הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רופאי הילדים מאסו מהמשקאות הממותקים: גוברים הקולות הקוראים להטיל מס פדרלי
בשל הקשר בין צריכת המשקאות לבין סוכרת סוג 2 והשמנת יתר, שני איגודים מקצועיים (AAP ו-AHA) פרסמו שורה של המלצות, לרבות המיסוי. עוד הומלץ להגביל את השיווק של המוצרים המזיקים. "הגיע הזמן שנפעל עם משקאות כפי שפעלנו עם סיגריות ויתר מוצרי הטבק"

כבר שנים ארוכות שרופאי הילדים ברחבי ארצות הברית מזהירים את ההורים להפחית בכמות הסוכר שילדיהם צורכים באמצעות משקאות, בייחוד על רקע הקשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין סוכרת סוג 2 והשמנת יתר, אך כעת הרופאים החליטו לפעול בעצמם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP), האיגוד המקצועי הגדול ביותר של רופאי ילדים, יזם ביחד עם איגוד הלב האמריקאי (AHA) אסטרטגיה חדשה שנועדה להפחית את צריכת המשקאות הממותקים בקרב ילדים. על פי אסטרטגיה זו, שני הגופים יפעילו לחץ כבד על פוליטיקאים לאשר מיסוי נוסף למשקאות הללו, להגביל את הפרסומות למשקאות שמכוונות באופן ספציפי אל האוכלוסייה הצעירה ואף לסבסד משקאות בריאים יותר.

"ילדים צורכים סוכר בעיקר באמצעות משקאות ולא דרך מזון", מסבירה ד"ר נטלי מות', רופאת ילדים והמחברת הראשית של האסטרטגיה החדשה. "על פי ההערכות, ילדים ונערים צורכים כ-17% מהקלוריות שלהם דרך משקאות ממותקים", היא אמרה. 

כעיקרון, המצב כיום הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני כמה עשורים, ומגמת צריכת הסוכר נמצאת בירידה מתמדת. עם זאת, מחקרים מצאו שילדים ונערים אמריקאים עדיין צורכים 150 קולוריות מדי יום באמצעות אותם משקאות. מדובר בצריכה יומית של כ-12 אונקיות (ounce), אך ה-AHA ממליץ על צריכה מקסימלית של 8 אונקיות בשבוע. "ישנו פער עצום בין מה שהילד הטיפוסי שותה לבין הכמות המומלצת", מסבירה ד"ר מות', שמצביעה על מחקר שנעשה לפני כעשור שבו נטען ש"חמישית מכלל ההשמנות בארה"ב בין 1977 ל-2007 קשורות לצריכת סוכר בשתייה".

כאמור, כעת החליטו רופאי הילדים להרים את הכפפה ולפעול באופן נחרץ יותר על מנת למגר את התופעה. במסגרת האסטרטגיה שלהם, לחץ כבד יופעל על פוליטיקאים בכל הרמות, החל מהרמה המקומית, כלה בבתי המחוקקים המקומיים ועד לקונגרס ולנשיא עצמו, כדי לעלות את רמת המיסוי של המשקאות, דבר שבפועל צפוי לייקר את כלל המשקאות. "מסים הם דרך מצוינת לעלות את המחיר, דבר שבאופן טבעי יפחית בצריכת המשקאות", מסבירה ד"ר מות', שאף הסבירה שמס על משקאות ממותקים קיים כיום במספר ערים, לרבות פילדלפיה (פנסילבניה) וברקלי (קליפורניה).

 

תעשיית המשקאות מגיבה: "50% מכלל המשקאות שנמכרים בארה"ב אינם מכילים סוכר" (צילום: Shutterstock)

 

מחקר שנערך אשתקד מצא כי 40% מתושבי פילדלפיה העידו על הפחתה בצריכת המשקאות הללו לאחר החלת המס, אולם מחברי מחקר זה טענו שחוק ברמה העירונית (ולא במדינית, למשל) מאפשרת לתושבים להתרחק מעט מהעיר ולמצוא את המשקאות במחיר מוזל. בעיה נוספת שעלולה לצוץ באסטרטגיה זו היא התנגדותן של חברות המשקאות הגדולות.

האיגוד האמריקאי למשקאות (ABA) הוציא מיליוני דולרים בשנים האחרונות כדי להילחם במיסוי נוסף, ולטענת האיגוד יש דרך טובה יותר לטפל בבעיה: "אנו תומכים בהורים שרוצים שילדיהם יצרכו פחות סוכר ממשקאות בכך שאנו מציעים יותר משקאות ללא סוכר מאשר אי פעם. היום, 50% מכלל המשקאות שנמכרים בארה"ב אינם מכילים סוכר", אמר ויליאם דרמודי, דובר ה-ABA. עוד הוסיף דרמודי כי בכוונת האיגוד להביא להפחה של 20% בכמות הקלוריות המצויות במשקאות הללו עד שנת 2025.

לחץ יופעל גם על גורמים ברמה המדינית ופדרלית בדרישה להפחית באופן משמעותי את כמות הפרסומות ושאר דברי השיווק של חברות המשקאות. "כאומה, עלינו לומר 'לא' לשטף של פרסומות של המשקאות הממותקים שילדינו נחשפים אליהם", אמרה רייצ'ל ג'ונסון, מרצה באוניברסיטת ורמונט שעמדה בראש ה-AHA בעבר. "אנו יודעים מה פועל לטובת ילדינו והגיע הזמן שנפעל עם משקאות כפי שפעלנו עם סיגריות ויתר מוצרי הטבק", היא סיכמה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE