הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כצפוי: טראמפ חתם על וטו על החלטת הסנאט נגד מצב החירום שלו
הנשיא לא מוותר על ניסיונותיו להשיג מימון לחומה והטיל וטו על החלטת הסנאט, בהמשך להחלטה דומה של הקונגרס, לדחות את מצב החירום הלאומי שהוכרז בפברואר. הפרק הבא ירשם ב-26 במרץ, אז יצביעו בקונגרס על הצעה למחוק את הוטו הנשיאותו

הנשיא דונלד טראמפ חתם היום (שישי) בשעות אחר הצהרים המוקדמות על וטו שימחק את החלטת הסנאט לדחות את מצב החירום הלאומי עליו הכריז לפני חודש. זה הוטו הראשון על החלטת המחוקקים שטראמפ מטיל מאז נבחר לתפקיד והוא היה צפוי על רקע התעקשותו על מצב החירום שיפנה לו גישה למשאבים לטובת בניית החומה בגבול מקסיקו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ממשיך להיאבק עליו. טראמפ בזמן הכרזת מצב החירום בפברואר (צילום: CNN)

טראמפ שוחח עם כתבים ב "טקס" החתימה על הוטו שלו ואמר ש "ההגנה על האומה היא חובתי הנעלית ביותר". הסכנה ממנה הוא צריך להגן אינה, לשיטת טראמפ, רק הסכנה שבגבול הדרומי – השנויה במחלוקת כשלעצמה – אלא הסכנה הנגרמת מחלטות הקונגרס שלטענתו "מציבות אין-ספור אמריקאים בסכנה". טראמפ הוסיף כי "לקונגרס יש את הזכות להעביר את ההחלטה הזאת ולי יש את החובה להטיל עליה וטו. אני מאוד גאה להטיל עליה וטו".

כיפופי הידיים בין טראמפ והמחוקקים, שבשני בתי הקונגרס העבירו החלטות הדוחות את מצב החירום לו – כולל תמיכה של 12 סנאטורים רפובליקנים – יימשכו ב-26 במרץ, אז יצביע הקונגרס על ביטול הוטו של טראמפ. יושבת ראש בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אמרה היום: "בית הנבחרים והסנאט דחו באופן מהדהד את תפיסת הכוח הבלתי חוקית של הנשיא, אך הנשיא ממשיך לבזות את החוקה, את הקונגרס ואת רצון העם האמריקאי".

פלוסי הוסיפה ש "חברי בית הנבחרים הרפובליקנים יצטרכו לבחור בין הצביעות המפלגתית שלהם ושבועתם המקודשת לתמוך ולהגן על החוקה".

 

הנשיא ממשיך לבזות את החוקה. יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (צילום: AP)

מוקדם יותר היום קבע התובע הכללי וויליאם באר כי הכרזת טראמפ על מצב החירום לפני חודש הייתה חוקית. על אף שהקונגרס על שני בתיו דחה את ההחלטה, באר קבע כי היא "מאושרת באופן מפורש בחוק". הוא הוסיף כי הסיטואציה בגבול הדרומי היא בדיוק מסוג הסיטואציות שמצדיקות הכרזת מצב חירום לאומי.

בדחייתם את ההכרזה אתמול, התייחסו כמה סנאטורים רפובליקנים לתקדים שנקבע על ידי טראמפ בהכרזתו מצב חירום לאומי על נושא כל כך שנוי במחלוקת. בין היתר, הסנאטור הרפובליקני רוב פורטמן מאוהיו אמר בנאומו לפני ההצבעה: "הכרזה על מצב חירום לאומי כדי להנות מגישה למשאבים קובעת תקדים מסוכן. זה פותח את הדלת לנשאים עתידיים להחיל כל מדיניות שהם יכולים להעלות על הדעת... נשיא עתידי יכול באותה מידה להשתמש בסמכויות חירום כדי להחיל את הניו דיל הירוקה". פורטמן היה אחד מ-12 סנאטורים רפובליקנים שתמכו בהחלטה, תוך הסתכנות בביקורת מצד הנשיא שנוהג לגנות את אנשי מפלגתו שלא מתיישרים לפי שגעונותיו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE