הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טרנד "פליפ" הבתים חוזר ובגדול לשיא מאז תקופת המשבר הכלכלי
מעל עשרה אחוז מכלל הבתים שנמכרו במהלך הרבעון האחרון של 2018 היו למטרת השקעה. כך עולה מנתונים של חברת האנליטיקה CoreLogic. הבשורה האמיתית נמצאת ברווח החציוני, שזינק מ-6% ב-2006 ל-23% בשלהי שנה שעברה

במהלך תקופת השגשוג בשוק הדיור שנרשמה לפני המשבר הכלכלי שפקד את ארצות הברית ב-2008, לבצע "פליפ", כלומר לקנות בית ישן במטרה לבנות אותו מחדש ולהפוך אותו לנכס למכירה ברווח גדול,הפך לטרנד גדול ומרכזי. בהמשך הוא הפך, לדעת כלכלנים רבים, לאחת הסיבות שהובילו למפלה הפיננסית הקשה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בית ביוסטון טקסס שעובר פליפ (צילום: Pixabay)

 

כעת, יותר מעשור לאחר המשבר, נתוני המכירות של בתים שבהם התבצע "פליפ" מתקרבים לשיעור הגבוה שנרשם בשנת 2006, כך עולה מנתוני דיור שפורסמו ע"י חברת האנליטיקה CoreLogic. מצד אחד מדובר במעין התאוששות של שוק הדיור, אך מאידך יש הרואים בנתונים תמרור אזהרה לקראת המשך שגשוג הכלכלה.

"מבצעי ה'פליפ' של ימינו מאוד שונים מאלה בעבר", מסביר ראלף מקלופלין, הכלכלן הראשי של CoreLogic, בראיון שהעניק לעיתון הכלכלתי "וול סטריט ג'ורנל". לדעתו של מקלופלין, אין סיבה לדאוג מהתחדשות מגמת הפליפ: "למרות שאנחנו רואים התלהבות ואפילו היסטריה בתרבות הפליפרים, לאו דווקא מדובר בתופעה מדאיגה", הוא אמר.

על פי נתוני CoreLogic, 10.6% מכלל מכירות הבתים שהתרחשו ברבעון האחרון של 2018 היו פליפים (בתים שנמכרו שנתיים או פחות לאחר שנרכשו), וזאת בהשוואה 11.3% שנרשם במהלך שנת 2006 כולה. השינוי הגדול ביותר בין שתי תקופות אלה הוא הרווח החציוני שמקבלים על פליפ: במהלך הרבעון הרביעי של 2018, הרווח החציוני עמד על 23%, וזאת לעומת 6% בלבד ב-2006.

 

כך נראה בית לפני ואחרי הפליפ (צילום: Realtor.com / Shutterstock)

 

עוד מסביר האתר כי תעשיית הפליפ הפכה לממוסדת, שכן כ-40% ממבצעי הפליפ כיום הם חברות מסחריות, הנתון הגבוה שנרשם בתעשייה מאז ומעולם. "לאתרי הנדל"ן Zillow ו-Redfind חברות בת הפעילות בתחום הפליפ", נכתב באתר.

ובכל זאת, מבצעי הפליפ נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגע כלכלית מהמלך מאשר רוכשי הבתים ה"קלאסיים", וזאת בשל מסגרת הזמנים שעלולה לפגוע בהם במידה ושוק הדיור ידעך. בנוסף, ככל שיותר אנשים מבקשים לבצע פליפ, הקושי בביצוע פליפ מוצלח רק ילך ויגדל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE