הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תומר רצה להצטלם בקצה המצוק, אך איבד אחיזה ונפל אל מותו: "אני צריך עזרה!"
תומר נפל אל מותו כבר בחודש ספטמבר, ועכשיו נחשפים הפרטים המלאים על האירוע: הצילום שרצה לעשות, הרגע שהבין שהוא מאבד אחיזה, והניסיון הכושל להציל אותו

הם הזהירו אותו לא לעשות זאת, אבל תומר פרנקפורטר, תלמיד מתמטיקה מצטיין מירושלים שהיה רק חודשיים אחרי יום ההולדת ה-18 שלו, רצה לטייל בארצות הברית לפני שהוא מתגייס לצה"ל, והחליט לטעום את טעם ההרפתקנות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אני צריך עזרה". תומר פרנקפורטר (צילום: מוטי יפרח)

אחר צהריים חמים בחודש ספטמבר האחרון בפארק הלאומי יוסמיטי, פרנקפורטר הצטרף לקבוצת תיירים סמוך ל-Mist Trail, מסלול הליכה פופולרי אך קשה באורך של 5.4 מייל שמגיע עד למצוק המרהיב של Nevada Fall.

הקבוצה עצרה לאכול צהריים והתכוננה להמשיך בדרכה, אך לפרנקפורטר היה עוד דבר אחד לעשות לפני שהם ממשיכים. הוא הוריד את התיק שלו, ונתן את הטלפון שלו לצעירה שהייתה בקבוצה, וביקש ממנה שתצלם אותו בתמונה שלא תישכח - והחל לטפס אל קצה המצוק.

המטיילים האחרים קראו לו לעצור ואמרו שזה מסוכן מדי, אך פרנקפורטר היה בשלו, ותוך זמן קצר הוא התנדנד בגובה של מאות רגל מעל הסלעים שמתחת. למשך כמה שניות, הכל היה נראה בסדר, והצעירה צילמה את פרנקפורטר.

פתאום הוא צעק "אני צריך עזרה".

 

המקום בו נפל תומר אל מותו, מפל נבדה (צילום: Shutterstock)

חברי הקבוצה נגשו אליו ותפסו את זרועותיו וידיו. הם ניסו למשוך אותו למקום מבטחים, אך הוא החל להתעייף, וזרועותיו הפכו לחלקות בגלל הזיעה, עד שהחליק מאחיזתם של חברי הקבוצה שבאו לסייע לו - ונפל אל מותו.

מותו של פרנקפורטר פורסם ברחבי העולם, אך הפרטים הדרמטיים מהאירוע הקשה נחשפים רק כעת בזכות בקשת חופש מידע שהוגשה בנושא. זהו רק אחד מתוך מקרים רבים שבו צעירים שמבקשים למצוא את התמונות הבלתי נשכחות נופלים את מותם ומקפחים את חייהם.

"פרנקפורטר נפל בתאונה טרגית, בנסיבות שהיו לחלוטין בשליטתו עד רגע הנפילה", כתב ג'ס מקגאהי, פקח בשמורת הטבע שמילא את דוח חקירת האירוע. "העדים שניסו להגיש סיוע פעלו בגבורה, אך מרגע שהצעיר איבד את אחיזתו, לא היה דבר שהם יכלו לעשות עם הציוד שהיה ברשותם".

במשך שנים רבות, מטיילים בחרו להסתכן בפארק יוסמיטי, בגרנד קניון ובפארקים לאומיים אחרים. כמה מהם נהרגו לאחר שהתקרבו יותר מדי קצה המצוקים או המפלים בזמן שניסו לצלם תמונות של הנוף המרהיב. בשבוע שעבר נהרג תייר מהונג קונג שמעד בזמן שניסה לצלם תמונה ונפל מגובה של אלף רגל.

 

"קוראים לזה מגיפת הסלפי". הצעירים רוצים תיעוד של האתגרים שלהם (צילום: Shutterstock)

מומחים למדיה חברתית טוענים שהספירה החברתית השתנתה, וכיום הצעירים לא מעוניינים לצלם נופים מרהיבים, אלא מעוניינים לצלם את עצמם לוקחים סיכונים על רקע נופים מרהיבים. "קוראים לזה מגיפת הסלפי", אמר מייקל גיליירי, מחבר ספר על אסונות קטלניים ביוסמיטי, "האנשים היום מנסים להוכיח שהם עשו משהו. פעם אנשים היו יוצאים לטבע כדי לחוות חוויות, היום הם יוצאים לטבע כדי לתעד את החוויות שעברו".

פרנקפורטר היה בארצות הברית כמה שבועות, במהלכם הוא ביקר בני משפחה מפרזנו. הם באו יחד לפארק, אך נפרדו שם. מאוחר יותר באותו היום, פרנקפורטר פגש קבוצה של צעירים מישראל, מגרמניה וממדינות אחרות, והם החליטו לטייל יחד. הוא סיפר לחבריו החדשים כי הוא רוצה לצלם תמונה כמו שתיירים רבים מצלמים בטלגרף רוק בברזיל, סמוך לריו דה ז'נרו. עם זאת, בניגוד לאתר המרשים בברזיל, הגובה בנקודה בה הוא בחר להצטלם לא היה אשליה אופטית.

"חשבתי שהוא מתבדח", אמר אחד מעדי הראייה לחוקרים, "הסתובבתי כי לא יכולתי לצפות בזה, אבל הוא היה תלוי על הסלע, ואז הוא החל לאבד אחיזה". אחרים בקבוצה הביטו במחזה באימה. "שמעתי כמה מהחברים שלי צועקים: בואו מהר כולם!", סיפר עד ראייה אחר.

על פי דוח החקירה, פרנקפורטר מת מייד במקום בשל עוצמת הפגיעה בנהר שזורם מתחת.

בין השנים 2011-2017, לפחות 259 בני אדם נהרגו ברחבי העולם בניסיון לצלם תמונות נועזות. כך עולה ממחקר שפורסם בשנה שעברה. הגיל הממוצע של ההרוגים היה 23, ורובם היו גברים. סיבת המוות הנפוצה ביותר היא מוות, לעתים רבות לאחר שהצעירים נסחפו אל האוקיינוס בשל גלים עצומים. סיבת המוות השנייה היא תאונות דרכים ונפילה ממקומות גבוהים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE