הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם הצעה 47 היא הגורם העיקרי לגל הפריצות בוואלי?
מוודלנד הילס ועד שרמן אוקס: מתרבים הסימנים לכך שהחוק, שהועבר בקליפורניה לפני כחמש שנים והוריד את דרגת חומרת ההרשעה במטרה להקל על הצפיפות בבתי הסוהר ולמנוע החמרה בעבירות קלות, החטיא את מטרתו והביא לעלייה משמעותית בתופעה ממנה סובלים תושבים רבים באזור.

ב-2014 העבירו בוחרי קליפורניה הצעת חוק בקלפי, שנועדה להקל על העומס בבתי הסוהר ולהימנע מענישה חמורה מדי של עבירות קלות יחסית. "הצעה 47" קראו לזה, והיא זכתה לתמיכה דו-מפלגתית, עם דמויות כמו קאמלה האריס משמאל וניוט גינגריץ' מימין שהביעו תמיכה בהצעה, שהיתה אמורה לחסוך בכסף וגם לשלב עבריינים "קלים" חזרה בחברה שומרת החוק.

חמש שנים לאחר מכן, מתרבים הסימנים שהכוונות הטובות הובילו, אם אם לא נאמר לגיהינום, לפחות למקום טוב של גל פשיעה באזורים בהם שוכנו, לדוגמה, צרכני סמים שבמקום להישלח לכלא נשלחו לגור במתקני גמילה של "חיים נקיים". רובם המכריע באמת עושים כל מאמץ להשתקם, אבל ייתכן שמיעוטם הופך לנטל ולאיום על הקהילה הסובבת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תיעוד מצלמות האבטחה בעת פריצה לאחד מאנשי הקהילה הישראלית בוואלי לוס אנג'לס

 

לאחרונה אירע גל גדול של פריצות באזור הוואלי, שעצר את הירידה בנתוני הפשיעה והשיב אותם למגמת עלייה. מסלבריטאים ברמת לברון ג'יימס לאנשים מהישוב - איש אינו חסין מהתופעה. גם רבים מאנשי הקהילה הישראלית הגרים באזור הוואלי במקומות כמו שרמן אוקס, וודלנד הילס, ואלי וילג', אנסינו, טרזנה, רסידה ועוד - נפלו קורבן לעוגמת הנפש והכיס הזו.

אחד מתושבי האזור אשר ביתו נפרץ לאחרונה, מספר על השיטה: "הם באים, דופקים בדלת, מזמזמים בפעמון, לפעמים מתקשרים - העיקר לוודא שאף אחד לא בבית, שהמכוניות לא בחניה. ואז הם נכנסים לפעולה. אצלי שברו את החלון בחדר של הילדה, היו בבית 45 דקות ולקחו תכשיטים וכסף. אני ממליץ לכל הקוראים לא להחזיק סכומים גדולים במזומן.

בנוסף השביתו את מצלמות האבטחה בבית. הם ניגשים לארון התקשורת וחותכים את כל הכבלים. אבל רואים אותם במצלמות של השכנים. במקרה שלי מדובר בשני גברים ממוצא אפרו אמריקאי. בזמן שהם עבדו, שתי מכוניות טיילו ברחוב הלוך ושוב לוודא שאף אחד לא מגיע".

 
לצערי באותו היום לא הפעלתי את האזעקה. כשאתה גר בארץ, אתה כל הזמן חד, כל הזמן עירני. באמריקה זה מתקהה. אין פיגועים, לא קורה פה כלום... ואז כן קורה".

 

מנוסת הפורצים לאחר שעזבו את הבית

 

אותו תושב מספר גם על מכר אחר באנסינו אשר בחודשים האחרונים פרצו כבר פעמיים לביתו. נציין כי גם למערכת החדשות הגיעו פניות רבות מתושבים בקרב הקהילה הישראלית בוואלי הסבלו מפריצות לביתם החל מוודלנד הילס, ווינטקה ועד טרזנה ושרמן אוקס וסיפרו על תחושת אובדן הביטחון האישי בעקבות זאת. כולם אינם קורבנות בודדים אלא חלק מתופעה נרחבת ומתרחבת - בקהילה הישראלית ובאזור הוואלי בכלל. גם צוות הגנבים שרוקן את ביתו רחוק מלהיות היחיד. צוות פורצים מאירוע אחר שנלכד בעדשות מצלמות אבטחה וצילומיהם הופצו על ידי המשטרה, היו דווקא בהירי עור.

רבים, כאמור, קושרים בין גל הפריצות לבין יישומה של הצעה 47, שהחזירה לרחובות אלפי עבריינים קטנים, ואף הבטיחה להם דרך לוודא שלא ייענשו בחומרה גם אם ייתפסו. כך למשל יש דיווחים על גנבים שתועדו מסתובבים בבית אליו פרצו עם מחשבון ביד, כדי לוודא שמה שיגנבו לא יעלה בערכו על 950 דולר - הסכום הנקוב בהקלה של הצעה 47. אגב, מבקרים אחרים של ההצעה זועמים על "לולאה" שבגינה מי שנתפס עם סם האונס רוהיפנול אינו יכול להיתבע על עבירה בדרגת Felony אלא רק על Misdemeanor.

רבים באזור תולים את האשמה בריבוי מעונות השיקום והגמילה שנפתחו בעקבות הצעה 47. באזור הוואלי יש מספר רב למדי של נכסים שהושכרו למטרה זו, חלקם על ידי ישראלים, ברדיוס של 3 מייל מלב וודלנד הילס. יודגש כי האחרים פעלו באופן חוקי לחלוטין והשכירו את הנכסים למדינה או לרשות המקומית או לחברה הקבלנית בשירות הרשויות. אולם בקרב גורמים אנטישמיים, יש מי שמנצלים זאת כדי ליצור מצג שווא כאילו "הישראלים" (קרי: היהודים) מביאים בכוונה את הגורם השלילי לשכונה. 

 

השיטה הקבועה: נכנסים מאחור דרך חלון  של אחד מחדרי השינה

 

גם המחקרים מתחילים להגיע למסקנה שייתכן כי עם הכוונות הטובות, הצעה 47 לא נוסחה היטב. לאחר שמחקרים שהתפרסמו בסוף 2014, ב-2015 וגם ב-2016 לא העלו קשר בין יישום ההצעה לפשיעה, אחד אחר משנת 2018 של המכון למדיניות בקליפורניה, גוף מחקר לא-מפלגתי, קובע כי ייתכן שההצעה תרמה לעלייה בפריצות לבתים ולרכב.

כעת נותר לראות אם המחוקקים בסקרמנטו יזדרזו לתקן את החורים והפרצות בחוק, ולהחזיר את ביטחון התושבים ברכושם - ואף בחייהם. אם פרצו לכם הביתה ולא הייתם, זה רק כסף. אם אתם בטעות בבית, זה יכול להיגמר באסון. הכדור בידיים של המדינה - או של התושבים, לארגן הצעת חוק שתבטל את הצעה 47. גם זו אפשרות במדינת הזהב.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE