הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מותר לבקר את ישראל, אבל לא בסגנון אנטישמי קלאסי"
זה המסר של ארבעה מנהיגים קהילתיים במיניאפוליס, המגרש הביתי של אילהאן עומאר, 2 יהודים ו-2 מוסלמים, שמאוחדים בדחיית ההתנסחויות שלה ורק מקווים שהיא תירגע ותתחיל לדאוג לאינטרסים של בוחריה

הערותיה האנטישמיות לטענת רבים של חברת בית הנבחרים אילהאן עומאר הצליחו לגרום לפילוג מסוים בקרב סיעתה בקונגרס, ואף להביא לתכנון הפגנה גדולה לקראת ביקורה בוודלנד הילס, בוואלי לוס אנג'לס. אולם בנפת הבחירה הביתית שלה במינסוטה דבריה דווקא הצליחו לאחד בין פעילים יהודים ומוסלמים, לברח הקהילות ומנהיגיהן - שמגנים את האמירות פה אחד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הצליחה לאחד - אולי לא בדרך שהתכוונה. אילהאן עומאר (צילום: Shutterstock.com)

 

עומאר ג'מאל, סטיב הונגס, מוחמד אחמד והרב אבי אוליצקי מסכימים ביניהם, בראיונות לרשת CNN, בנוגע לתיאור הלשון בה השתמשה עומאר בדברה על ישראל. כשעומאר דיברה על כך שישראל "מהפנטת" את העולם, הם אמרו שזו התבטאות אנטישמית. כשהיא אמרה שהתמיכה האמריקאית בישראל היא "רק בגלל הבנג'מינ'ז, בייבי", בהתייחסה לשטרות של 100 דולר, הם הסכימו פה אחד שמדובר באמירה אנטישמית. וכשהיא הטילה ספק בנאמנותם לארה"ב של מחוקקים ולוביסטים התומכים בישראל, לא היה להם ספק - זה דיבור אנטישמי.

"אני לא חושב שהסתכלנו לתוך ליבה והאשמנו אותה עצמה בהיותה אנטישמית", אומר הונגס, מנכ"ל מועצת יחסי הקהילות היהודיות במינסוטה והדקוטות (JCRC). הונגס הוא אחד ממנהיגי קהילות דתיות אחדים שנפגשו לאחרונה עם עומאר, האמריקאית הראשונה ממוצא סומאלי המכהנת בקונגרס ואחת משתי המוסלמיות הראשונות אי-פעם בגבעת הקפיטול, שנבחרו רק בנובמבר אשתקד (יחד עם ראשידה טלייב, אמריקאית-פלסטינית ממישיגן).

"רצינו להראות לה איך מה שהיא אמרה עולה בקנה אחד עם אמירות של אנטישמים ואנטישמיות לאורך הדורות", אמר הונגס. אוליצקי, מבכירי הרבנים במינסוטה, אמר שמספר מבני קהילתו, שחשו דאגה עמוקה נוכח מה ששמעו וקראו מעומאר, יצרו עמו קשר. "חברת הקונגרס עומאר אמרה לי שהיא מבינה את הכאב שלנו ושהקשיבה לו, אבל אז הציוצים וההערות נמשכו".

 

"היא אמרה שהיא מבינה את הכאב שלנו, אבל הציוצים וההערות נמשכו". הרב אבי אוליצקי (צילום: CNN)

 

גם אוליצקי וגם הונגס קיבלו פניות ממוסלמים מקומיים, ביניהם גם סומאלים, ששאלו כיצד יוכלו לעזור לשכניהם היהודים במיניאפוליס. "אנחנו יכולים לחזק את היחסים הטובים שכבר קיימים, מפני שבמובן מסוים לאנשים נמאס מזה והם רוצים לנוע קדימה ולמצוא דרכים לעבוד יחד", אמר הונגס.

ג'מאל אמר שניצחונה של עומאר בבחירות היה "מעבר לכל דמיון" עבורו, עבור הקהילה הסומאלית-אמריקאית ועבור הפליטים הסומאלים שמצאו מקלט באמריקה. אולם לדבריו, מה שהתרחש מאז ליל הניצחון בבחירות היה מאכזב.

"כשאת נבחרת, את אמורה לאחד אנשים. את אמורה ליצור תחושת אחדות, במקום להמשיך לפלג אותם אחד נגד השני", אמר ג'מאל. אחמד דחה את הטענה שעומאר מבקרת רק את ממשלת ישראל - דבר שכל הארבעה הסכימו שזכותה המלאה לעשות ואינו הבעיה. "אני מדבר כחבר לישראל וכאח-לאמונה לפלסטינים", אמר. "אנחנו מאמינים בזכויות וחופש לפלסטינים, אבל לא נשיג את זה בהשמצת הקהילה היהודית שלנו".

 

"כשהוא מסכים אתך - אתה עושה משהו לא נכון". לשעבר ראש הקו קלקס קלאן, וכיום סתם גזען מוביל, דייויד דיוק (צילום: AP)

 

אחמד וג'מאל הודו שלא כולם בקהילה הסומאלית חולקים את עמדתם. אחמד מספר שאפילו במשפחתו יש החולקים עליו בנוגע לחברת בית הנבחרים עומאר. אולם הוא וג'מאל מקווים שהיא תשקול מלים מעתה כדי שתוכל להתמקד בסוגיות מקומיות בוערות יותר, וגם הם יוכלו להשאיר את הנושא מאחור.

"מלים לא יכולות למחוק מלים", אמר אוליצקי. "רק מעשים יכולים למחוק מלים. אז אנחנו מחכים לראות מה חברת הקונגרס עומאר תעשה הלאה". הונגס ואחמד ציינו שניהם את התמיכה שהביע דייויד דיוק, גזען נודע לשמצה ובעברו מנהיג הקו קלקס קלאן, בדבריה של עומאר. "כשדייויד דיוק מסכים אתך, אתה עושה משהו לא נכון", אמר אחמד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE