הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הר של אשפה - מנקים את האוורסט
בעשורים האחרונים זינק מספר התיירים שמבקרים בהר הגבוה בעולם, והם משאירים אחריהם הר נוסף - של פסולת מכל סוג, כולל גללים אנושיים ולעתים גם את עצמם, בצורת גופות. קבוצה של מתנדבים מנקה את המדרונות

הר אוורסט מכוסה בזבל. עשרות שנים של טיפוס (ובעיקר ניסיונות טיפוס) לפסגת ההר הגבוה בעולם הפכו אותו למזבלה הגבוהה בעולם, שמדרונותיו מכוסים באשפה, גללי אנוש ואפילו גופות. אולם קבוצה מסורה של מתנדבים מתמודדת עם הבעיה ומוציאה לפועל את אחד ממבצעי הניקוי המרשימים בעולם - שמפיק תוצאות מיידיות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המטרה: 10 טונות תוך 45 יום (צילום: CTV NEWS)

 

כשלושה טון (3,000 ק"ג, 6,600 פאונד) של פסולת נאספו מן ההר בשבועיים הראשונים של המבצע לבדו. זה שווה למשקלם של שני רכבי SUV, או היפופוטם בוגר אחד. הניקוי מבוצע על ידי קבוצה בת 14 חברים, ששמה לה למטרה להוריד מן ההר 10 טון אשפה תוך 45 יום.

האשפה שפונתה במבצע ניקוי האוורסט כוללת פחיות ובקבוקים ריקים, פלסטיק מסוגים שונים וציוד טיפוס שננטש. מסוק של צבא נפאל מסייע לפינוי האשפה, והצוות המנקה מתכוון לטפס למחנות הגבוהים יותר כדי להמשיך במבצע.

ממשלת נפאל והקהילות המקומיות נאבקים זה זמן רב בבעיית הפסולת על ההר, נוכח המטפסים מכל רחבי העולם שמגיעים למדינה במטרה לנסות לטפס לפסגה. האשפה אינה רק מפגע חזותי הפוגם בהודו ויופיו של המקום האיקוני - קיים חשש שחומריו המזהמים יזלגו למי התהום.

 

פלסטיק מכל סוג ומין (צילום: נמגיאל שרפה, AFP)

 

מאז 2011 נעשים מאמצים מדי תקופה מסוימת להוריד כמה טונות של אשפה מן ההר, ומערכות לניהול פסולת הוכנסו לשימוש במקום. על פי התאחדות מטפסי האוורסט, הגידול העצום במספר המבקרים בעשורים האחרונים השפיע באופן חמור על הסביבה הרגישה של ההר.

הממשלה גם החלה ב-2014 לגבות מן המטפסים פיקדון, המוחזר להם אם הם חוזרים לבסיס ההר עם לפחות שמונה ק"ג של אשפה. בפברואר האחרון החלה סין לאסור על מי שלא מטפס בפועל להגיע לצד שלה של ההר המפורסם, במאמץ להפחית את כמויות הפסולת.

אולם למופקדים על מבצע הניקוי יש בעיה נוספת: שינוי האקלים, הממס את השלג והקרח על ההר במהירות גבוהה מבעבר, וחושף מספר הולך וגדל של גופות. למעלה מ-200 מטפסי הרים מתו בניסיון כושל להגיע לפסגה האוורסט מאז 1922, אז תועדו מקרי המוות הראשונים. על פי ההערכות, רובן המכריע של הגופות עודן נמצאות על מדרונות ההר.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE