הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"לפייסבוק יש את הכלים לזהות משתמשים שקשורים לקבוצות שנאה"
כך אומרת מומחית לתנועות קיצוניות בתגובה לתחקיר התורני על מחדלי פייסבוק במעשה הרצח הקיצוני האחרון. החברה אמנם מנעה בזמן את שידור מעשה הזוועה, אולם ממשיכה לארח תומכים במעשה

בעת שחמוש רצח אישה ופצע שלושה בבית הכנסת בפאוויי הסמוכה לסן דייגו בשבת האחרונה, התכנסו חסידי "העליונות הלבנה" בעמוד הפייסבוק של החשוד ברצח כדי להביע את תמיכתם ולהפיץ תעמולה גזענית. קישור לעמוד הפייסבוק הוצב באתר השנאה 8chan על ידי משתמש שהזדהה בשמו של החשוד, ג'ון ט. ארנסט, שנעצר זמן קצר לאחר המתקפה הרצחנית ועשוי להיות מואשם בסעיפים שדינם מוות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

 

בעמוד, שהבטיח לייב סטרים של מתקפת הטרור ואת ה"מניפסט" המבולבל והגזעני של הרוצח, העלו רוב הפוסטים על נס רוצחים המוניים, ובפוסטים הראשונים הימרו הגולשים על מספר הקורבנות במתקפה. גולש אחד העלה מם בו נראה רובה AR15 והמלים "מתחילים" ("Here we go"). אחר תהה איפה הסטרים של המתקפה ואמר שהוא "צריך דם בשביל סנטה מוארטה" (מלאך המוות). שני החשבונות הללו עודם פעילים בפייסבוק.

מקרה הירי בשבת הוא רק האחרון בשורה של אירועים אלימים עם קשרים למחוזות קיצוניים ברשת - שיש להם גם נוכחות בפלטפורמות "מיינסטרים". מומחים מזהירים כי בנוסף לאספקת דרך לקיצונים להתארגן, האינטרנט גם מסייע להפוך אנשים לקיצוניים יותר.

עוד במרץ הכריזה פייסבוק כי החליטה לאסור על לאומנות לבנה ועליונות לבנה בתחומה הווירטואלי. כללי השימוש של פייסבוק אוסרים גם על קיצונים מסוגים אחרים וקריאות לאלימות. אולם למרות האיסור הזה, 22 מתוך 25 הפוסטים הראשונים בעמוד ששיבחו את היורה על מעשהו נותרו פעילים נכון לאתמול, על פי בדיקת רשת NBC.

 

תקווה, לא שנאה. מליסה ריאןף חוקרת תנועות קיצוניות (צילום: Melissaryan.net)

 

הקישור בין 8chan לבין פייסבוק הזכיר את שקרה בחודש שעבר בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, שם רצח חמוש 50 בני אדם. לפני אותה מתקפה, אדם שהזדהה כיורה שנתפס בסופו של דבר הציב לינק ב-8chan לעמוד הפייסבוק בו שידר בזמן אמת את הטבח שביצע.

מליסה ריאן, חוקרת קיצונות בארגון Hope Not Hate המנסה לפעול נגד גזענות, דוחה את ההצטדקויות של פייסבוק ואומרת שעל ענקית המדיה החברתית לזהות מתי קיצונים מפינות אחרות באינטרנט מתקבצים בתחומה.

"בשלב זה, בהינתן כל מה שידוע לנו על איך שקיצונים מתארגנים לאורך פלטפורמות שונות, אין לפייסבוק תירוץ", אומרת ריאן, שמציינת כי יש לפייסבוק הכלים לראות מתי הכניסות אליה הן מקישור באתר קיצוני. "אם הם יכולים למקד אליי פרסומת באינסטגרם למתחרה של מוצר שהסתכלתי עליו לפני שעתיים, הם אמורים להיות מסוגלים להבין מתי חשבון אצלם קשור למתקפת טרור".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE