הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שיתוף הפעולה העמוק נחשף: התביעה מבקשת עונש מופחת למחבל שהפך למשתף פעולה
נג'יבוללה זאזי נעצר לפני עשר שנים כשברשותו אמצעים להכנת מטענים. מאז הוא שיתף פעולה עם גורמי המודיעין תוך סיכון חייו וחיי משפחתו. היום יקבע דינו

מי שהוביל את המזימה לבצע פיגוע קשה ברכבת התחתית של ניו יורק לפני עשור עשוי לזכות ליחס מועדף בבית המשפט לאחר שבשנים האחרונות שיתף פעולה עם הרשויות. כך מקווים התובעים לקראת קביעת גזר דינו היום (חמישי) בבית המשפט בשעות אחר הצהריים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיתף פעולה ומסר מודיעין רב. נג'יבוללה זאזי (צילום: AP)

התביעה טוענת כי נג'יבוללה זאזי, שהודה לפני עשר שנים כי תכנן לבצע פיגוע תופת ברכבת התחתית של ניו יורק, "סיפר מודיעין קריטי ונקודת מבט ייחודית על ארגון הטרור אל-קאעידה ועל חבריו, מסר מידע שהוביל לאישומים נגד מחבלים רבים, מסר עדות בשני משפטים של טרוריסטים במחוז המזרחי של ניו יורק וסייע בהרשעתם".

שיתוף הפעולה שלו עם הרשויות כבר פורסם, אך המסמכים שהוגשו אתמול לבית המשפט שופכים אור על היקף שיתוף הפעולה שלו בשנים האחרונות. על פי מסמכי בית המשפט, נציגי התביעה נפגשו עם זאזי יותר ממאה פעמים, והוא שיתף פעולה "במחיר כבד לעצמו ולמשפחתו". בזמן שהתביעה מודעת כי זאזי צפוי למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח לכל חייו, היא קוראת לשופט ריימונד דירי מבית המשפט הפדרלי בברוקלין לשקול להפחית בעונשו בעקבות "הסיוע הרב" שלו והתרומה שלו לתיקי חקירה ומשפט רבים. עם זאת, התביעה לא נוקבת בעונש ספציפי.

על פי התביעה, זאזי גם בחן מאות תמונות וסיפק מידע שסייע לגורמי אכיפת החוק במספר חקירות, "אפילו כאשר הוא לא הכיר את מושא החקירות". באחת הפעמים, בהן העיד נגד שותפו למזימה אדיס מדונג'נין, זאזי "פרץ בדמעות, דבר שהעיד על הקושי שחווה בעדות נגד חבר קרוב.

 

תכנן לבצע פיגוע ברכבת התחתית של ניו יורק (צילום: Shutterstock)

לפני עשר שנים הודה זאזי, שנולד באפגניסטן אך גדל בקווינס, כי תכנן להשתמש בנשק להשמדה המונית, תכנן לבצע רצח בארץ זרה ותמך בארגון טרור. זאזי הצטרף לאל-קאעידה בעקבות הנוכחית האמריקנית באפגניסטן לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר.

הוא שב לארצות הברית לאחר שעבר אימונים צבאיים בפקיסטן, אך עבר צד, שוב, לאחר שנעצר בשנת 2010 כשנסע לניו יורק וברשותו חומרים להכנת מטען חבלה. טרם מעצרו הוא תכנן להצטרף לטליבאן באפגניסטן כדי להילחם נגד ארצות הברית. הוא למד שם כיצד להכין מטעני חבלה, ושלח לעצמו מיילים ובהם הוראות הפעלה ותכניות פעולה לפעילות חבלנית על אדמת ארצות הברית. הוא ביקר בניו יורק כמה פעמים לטובת תכנון, בטרם ביצע את הביקור האחרון מדנבר כדי לבצע פיגוע ביום השנה לפיגועי ה-11 בספטמבר.

גורמי המודיעין עקבו אחר זאזי במשך חודשים רבים לפני מעצרו. הם עקבו אחריו גם בדרכו מדנבר לניו יורק. לאחר שהגיע לעיר, הוא ושותפיו הבינו שהם התגלו, והשליכו את חומרי החבלה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE