הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם בואינג הסתירה מחברות התעופה מידע על תקלות בטיחות במטוסי 737 מקס 8?
על פי הדיווח, יצרנית המטוסים לא שיתפה את חברות התעופה במידע הקריטי. עם זאת, בחברה טוענים כי לא בטוח שהמידע היה מונע את ההתרסקויות הקטלניות

יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג ידעה על בעיות הבטיחות במטוסיה עוד לפני ההתרסקות הראשונה של מטוס 737 מקס באינדונזיה בחודש אוקטובר האחרון - אך לא שיתפה את הטייסים ואת חברות התעופה במידע המלא, אלא רק במידע חלקי ולא עקבי. כך מדווחים גורמים בתעשייה ובממשלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


החברה לא חשפה את בעיות הבטיחות מטוס בואינג 737 מקס (צילום: Shutterstock)

למרות ההתרסקות, החברה המשיכה להסתיר את המידע המלא עד אחרי ההתרסקות השנייה של מטוס מסוג זה באתיופיה. החברה הרשתה לעצמה לקחת עוד שישה שבועות בטרם חשפה את המידע המלא על תקלות התוכנה אחרי ההתרסקות השנייה.

הזמן שחלף בין הרגע שבו בואינג הבינה את הבעיה לבין הרגע שבו היא שיתפה את החברות השונות במידע לא דווח בעבר. הבעיה בדגמים החדשים מנעה מאמצעי בטיחות לפעול כראוי. עם זאת, לא ברור אם ההתרסקויות היו נמנעות במידה ואמצעי הבטיחות היו פועלים כראוי.

בכירים ב-FAA ובחברות התעופה תוהים עד כמה הייתה יצרנית המטוסים שקופה בנוגע לבעיות שצצו במערכות ההתרעה בתא הטייסים. חוסר האמון מציב בפני בואינג אתגרים חדשים במאבק שלה להחזיר בה, ובמטוסי 737 מקס מתוצרתה, את האמון. בינתיים, כל המטוסים מדגם זה - בכל העולם - מקורקעים ולא מורשים להמריא.

בינתיים, כחלק מהחקירה הפלילית שבודקת האם בואינג הטעתה את הרשויות הרגולטוריות ואת לקוחותיה, החוקרים ניסו לברר כיצד המטוסים החדשים קיבלו אישור לטוס ועד כמה בכירי החברה היו מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות.

 

בבואינג לא בטוחים שהשבתת ההתרעות הובילה להתרסקות. אתיופיאן איירליינס (צילום: Shutterstock)

 

אתמול הודיעה החברה כי מהנדסים מטעמה גילו כבר בשנת 2017 כי מערכות ההתרעה אינן פועלות כראוי בשל תקלת תוכנה. בואינג הודיעה כי באותו זמן כי הסתמכה על חקירה פנימית שקבעה כי הבעיה "לא משפיעה על בטיחות המטוסים או על הפעלתם". בכירי החברה לא ידעו על הבעיה הזאת עד לאחר ההתרסקות של מטוס ליון אייר באינדונזיה. כך לדברי החברה.

לפני כחודש הודיעה חברת התעופה סאות'ווסט כי בואינג לא חשפה שהיא השביתה מאפיין אבטחה במטוסים מדגם 737 מקס. לדברי חברת התעופה, בואינג השביתה את אחת ההתרעות שלה בדגמים החדשים, למרות שהם עבדו בדגמים הישנים יותר של מטוסי 737.

רק לאחר שמטוס 737 מקס של חברת ליון אייר התרסק באינדונזיה אשתקד הודיעה בואינג, לדברי סאות'ווסט, כי המאפיין אינו מופעל. מטוסי המקס הושבתו לאחר התרסקות שנייה, של מטוס של חברת התעופה הלאומית של אתיופיה, בעשרה במרץ השנה.

 

מטוס בואינג 737 מקס של חברת ליון אייר, כמו זה שהתרסק בשנה שעברה (צילום: Shutterstock)

בעקבות דברי חברת התעופה, הודיעה בואינג כי כאשר ישובו מטוסי המקס לשירות, "כל הלקוחות יקבלו את התרעת ה-AOA באופן סטנדרטי". מוקדם יותר החודש, מצא דו"ח של הממשלה האתיופית כי חיישן פגום שלח מידע שגוי למערכת נגד דימום המנוע של דגם המקס-8. הטייסים לא הצליחו להשיב לידם את השליטה במטוס. 157 נהרגו בהתרסקות זו, ו-189 בהתרסקות הקודמת באינדונזיה.

סאות'ווסט נפגעה קשות מתקלת דגם המקס. עוד בחודש מרץ דווח כי החברה הפסידה סכומי עתק בעקבות קרקוע צי המטוסים, ומוקדם יותר החודש הודיעה החברה שהאריכה את ביטול הטיסות ב-737MAX עד ה-5 באוגוסט. לחברה 34 מטוסים מדגם זה, אך עדיין לא ברור בכמה טיסות זה יסתכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE