הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יום זיכרון אחד למחיר של היעדר צבא - ואחד לזכר המחיר שבקיומו
בערב יום שלישי יעצרו החיים בישראל לדקה מלכת. צפירה תישמע מדן ועד אילת ומיליונים יתייחדו עם זכרם של קרוב ל-24 אלף איש, אישה וילד שמתו כדי שאפשר יהיה לחיות בארץ כיהודים בני חורין. גם בארצות הברית - זוכרים בדמעה

בישראל, בנוסף ללוח שנה יהודי גדוש בחגים וימי זיכרון ותענית, ישנם חג אזרחי אחד - ולפניו שני ימי זיכרון. הראשון, אותו ציינו לפני שבוע, מזכיר לנו את מחיר היעדרה של ריבונות וצבא משלנו שיגן עלינו. השני, שיחל בליל יום שלישי, מזכיר לנו את המחיר בקיומו של צבא כזה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

ברגעים אלו, בזמן שאתם הקוראים שורות אלה עדיין תהיו באמצע היום, בסוף הבוקר או תחילת הצהריים, בישראל השעה תהיה שמונה בערב. צפירה בת דקה תישמע ברחבי המולדת והחיים יעמדו לרגע מלכת. מכוניות תעצורנה בצד הכביש, אנשים יעמדו באמצע הרחוב, ומיליוני אנשים חיים, מדן ועד אילת, מהים לירדן, ירכינו ראש לזכר 23,741 בני אדם מתים - חללי מערכות ישראל והרוגי פעולות איבה.

מאז יום הזיכרון הקודם נוספו 56 שמות למצבת הנופלים - אנשים שנהרגו בפיגועי טרור, בפעולות צבאיות גלויות וחשאיות, וכן בתאונות במהלך שירותם הצבאי. עוד נוספו לקיר ההנצחה 40 פצועי מלחמות עבר שהלכו בשנה האחרונה לעולמם, והם מוכרים כחללי מערכות ישראל משום שפציעתם היתה חמורה דיה כדי להחיש את מותם במידה ניכרת.

מיד לאחר הצפירה יחלו עצרות הזיכרון באנדרטאות הזיכרון וגני יד לבנים ברחבי הארץ, וכן אירועים ממלכתיים בכותל המערבי. ביום רביעי בשעה 11 בבוקר, תושמע ברחבי הארץ צפירה ארוכה בת שתי דקות, ולאחריה יחל הטקס הממלכתי בבית העלמין הלאומי בהר הרצל, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה, הרמטכ"ל, ראשי המוסד והשב"כ וממלאי המקום של מפכ"ל המשטרה ונציב שירות בתי הסוהר.

 

עשרות אלפי חללים מהקמת המדינה ועד היום. בית העלמין הצבאי במודיעין (צילום: כל העיר מודיעין)

כל האמור לעיל רק מתחיל לתאר את היקפו של מפעל הזיכרון הלאומי - מפעל ראוי מאין כמוהו. יום הזיכרון בישראל אינו רק יום התייחדות אישי של משפחות, אלא מפעל ממלכתי עתיר לוגיסטיקה ומשאבים - ושוב, הדבר נאמר במלוא ההערכה.

גם גדולי מקטרגיה של ישראל מתרשמים מן הרצינות בה לוקחת החברה הישראלית את זכר מתיה, ולמתגוררים בארצות הברית במיוחד חריף הניגוד בין הנוסח הישראלי ל "ממוריאל דיי", שכביכול משמש לאותה מטרה ובפועל יותר דומה ליום חג והנאה ולא יום זיכרון.

בישראל הודפסו השנה 5,700,00 מדבקות "דם המכבים", עשרות אלפים מהן נשלחו לנציגויות ברחבי העולם. ראו למטה מספרי טלפון רלוונטיים אם אתם רוצים כאלה. לרשות הציבור בארץ יעמדו מאות שאטלים ואוטובוסים לבתי העלמין הצבאיים, בהר הרצל ובכל הארץ. בכניסה לבתי העלמין יחולקו למשפחות השכולות ולציבור מאות אלפי בקבוקי מים. למעלה ממיליון וחצי בני אדם צפויים לפקוד את קברות הנופלים.

151 ניידות מד"א יוצבו בכניסה לבתי העלמין, שם יחולקו יותר ממאה אלף צרורות פרחים. בבתי העלמין עצמם יונח צרור על כל קבר ויוצבו יותר מ-20 אלף כיסאות - אחד ליד כל קבר. אנשי אגף משפחות במשרד הביטחון, בשיתוף חיילים ומתנדבים מתנועות הנוער, יציבו עשרות אלפי נרות נשמה על קבריהם של הנופלים.

מיד לאחר תום 24 שעות התייחדות עם המתים יחלו, במעבר חד שרבות כבר דובר בו, חגיגות יום העצמאות ה-71 של מדינת ישראל. הקצף יותז כמים, הפטישים יתנו בראש, אמנים ישירו ברחבי הארץ ויעשו קופה יפה וריח הצלייה (של בשרים או מעדנים שלא מן החי) ימלא את חלל האוויר.

בארה"ב מתגוררים כיום קרוב למיליון ישראלים וישראלים לשעבר. רבים מדי חברים גם במשפחת השכול, והם יציינו את יום הזיכרון במקומות שבתם, שכן הגעגוע והיגון אינם יודעים גבולות. אם אתם מרגישים צורך באחווה ובישראלים סביבכם ביום הקשה הזה, צרו קשר עם הקונסוליה הקרובה למקום מגוריכם ושאלו על טקסים המתקיימים בהם:

ניו יורק 212-499-5000
לוס אנג'לס 323-852-5500
סן פרנסיסקו 415-844-7500
בוסטון 617-535-0200
מיאמי 305-925-9400
לאס וגאס* 702-786-6700
שיקאגו 312-380-8800
אטלנטה 404-487-6500

מידע על הטקסים ואירועי הזיכרון השונים בארץ ניתן למצוא באתר אגף המשפחות, הנצחה ומורשת, וכן באתר עמותת יזכור. מערכת היברו ניוז מחזקת את ידי המתייחדים עם זכר יקיריהם שאינם עוד ומאחלת לכולנו שלא יהיו עוד חללים. 

* "המועצה הישראלית-אמריקאית" בעיר החטאים. הקונסוליה ממש הכי קרובה היא באל.איי, אבל אם מישהו בווגאס יידע, זה הם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE