הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גורמים אמריקאים וישראלים: "החלטת הנשיא תפסה אותנו בהפתעה"
בירושלים ובוושינגטון בירכו על ההחלטה של הנשיא טראמפ להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, אך רובם מודים שההחלטה לא התקבלה בתהליך רשמי כלשהו. שגריר ארה"ב בישראל: "החלטה מוסרית, אמיצה ומוצדקת"; דן שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל: "תזמון פוליטי שקוף"

הציוץ של הנשיא טראמפ בנוגע להכרה אמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן תפסה בהפתעה את רוב הבכירים בצוות המיוחד לענייני המזרח התיכון, אנשי משרד החוץ האמריקאי ואפילו בכירים בישראל. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ (צילום: Getty Images)

 

צריך לומר, הציוץ תפס אותם בהפתעה, אך לא בהפתעה גמורה. כבר חודשים ארוכים מתנהלים שיחות בין הצדדים וגורמים ישראלים מנסים לדחוף את טראמפ לעבר ההכרה, אך כל המעורבים סברו שעל כך ידברו שני המנהיגים במהלך הפגישה המתכוננת לשבוע הבא בוושינגטון די. סי.

גורמים במשרד החוץ האמריקאי אישרו שלא התקיימו תהליכים רשמיים כלשהם, לרבות ועדות או פגישות לבחינת הנושא, בטרם פרסם הנשיא את ההחלטה שקיבל. "כולנו גילינו על כך בציוץ", סיפר גורם ישראלי והוסיף, "אנחנו עוקבים אחרי הנושא כבר תקופה ארוכה, אבל זו לא תוצאה של שיחת טלפון אחת. היו רמזים בנושא, אבל לא ידענו מראש", אמר הגורם.

כזכור, טראמפ צייץ ביום חמישי ש""אחרי 52 שנים הגיע הזמן שארצות הברית תכיר במלואה בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שהיא בעל חשיבות אסטרטגית וביטחונית קריטית למדינת ישראל וליציבות האזור!". היות שלא מדובר בהכרה רשמית, בבית הלבן מחפשים אחר הדרכים הנכונות להפוך את ההחלטה לרשמית. אחת האפשרויות שנבחנות היא לחתום על צו נשיאותי בנוכחות ראש ממשלת ישראל במהלך הפגישה המתוכננת.

מזכיר המדינה פומפאו סירב להתייחס לשינוי המדיניות הרשמי במהלך ביקורו בישראל במהלך השבוע, אך הוא שיבח את הנשיא על ההחלטה לאחר פרסום הציוץ. גורמים אמריקאים מספרים שמי שעומד מאחורי ההחלטה, ומי שלמעשה הפעיל לחץ על טראמפ לקבל אותה, הוא ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי.

דן שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, התייחס להחלטה של טראמפ ואמר: "זה לא ממש מפתיע אם בוחנים את זה מבחינת המדיניות, וגם לא מהתזמון הפוליטי השקוף". יש לציין כי ההחלטה זכתה לתמיכה גדולה מהשגריר המכהן, דיויד פרידמן, שצייץ: "תודה לנשיא טראמפ על ההחלטה המוסרית, האמיצה והמוצדקת שלך להכיר בריבונות של ישראל ברמת הגולן. שוב אתה מוכיח שארצות הברית, תחת הנהגתך, עומדת איתנה לצד עם ישראל".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE