הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הצרות של בואינג לא פוסקות: מחדלים נחשפו בתהליך האישור של ה- 737MAX
תחקיר של ה"סיאטל טיימס" חשף שה-FAA איפשרה ליצרנית לבצע בדיקות באופן עצמאי וללא פיקוח, דבר שככל הנראה מתרחש כבר כמה שנים טובות. בכיר לשעבר ב-NTSB: "האם ה-FAA מצליחה לאייש את כל התפקידים הנדרשים?"

פחות משבוע עבר מאז שמטוסי ה-737MAX של בואינג קורקעו גם בארה"ב, ונראה שהצרות מסרבות להניח ליצרנית המטוסים האמריקאית, שנחשבת ליצואנית הגדולה ביותר בארה"ב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מטוס 737MAX8 של חברת אמריקן איירליינס (צילום: רויטרס)

 

על רקע שתי התרסקויות קטלניות שחווה המטוס בששת החודשים האחרונים, הבוקר נודע כי המפקח הכללי של משרד התחבורה האמריקאי בוחן לעומק את כל תהליך האישורים שעבר על הדגם. בנוסף, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי חבר מושבעים גדול התכנס בשווינגטון די.סי. ביום שני האחרון, כאשר לפחות בן אדם קיבל צו שעליו להופיע בפני חבר המושבעים הגדול.

אם לא די בצרות הללו, תחקיר של העיתון "סיאטל טיימס" (שיוצא לאור בעיר בה ממוקם מטה בואינג) מצא שורה ארוכה של מחדלים, לרבות המצב רשות התעופה איפשרה ליצרנית לבצע בדיקות באופן עצמאי (וללא פיקוח נוסף). בעקבות הדיווחים, מניית החברה רשמה ירידה של 2.14% במנייתה (נכון לשעה 4:00 אחה"צ שעון חוף מזרחי). ערך המנייה הגיע לפני זמן קצר ל-368.53 דולר יחידה, ערכו הנמוך ביותר בשבועות האחרונים. 

בדיקה מקיפה חשפה תלונות של עובדי רשות התעופה הפדרלית (FAA) משנת 2012, במסגרתן טוענים העובדים שיצרנית המטוסים "מחזיקה ביותר מדי כוח בתהליך האישור הנדרש לדגמים חדשים". חקירה פנימית של משרד התחבורה קבע שהרשות "לא עשתה מספיק כדי שבואינג תהיה אחראית למוצריה".

 

זירת ההתרסקות הקטלנית באתיופיה (צילום: AP)

 

בשנים האחרונות, ה-FAA העבירה לבואינג את רוב הסמכויות הנדרשות לאשר דגם חדש, כולל מתן האפשרות שבואינג תמנה את האחראים על התהליך עצמו, ובחודשים האחרונים הקונגרס הרחיב את ההסדר הקיים. "עבורי, זה מעלה סימני שאלה בנוגע למימון רשות התעופה", מסביר ג'ים הול, שעמד בראש המועצה לבטיחות בתעבורה (NTSB) בין 1994 ל-2001. "האמת היא שעולות מספר שאלות: האם הרשות מצליחה לאייש את כל התפקידים הנדרשים והאם לא חצו את הגבול עם הפיקוח העצמאי?", הוא אמר.

לפחות חלק מהתוכנה שככל הנראה כשלה והביאה להתרסקותם של שני המטוסים קיבלה את האישור הנדרש מעובד של בואינג ושל ה-FAA, כך על פי מקור בחברה שביקש להישאר בעילום שם. בואינג ומשרד התחבורה סירבה לאשר או להכחיש את הדיווח, אך במהלך סוף השבוע פורסמה הודעה ע"י רשות התעופה: "תהליך האישור של מטוסים חדשים קיים כבר שנים ארוכות ויש לו היסטוריה ארוכה של אישור מטוסים שהם בטוחים לחלוטין. התהליך שעבר על ה-737MAX היה זהה ופעל לפי הסטנדרטים בתחום", כלשון ההודעה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE