הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יוסגר לארה"ב? מייסד ויקיליקס נעצר בלונדון
מאז 2012, שוהה מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס" במקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון. אולם התעקשותו להמשיך לעצבן מדינות שלאקוודור יש קשרים איתן הובילה למפלתו. ארה"ב דורשת את הסגרתו בשל הדלפת מסמכי צ'לסי מאנינג

מייסד ויקיליקס נעצר בשגרירות האקוודורית בלונדון. אסאנג' מצא מקלט בשגרירות זו לפני שבע שנים על מנת להימנע מהסגרה לשבדיה באישום של תקיפה מינית שמאז בוטל. היום הודיעה המשטרה המטרופוליטנית של לונדון כי אסאנג' נעצר בשל סירובו להתייצב לזימון בבית המשפט ובעקבות בקשת הסגרה מצד ארה"ב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ממשיך לשמור על אופטימיות. בדרך למאסר עולם בארה"ב? (צילום: רויטרס)

 

נשיא אקוודור הודיע כי המדינה הסירה את המקלט המדיני שהעניקה לאסאנג' לאחר ביטולים חוזרים ונשנים של אמנות בינלאומיות. אולם ויקיליקס צייצה כי אקוודור "פעלה שלא כחוק" בכך ששמה קץ למקלט הבינלאומי של אסאנג' "תוך הפרת החוק הבינלאומי". שר הפנים הבריטי סאג'יד ג'אוויד צייץ: "אני יכול לאשר שג'וליאן אסאנג' נמצא כעת בחזקת המשטרה ויעמוד בצדק לדין בבריטניה".

אסאנג', אזרח אוסטרליה, ייסד את ויקיליקס ב-2006 במטרה להשיג ולפרסם מסמכים ותמונות חשאיים. הארגון הגיע לכותרות כעבור ארבע שנים כשפירסם צילומים של חיילים מצבא ארה"ב טובחים באזרחים ממסוק בעיראק.

מנתחת המודיעין האמריקאית לשעבר צ'לסי (לשעבר בראדלי) מאנינג נעצרה ב-2010 על שהדליפה למעלה מ-700 אלף מסמכים, סרטוני וידאו ומברקים דיפלומטיים לאתר הלוחם בסודיות. מאנינג אמרה שעשתה זאת רק כדי לעורר דיון במדיניות החוץ של ארה"ב ומלחמותיה ברחבי העולם, אולם התביעה בארה"ב טענה שמעשיה סיכנו חיים.

אסאנג' סימן לעיתונאים באגודל זקור בעת שנלקח לבית המשפט בווסטמינסטר בניידת משטרתית. אסאנג' בן ה-47 שהה בשגרירות אקוודור בלונדון מאז 2012, לאחר שמצא שם מקלט מדיני בכדי להימנע מהסגרה לשבדיה באישום של אונס - שאותו הכחיש ושמאז בוטל.

 

צ'לסי מאנינג. קיבלה חנינה מאובמה - ונעצרה שוב על ביזיון בית המשפט לאחר שסירבה להעיד בפני חבר מושבעים מורחב בנושא ויקיליקס (צילום: NBC)

 

אולם הוא עדיין ניצב בפני אישום של אי התייצבות לאחר שחרור בערבות ב-2012 ולדבריו - ודברי משקיפים אחרים - עבירה זו עלולה להוביל להסגרתו לארה"ב, שם הוא מבוקש על פרסום סודות מדינה באתרו - בעיקר בהקשר לפרשת מאנינג. ממטה המשטרה של לונדון, סקוטלנד יארד, הודיעו כי הוזמנו להיכנס לשגרירות האקוודורית ולעצור את אסאנג' לאחר שהממשלה האקוודורית הסירה את המקלט שהעניקה לו.

נשיא אקוודור, לנין מורנו, אמר כי ארצו "הגיעה לקצה גבול הסיבולת שלה בנוגע להתנהגותו של מר אסאנג'" לאחר שהאחרון המשיך להתערב בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות. לדברי מורנו "האירוע האחרון בשורה אירע בינואר 2019, אז הדליף אתר ויקיליקס מסמכים של הוותיקן". ממשלת בריטניה הבטיחה, עם זאת, שאסאנג' לא יוסגר לשום מדינה בה הוא עלול לעמוד בפני עינויים או עונש מוות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE