הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מערכת קומפסטאט הולכת לעלות למשטרת ניו יורק 70 מיליון דולר?
המערכת עוקבת אחר נתוני הפשיעה, שיש לחץ פוליטי כבד להשאיר על רמה נמוכה, כדי שניו יורק תוכל להתפאר בהיותה "העיר הגדולה הבטוחה בארה"ב". ולמען המטרה - כל האמצעים כשרים

כשהכניסו במשטרת ניו יורק לשימוש את מערכת המידע המתקדמת ורבת היכולות המובטחות "קומפסטאט" למעקב אחר פשיעה, לא דמיין איש בפוליס פלאזה שבתחתית האי מנהטן שזה יוביל לתביעה בסך 70 מיליון דולר על הטרדה ומעצר שווא.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רוברטו לופז-לופז, רעייתו ג'סמין ואל, בתם ג'יילין והנכדה היילי - כולם נגררו לתחנת המשטרה באמצע הלילה (צילום: דבי איגן-צ'ין, ניו יורק דיילי ניוז)

 

עורך דינו של רוברטו לופז-לופז ובני משפחתו מאשים את המקוף ה-83 בהפרת זכויות המשפחה תוך ניסיון לבסס גרסא שקרית של האירועים אחרי שאחיו נורה בשמונה בפברואר אשתקד. "אני לא יכול לחשוב מרוב פחד שהם הולכים לדפוק לי בדלת או שמשהו יקרה למשפחה שלי" סיפור לופז-לופז בן ה-40 לניו יורק דיילי ניוז אתמול. "זה עדיין סיוט".

השוטרים שראיינו את רוברטו רצו שהוא יאשר שאחיו ירה לעצמו ברגל. המניע להתעקשות היה לשמור על מספר נמוך של מקרי ירי - אחד הנתונים אחריהם עוקבת "קומפסטאט". כך על פי התביעה האזרחית, שהוגשה היום בבית משפט פדרלי בברוקלין.

המשפחה מאשימה את המקוף בניסיון לשנות באופן שקרי את סיווג המקרה ותובעת 70 מיליון דולר כפיצוי לשבעת בני המשפחה. ניסיון הטיוח נכשל כאשר לופז-לופז סירב לאמץ את הסיפור, ואמר לחוקרים העיקשים שאין לו כל מושג איך נורה אחיו, לואיס לופז. מעורבותו היחידה היתה בהסעת אחיו למרכז הרפואי ווייקוף הייטס כשאחיו דפק על דלת ביתו שבשכונת בושוויק וביקש עזרה לאחר שנורה.

"הוא אמר לי שהוא הלך לחנות ליד הבית שלו ושמע קול נפץ והרגיש משהו ברגל שלו והוא התחיל לרוץ בצליעה", סיפר לופז-לופז. "זה הכל. זה כל מה שאני יודע". משפחת לופז סיפרה לדיילי ניוז כי האח, לואיס לופז, ריצה שנתיים מאסר בעבר על ירי דרך חלונו של שכן.

 

מניעת פשיעה - באמצעות סיווג-מחדש בכל מחיר? (צילום: פייסבוק)

 

"בבית החולים, סיפרתי לשוטרים הכל והם רצו שאשקר", סיפור לואיס לופז לניוז אשתקד, לאחר שנורה. "זה לא היה הגיוני. אמרתי להם שהייתי ברחוב, לא בבית שלי, ושאני לא יודע מי ירה בי. הם ניסו לגרום לי לומר שיריתי בעצמי. זה לא היה נכון".

בתביעה נאמר כי שוטרים הטרידו אותם שוב ושוב באיומים בחודש שלאחר תקרית הירי, בטרם עצרו בסופו של דבר את המשפחה כולה. לופז-לופז, שעובד כמנהל חנות, הוא בעל נשק ברישיון אולם השוטרים לקחו את נשקו בשבועות שלפני המעצר, ואמרו לו: "כל מה שאתה צריך לעשות הוא להגיד לנו שאחיך ירה בעצמו ותקבל את האקדח שלך בחזרה והחיים שלך יחזרו למסלולם". האקדח לא נחשד לרגע כמעורב בירי.

ב-28 במרץ השתמשה המשטרה באיל ניגוח כדי להיכנס לבית המשפחה המורחבת - שם ישנה גם פעוטה בת שנתיים - ולקחו 2,000 דולר במזומן ובתכשיטים שלא ניתנה עליהם קבלה כדין, לטענת כתב התביעה. במשטרה אומרים שהוציאו על הכסף קבלה כחוק.

 

נשק מסוכן ביותר. מוסקט מהמאה ה-17 (צילום: Gunstar)

 

לטענת המשטרה, נמצאו בבית "כמות קטנה של מריחואנה" ותחמושת לנשק המוחזק ברישיון שנלקח עוד קודם לכן. הם האשימו את המשפחה גם בהחזקת רובה מוסקט מהמאה ה-17 שלטענת התביעה, בעליל מוחזק כקישוט וכמזכרת ואינו מהווה "כלי ירי" על פי החוק.

ראש המשפחה, אשתו, שלושה מילדיהם וקרובים נוספים נעצרו. אפילו בתו הפעוטה של לופז-לופז נאלצה לנסוע איתם לניידת. האישומים בהחזקת נשק ותחמושת בוטלו עוד בטרם הופיעה המשפחה בפני שופטת. הם עזבו את בית המשפט לאחר שעות במעצר עם הסכמה על ביטול אישומי המריחואנה אף הם.

לדברי עורך הדין של המשפחה, השימוש במערכת קומפסטאט מסביר את הלחץ הלא-סביר על המשפחה. ראש העירייה דה בלאזיו ומפקד המשטרה ג'יימס אוניל מקיימים מדי חודש מסיבות עיתונאים, בהם הם עוברים על נתוני הקומפסטאט העדכניים כדי להצדיק את הטענה כי ניו יורק היא העיר הגדולה הבטוחה באמריקה.

"זו לא הפעם הראשונה שמדווח כי NYPD שומרת על נתוני פשיעה נמוכים על ידי תת-דיווח, הורדה בסיווג ושינוי קטגוריה של פשעים", אומר רוברט בראון, המייצג את המשפחה. הוא הגיש הודעת תביעה נגד העיר, מפקד המקוף ושוטרים שלא ננקב בשמם בשם המשפחה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE