הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
2019 מסתמנת כשנת שיא לחצבת בארה"ב
למרות שה"מחקרים" שהצביעו כביכול על קשר בין חיסונים לאוטיזם הופרכו ומחבריהם נענשו בשל זיופיהם, השקר ממשיך לגרום לתוצאות הרסניות ולהחזיר מחלה קשה שהוכרזה כמוכחדת בארה"ב בשנת 2000

מחלת החצבת ממשיכה להתפשט בארה"ב, עם התפרצויות בארבע מדינות ויותר מקרי הדבקה בשלושת החודשים הראשונים של 2019 בלבד מאשר בכל השנה הקודמת. כך על פי מידע חדש מן המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מי שמסרב מסכן לא רק את עצמו (אילוסטרציה: Shutterstock.com)

 

ה-CDC אימת 387 מקרים של חצבת ב-15 מדינות סך הכל, בין האחד בינואר ל-15 במרץ, בהשוואה ל-372 בכל שנת 2018. סוכנות הבריאות הפדרלית מעדכנת את הנתונים מדי שבוע. כרגע ישנן שש התפרצויות, כאשר התפרצות מוגדרת כשלושה מקרים או יותר באותו אזור, בארבע מדינות: ניו יורק, וושינגטון, ניו ג'רזי וקליפורניה.

השנה הנוכחית מסתמנת כגרועה ביותר מבחינת מקרי חצבת בארה"ב מאז לפחות 2014, והיא כבר השנייה הגרועה ביותר מאז שהוכרז (מוקדם מדי, כמסתבר) על הכחדת המחלה בארה"ב בשנת 2000. שובה של החצבת מקורה בהורים המסרבים לחסן את ילדיהם, ומכך שאנשים שלא חוסנו מטיילים למקומות שבהם שיעור החיסון נמוך ומביאים איתם את המחלה בשובם. על פי ה-CDC, היו ב-2014 667 מקרים מאומתים.

במחוז רוקלנד שבניו יורק, נקטו הרשויות בצעד החריג מאד של איסור על ילדים בלתי-מחוסנים להימצא במקומות ציבוריים כמו בתי ספר, מסעדות, קניונים ובתי תפילה. במחוז זה לבדו נרשמו 157 מקרים מאומתים של חצבת, ורובם המכריע של הנדבקים לא חוסנו.

 

אפשר למנוע. צריך למנוע (אילוסטרציה: DW)

 

שריל איטון, דיקנית בית הספר לרפואה גלובלית של אוניברסיטת ניו יורק (NYU), אמרה שהיא מבינה לליבם של רשויות הבריאות במחוז שנקטו את הצעד. אולם היא חוששת שהוא יקשיח את עמדותיהם של ההורים המסרבים לחסן את ילדיהם ("מתנגדי חיסונים" בפי עצמם, "חובבי מחלות" בפי מתנגדיהם).

"זה מקל או גזר. הם בחרו במקל. יש הרבה ראיות לכך שהגזר עובד יותר טוב מהמקל. בגלל זה לרוב לא משתמשים בו. משיגים תוצאות טובות בפנייה לצד הטוב בטבעם של אנשים", אמרה. עם זאת, הודתה, במקרה של התפרצות שכזו, יש לנקוט בצעד כלשהו כדי להגן על אלה שאינם יכולים להתחסן מסיבות רפואיות, ועל האחוזים הבודדים שהחיסון אינו משפיע עליהם, עד שהפנייה לטבעם הטוב של הסרבנים תפעל.

החיסון המשולש MMR (חצבת, חזרת ואדמת) הוא הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני מחלת החצבת. המינון המומלץ של שני סבבי חיסון מספק הגנה של 97 אחוזים נגד המחלה. למרות זאת, ישנם הורים המסרבים לחסן את ילדיהם בטענה לאמונה דתית או מידע כוזב לפיו החיסונים גורמים לאוטיזם.

 

חרדים בסופרמרקט בספרינג ואלי שבמחוז רוקלנד, ניו יורק. איפה כתוב "לא תחסן"? (צילום: גרג ויליו, ניו יורק טיימס)

 

חצבת היא מחלה מידבקת ביותר, הפוגעת בקרוב ל-90 אחוזים מן האנשים הלא-מחוסנים הנחשפים אליה. הנגיף יכול לחיות באוויר במשך שעתיים תמימות לאחר שאדם הנגוע במחלה משתעל או מתעטש - מה שאומר שאפשר להידבק מאדם מבלי לבוא איתו או איתה במגע כלל. אנשים יכולים לשאת את המחלה במשך ימים בטרם יופיעו תסמינים כמו חום, נזלת או פריחה.

החצבת מסוכנת במיוחד לילדים קטנים. היא עלולה להוביל לדלקת ריאות, בצקת מוחית ואפילו למוות. ה-CDC ממליץ שילדים יקבלו את המנה הראשונה של החיסון בין הגילאים 12-15 חודשים, ומנה שנייה בין הגילאים 4-6 שנים.

על פי ה-CDC, התפרצויות החצבת הנוכחיות קשורות ברובן לאנשים המטיילים מחוץ לגבולות ארה"ב, למדינות כמו אוקראינה ולבושתנו גם ישראל, בהן יש התפרצויות גדולות של המחלה. היא מתפשטת במהירות בקרב קהילות חרדיות הדוקות, בהן אנשים רבים בוחרים שלא לחסן את ילדיהם. במחוז רוקלנד התרבו לאחרונה המובלעות החרדיות. 

אנשי רשויות בריאות הציבור מנסים נואשות להבטיח להורים שחיסונים הנם בטוחים לשימוש והדרך הטובה ביותר להגן על ילדיהם ממחלות קשות ואף קטלניות בפוטנציה, כמו חצבת. תנועת "מתנגדי החיסונים" נתמכת במחקרים מזויפים שהופרכו ומחבריהם נענשו פלילית, לפיהם קיים קשר בין חיסונים לאוטיזם. מחקר שבוצע בין 1999-2010 בקרב יותר מ-650 אלף ילדים לא מצא כל קשר, ולו הקלוש ביותר, בין החיסון המשולש לאוטיזם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE