופית.

 

יחילי יחסי עובד-מעביד? רכב אובר בניו יורק (צילום: Shutterstock)

פסיקה של בית המשפט העליון של קליפורניה שניתנה בשנה שעברה הפכה את ההכרה של חברות כמו אובר בנהגיהן כעובדים לכמעט הכרחית מבחינה משפטית, מה שעשוי לפגוע במודל העסקי שלהן. ההסדר הנוכחי חל על נהגי אובר מקליפורניה ומסצ'וסטס שפעלו בין אוגוסט 2009 ופברואר השנה, קבוצה קטנה יותר מזו שנכללה בהסדר הראשון שוהגש ב-2016 ונדחה. עם זאת, הדחייה חייבה את אובר ואת הנהגים התובעים לשוב לשולחן הבוררות, מה שהוציא דווקא את אובר עם ידה על העליונה – תשלום פיצויים מופחתים לקבוצה קטנה יותר של נהגים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE