הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הרב גולדשטיין, שנפצע בפאוויי: מזלנו שאנחנו גרים כאן
עם זאת, אמר הרב, שאיבד אצבע בפיגוע וראה את ידידתו זה שנות דור מתה בניסיון להצילו, כי "קוצרים אותנו כמו חיות" ממש כמו בגרמניה הנאצית". עם זאת, אמר, "הטרור לא ינצח"

הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע אתמול בפיגוע השנאה בבית הכנסת של חב"ד בפאוויי שבפאתי סן דייגו, דיבר היום מבית החולים, שם הוא מתאושש מאובדן אצבעו המורה מירי הרוצח. "יש לנו המזל לחיות כאן, בארץ המאפשרת לנו לחיות כיהודים גאים. אנחנו עדיין מתאוששים מהשואה קוצרים אותנו כמו חיות ממש כמו בגרמניה הנאצית, אבל הטרור לא ינצח. אני עומד כאן מול פני השנאה חסרת ההגיון", אמר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"חייבים לקחת את האפילה הזו ולהביא אור". הרב ישראל גולדשטיין (צילום: סי.בי.אס ניוז)

 

הרב אמר כי מאז יצא מחדר הניתוח, מחשבותיו מתרוצצות ללא הפסק. "מדוע נחסכו חיי? נוריתי מטווח אפס, והצלחתי לעצור את הקליע עם האצבע המורה שלי - שלנצח תשמש תזכורת. שזה יקרה ב-2019, זה חייב לעורר דאגה לביטחון מקומות התפילה שלנו". הוא הוסיף "אני שרדתי את הזוועה הזו מסיבה כלשהי. אצבע היא רק אצבע, אבל אלוהים לא רצה שאמות אתמול, וכולנו נבראנו בצלם אלוהים. יש לנו משימה בחיים האלה. אנחנו חייבים לקחת את האפלה הזו ולהביא אור".

הרצח חידש את הדיון בקהילות היהודיות השונות של אמריקה - איך לשמור על ביטחון המתפללים, ובה בשעה לקיים בגלוי ובאורח חופשי חיים יהודיים, וליצור מסגרת מזמינה לרוצים להעמיק את הקשר שלהם ליהדות וליהודים אחרים?

הרב יונה בוקשטיין מבית הכנסת 'פיקו שול' היה בביתו בשבת אחר הצהריים, מנותק מן החדשות כדרכו בשבת קודש, כאשר חבר בצוות האבטחה של בית הכנסת בשכונה היהודית הוותיקה של עיר המלאכים העיר את תשומת לבו בנוגע לירי הקטלני שאירע שעות מספר קודם לכן בבית חב"ד בפאוויי, כמה עשרות מייל דרומה משם.

בית הכנסת היה מוכן. לאחר הטבח בפיטסבורג בו רצח יורה 11 מתפללים ופצע שבעה אחרים בבית הכנסת עץ חיים לפני חצי שנה, פיתחו ב'פיקו שול' אמצעי בטיחות נוספים מחשש לאירוע אנטישמי. בשבת היו ראשי הקהילה מוכנים להפעיל את האמצעים הללו. "חברי צוות האבטחה שלנו נושאים טלפונים ניידים בשבת", הבהיר בוקשטיין. "יש לנו נהלי אבטחה, כך שכאשר משהו קורה, אנחנו מפעילים אותם".

המתקפה הרצחנית אתמול בבית הכנסת בפאוויי שבמחוז סן דייגו גבתה את חייה של לורי גילברט קיי ופצעה שלושה, ביניהם רב בית הכנסת ישראל גולדשטיין, המתפלל אלמוג פרץ (ישראלי משדרות בביקור במקום) ונויה דהן בת השמונה (שהוריה עקרו מישראל בשל טרור הרקטות).

 

לורי גילברט קיי ז"ל (צילום פייסבוק)

 

המתקפה אירעה במהלך תפילות השחרית של היום האחרון בחג הפסח (יום טוב שני של גלויות). הרב גולדשטיין, שאיבד שתי אצבעות בשל הירי, סירב להתפנות בטרם סיים את דרשת החג, בה קרא לחברי הקהילה להישאר חזקים, מאוחדים ולא להיתפש לשנאה. היורה, שפרץ לבית הכנסת כשהוא לובש אפוד צבאי וחמוש ברובה חצי-אוטומטי מסוג AR 15, נלכד בסופו של דבר.

אפילו נושא כמו האם ומתי לספר למתפללים על אירוע זוועה הופך לחלק מתפקידו של הרב המודרני באמריקה. הרב בוקשטיין מ'פיקו' בחר שלא לספר לבני קהילתו, שרובם כמוהו שומרי שבת ולא שמעו על הפיגוע גם כשבאו להתפלל ערבית ולהיפרד משבת המלכה, על האירוע. "כל רב צריך להחליט לעצמו", סיפר לכתבת הלוס אנג'לס טיימס, מליסה איתיחאד. "אני בחרתי לתת להם לגלות באופן אורגני".

הרבה דיאן רוז, מבית הכנסת הידידותי ללהטבפ"ק ולבני אמונות אחרות 'קול שול' בקאלבר סיטי, אמרה כי הפיגוע אתמול חיזק את החלטתה מאשתקד שלא להעביר את קהילתה בת 50 החברי מבניים משרדים מאובטח למיקום נפרד.

רוז סיפרה שהקהילה שקלה לעבור למבנה נפרד אולם החליטו שלא לעשות זאת לאחר הטבח בבית הכנסת עץ חיים בפיטסבורג. "אין פה סימון שאומר 'כאן יש יהודים'", מסבירה רוז. "במובן אחד היית רוצה להיות יותר מזמין ומכניס, אבל אחרי פיטסבורג החלטנו שאין לנו מה שצריך להציב עוד אמצעי אבטחה או מאבטחים חמושים".

 

הרבה דיאן רוז. שקלה לעבור לבית כנסת נפרד, אבל ויתרה לאור הצורך שזה יגרור באבטחה מוגברת (צילום: לינקדאין)

 

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא איגוד היהדות הרפורמית, הזרם הגדול ביהדות ארה"ב עם 1.5 מיליון חברים ב-900 קהילות ברחבי היבשת, אומר כי מנהיגי היהדות הרפורמית בוחנים את נהלי האבטחה בבתי הכנסת מאז הטבח בפיטסבורג.

"אנחנו עושים כל מה שביכולתנו לשמור על הקהילה שלנו בטוחה, ובה בעת להיות מסוגלים לקדם אנשים בברכה", אמר. "אנחנו גם עובדים בצמוד לגורמי אכיפת חוק". ג'ייקובס אמר גם שבנוסף להכשרת אנשי מקצוע ומתנדבים כמאבטחים בבתי תפילה, המתפללים גם מתרגלים באופן עצמאי נהלי יורה פעיל. "אלה לא דברים שאדם יודע לעשות באופן אינטואיטיבי", אמר.

רבים מסתכלים על הרצח של אתמול - בו הצליח בן 19 להשיג באופן חוקי (ככל הנראה) נשק שאין לו שום סיבה הגיוני להחזיק בו - ומחדשים את הקריאה להידוק רציני של הפיקוח על הנשק והתחמושת. והרב גולדשטיין? הוא פשוט היה רוצה להציב מאבטח חמוש בפתח בית הכנסת, אולם אין לו התקציב הדרוש.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE