הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"היה לוחם בנשמתו": סיפור חייו של רפי איתן, מגדולי אנשי המודיעין
איתן היה מבכירי עולם המודיעין בישראל, ופיקד על המבצע ללכידת אדולף אייכמן. הוא התפטר מתפקידו לאחר תפיסת ג'ונתן פולארד, וכיהן כשר לענייני גמלאים

רפי איתן, שר לשעבר בממשלת ישראל ומרגל עבר שהוביל את לכידת הבכיר הנאצי אדולף אייכמן, נפטר אתמול (שבת) והוא בן 92. "הלך מאיתנו לוחם אמיץ שתרומתו לביטחון מדינת ישראל עוד תילמד דורות רבים", ספד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, "רפי איתן היה לוחם בנשמתו, דבק במשימה ובאמת שלו. אנו מרכינים היום ראש לזכרו ונפרדים ממנו בעצב וברגשי תודה והערכה עמוקים על כל פועלו למען העם והמדינה". איתן נהרג לאחר שאושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


היה מבכירי עולם המודיעין הישראלי. רפי איתן (צילום: ויקיפדיה)

איתן היה בתפקידי מפתח בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל ושל סוכנויות הביטחון שלה. בשנת 1960 הוא עמד בראש המבצע של המוסד ללכידת איכמן, אדריכל שואת יהודי אירופה, שחי בארגנטינה תחת זהות בדויה. אייכן הוטס לישראל שם הוא עמד למשפט על פשעים נגד האנושות, הורשע והוצא להורג.

בראיון שערך בעבר סיפר איתן על החטיפה. "אני ידעתי שכל יום הוא הולך על השביל מביתו ברחוב גריבלדי אל תחנת האוטובוס ובחזרה. החלטנו לתפוס אותו שם. הצבנו את המארב על ידי מכונית שהמכסה שלה היה פתוח והאנשים, להוציא אחד, הסתתרו בתוך המכונית. מכונית שנייה הייתה כ-100 מטר מהאזור". הוא הוסיף כי למרות המודיעין שאספו לפני כן, אייכמן לא ירד מהאוטובוס בשעה שאמור היה לעשות זאת. "הייתי צריך להחליט מה עושים. כרגיל בהזדמנויות כאלה האנשים לחצו לעזוב ולבוא ביום אחר כי פחדנו להתגלות. אמרתי: 'אנחנו מחכים כאן לאוטובוס הבא בלי לזוז‭.'‬ האוטובוס הזה הגיע כמה דקות אחרי ‭ .20:00‬אייכמן ירד ממנו". הוא סיפר כיצד הצליחו אנשי הצוות להשתלט על אייכמן ולהסיע אותו מהמקום. 

"בינתיים אני בתוך המכונית מכסה לאיש את העיניים‭,"‬ תיאר איתן, "ואז דוחף את היד מתחת לחולצה ולגופייה שלו. אני ממשש את הבטן של האיש, שמנסה עדיין להשתחרר ומנסה לאתר שם צלקת של ניתוח תוספתן. הרי היה לנו את כל התיק הרפואי שלו מהאס-אס. ממשש ימינה ושמאלה ובסוף מוצא. ואז אני מושיט את היד לצביקה מלחין מעל ראשו של אייכמן, לוחץ את ידו בהתרגשות ואומר: 'זה האיש, זה האיש‭.'‬ כי למרות כל סימני הזיהוי, ולמרות המעקבים, ולמרות ולמרות, כל הזמן היה לנו איזה ספק‭."‬

בעבר אף נטען כי דמותו של רב המרגלים קורץ, מהספר "המתופפת הקטנה" של ג'ון לה קארה מבוסס על רפי איתן, שהחל את שירותו הביטחוני בפלמ"ח, שם זכה לכינוי "רפי המסריח".

איתן היה גם מעורב בתכנון התקיפה על הכור הגרעיני בעיראק בשנת 1981. כך על פי משרד החוץ. לאחר מכן הוא עמד בראש הלשכה לקשרי מדע, גוף ביון ישראלי שפעל במסגרת משרד הביטחון בשנים 1957 עד 1986. במהלך השנים האלה התפוצצה פרשת ג'ונתן פולרד.

ישראל טענה כי פולארד גויס במבצע לא מאושר של הסוכנות, שפורקה מאז. איתן קיבל על עצמו את האחריות והתפטר מתפקידו. בשנת 2006 הוא נבחר לממשלה כשעמד בראש מפלגת הגמלאים, והיה שר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE