הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אלפי תלמידים ברחבי העולם הפגינו נגד ההתחממות הגלובלית
אחת המחאות הסביבתיות הנרחבות ביותר אי פעם הוצתה על ידי נערה אחת בת 16 משוודיה שכבר מוזכרת כמועמדת לפרס נובל לשלום. באירופה יצאו עשרות אלפים לרחובות בברלין, ורשה, מדריד, שטוקהולם ועוד

מחאת התיכוניסטים למען איכות הסביבה הקיפה היום (שישי) תלמידים בכל רחבי העולם, באחת המחאות הנרחבות ביותר בנושאים סביבתיים מאז ומעולם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סין היא אחת המזהמות הגדולות בעולם - וצעיריה יוצאים להפגין בגלל זה. תלמידים מפגינים בהונג קונג (צילום: AP)

מדרום האוקיינוס השקט ועד לחוג הארקטי, תלמידים יצאו היום מהכיתות כדי להפגין נגד כשלונות ממשלותיהם לפעול נגד ההתחממות הגלובלית. במחאה השתתפו תלמידים מכמאה מדינות ברחבי העולם, כשכולם פועלים בהשראתה של נערה אחת, בת 16 משוודיה, בשם גרטה תונברג. תונברג החלה להפגין לבדה מחוץ לפרלמנט השוודי במהלך החגים בשנה שעברה, ותוך זמן קצר מחאתה זכתה לתשומת לב בינלאומית.

מחאת התלמידים התפשטה גם לכלכלות החזקות בעולם – אלה שבכוחן לשנות משהו בנוגע להתחממות הגלובלית ונכשלות בכך – בהן צרפת, גרמניה  וארצות הברית. התלמידים זוכים לתמיכתם של מדענים בארצותיהם, כשאלפים מהם חתמו על עצומות שמגבות אותם. תונברג עצמה כבר הוצעה כמועמדת לפרס נובל לשלום, ולדבריה בעצרת בשטוקהולם העולם ניצב בפני "משבר קיומי, המשבר הגדול ביותר שהאנושות התמודדה איתו אי פעם, ועדיין מתעלמים ממנו כבר עשורים. אתם יודעים מי אתם, אלה שהתעלמו ממנו".

 

התחילה את הכל. גרטה תונברג (צילום: AP)

אחת העצרות המעניינות היא זו שהתקיימה בפאריס, שם יצאו תלמידי התיכון להקיף את בניין הפנתיאון, אחד המונומנטים הבולטים בעיר, במחאה נגד תפקיד מדינתם בכשלון הגלובלי לעצירת שינויים האקלים. זאת על אף שנשיא צרפת עמנואל מקרון רואה עצמו כאחת הדמויות המרכזיות ביצירת הסכם פאריס מ-2015. מקרון זוכה לביקורת רבה על היותו ידידותי מדי לעסקים ותאגידים ושאינו עושה מספיק כדי לצמצם את פליטת גזי החממה. בהקשר זה יש לציין כי מחאת האפודים הצהובים ששוטפת את צרפת בשבועות האחרונות נולדה, במקור, על רקע כוונת מקרון להחיל מס על פליטת פחמן דו חמצני, מס שייקר את הדלק במדינה בצורה משמעותית.

אף שרוב המחאות התקיימו באירופה, שם המודעות לנושא זיהום האוויר ושינויים האקלים גבוהה יותר, גם כאן בוושינגטון הבירה התאספו מפגינים סביב שלט שקרא "אנחנו לא רוצים למות". גם בעיר ניו יורק מתוכננות היום כמה עצרות. אזאליה דיינס, תלמידת התיכון למדעים בברונקס וממארגנות האירועים בעיר, סיפרה לסוכנות הידיעות AP כי לא הייתה פעילה בנושאי אקלים עד לפני שבועיים, כשקרא על אודות מאמציה של תונברג. כיום היא אחת הפעילות המרכזיות של שבית הצעירים בעיר והיא מקווה שאלפים ישתתפו בעצרות שתתקיימנה היום בשלושה מקומות בעיר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE