הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האיחוד האירופי וגוגל, פרק מי יודע כמה
בפעם השלישית מאז 2017 השית האיחוד קנס גבוה על ענקית האינטרנט בגין ניצול לרעה של מעמדה בשוק הפרסום המקוון: "למפרסמים ובעלי אתרים הייתה פחות בחירה", מה שכנראה גרם לעלויות פרסום גבוהות יותר שגולגלו בהמשך לצרכנים

האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-1.7 מיליארד דולר - כמיליארד וחצי אירו - בעקבות ניצול לרעה של כוחה המונופוליסטי בתחום הפרסום באינטרנט. זהו הקנס השלישי בגין הפרת תקנות הפיקוח על תאגידים וחברות בשטח האיחוד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אם מישהי יכולה לעמוד בקנסות כאלה, זו גוגל. מטה החברה בקליפורניה (צילום: Shutterstock)

 

עם הקנס החדש, סכום הקנסות שהוטלו על גוגל מצד האיחוד – שממצב את עצמו כרגולטור האגרסיבי ביותר נגד החברה – מגיע לכמעט עשרה מיליארד דולר. על פי ההחלטה האחרונה, גוגל והחברה האם אלפבית הפרו את תקנות האיחוד בכך שהטילו תנאים נוקשים בהסכמים שחתמו עם אתרים שהשתמשו ב-AdSense, פלטפורמת הפרסום של גוגל.

התנאים שהציבה גוגל מנעו ממתחריה להציב מודעות משלהם באתם אתרים, כך הודיעה היום (רביעי) נציבת התחרות באיחוד מרגרט וסטגר. "גוגל ניצלה לרעה את הדומיננטיות שלה כדי למנוע מאתרים להשתמש במתווכים שאינם Adsense", מסרה וסטגר במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבריסל.

AdSense היא פלטפורמת פרסום שמתווכת בין מפרסמים ובעלי אתרים שרוצים למכור שטח פרסום באתריהם, מבלי להיות בקשר ישיר עם המפרסמים. יתרונה המרכזי של המערכת הוא ביכולתה להציב פרסומות משתנות באותו שטח באתר כלשהו עבור גולשים שונות, כשפרסומת אלה מותאמות להם לפי חיפושים שערכו.

 

חכמה על חזקים. נציבת התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר (צילום: AP)

לטענת נציבת התחרות, גוגל שולטת ב-70% משוק מכירת הפרסום מבוסס החיפוש באירופה.

ענקית התוכנה מיקרוסופט, ממתחרותיה הגדולות של גוגל, גישה תלונה נגד החברה לאיחוד האירופי עוד ב-2009, אך האיחוד פתח בחקירה רשמית רק ב-2016. לדברי וסטגר מהיום, גוגל "מנעה מיריבותיה את ההזדמנות לחדש ולהתחרות בשוק בהתבסס על תכונותיהם. למפרסמים ובעלי אתרים הייתה פחות בחירה וסביר להניח שנדרשו לשלם מחירים גבוהים יותר עבור הפרסום, שבפועל התגלגלו לצרכנים".

בשנה שעברה קנסה וסטגר את גוגל בסכום שיא של 4.34 מיליארד אירו (בערכים של היום; אז אלה היו חמישה מיליארד) בעקבות חקירה של מערכת ההפעלה אנדרואיד שבפיתוחה. ב-2017, החברה נקנסה ב-2.42 מיליארד אירו (2.7 מיליארד בערכים של אז) במסגרת תיק שעסק בהטיית תוצאות חיפוש לקניות באינטרנט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE