הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ברקע המתיחות בין וושינגטון לטהרן: השר שטייניץ מזהיר כי איראן עשויה לתקוף את ישראל
חבר הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל אמר כי טהרן עשויה להפעיל את חיזבאללה ואת הג'יהאד האיסלאמי כדי לפגוע בישראל - או שתשגר טילים משטחה

השר יובל שטייניץ אמר היום (ראשון) כי איראן עלולה לתקוף את ישראל במידה והמתיחות עם ארצות הברית תימשך. ממשלת נתניהו, שתומכת בצעדי טראמפ נגד איראן, שומרת על איפוק ושתיקה מול המתיחות הגואה בין שתי המדינות. עם זאת, שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "העניינים מתחממים במפרץ".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שובר שתיקה. השר יובל שטייניץ (צילום: Shutterstock)

וושינגטון החריפה את הלחץ הכלכלי והצבאי על איראן, כשביום חמישי קרא הנשיא דונלד טראמפ למנהיגי איראן לוותר על תכנית הגרעין והוסיף כי הוא לא שולל עימות חמוש מול הרפובליקה האיסלאמית.

"ישנה סוג של אש בין איראן לבין ארצות הברית, בין איראן לבין שכנותיה. אני לא שולל שהם יפעילו את חיזבאללה ואת הג'יהאד האיסלאמי בעזה, או אפילו ישגרו טילים מאיראן עצמה אל ישראל", אמר שטייניץ, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. 

איראן תומכת בארגוני הטרור חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי שנמצאות על הגבולות עם ישראל - חיזבאללה פועל משטח סוריה ולבנון, והג'יהאד האיסאלמי פועל בעזה וברשות הפלסטינית.

ביום שישי דווח כי מזכיר ההגנה בפועל פטריק שאנאהאן אישר שליחת סוללות טילי פטריוט נוספות למזרח התיכון. ההחלטה התקבלה כתגובה למה שוושינגטון רואה כאיום גובר מצד איראן. למעשה, מדובר במהלך נוסף של התחמשות והיערכות לעימות מסוג כלשהו במזרח התיכון, לאחר שהממשל כבר אישר שליחת משחתות ומפציצים אוויריים לאזור.

 

ממשיך לחמש את המזרח התיכון. מזכיר ההגנה בפועל פטריק שאנאהאן (צילום: רויטרס)

לא זו בלבד, אלא שזו הפיכה של החלטה קודמת של משרד ההגנה, שרק לפני מספר חודשים הסיר כמה סוללות שהוצבו באזור. ההחלטה שהתקבלה בשנה שעברה התבססה על הרצון לצמצם את המעורבות הצבאית האמריקאית ברחבי העולם, מתוך רצון לרכז מאמצים בהיערכות לאיומים פוטנציאליים מכיוון סין או רוסיה. לקראת עימות אפשרי עם הגורם ששוחח עם רויטרס על החלטת שאנאהאן סירב לפרט כמה סוללות תשלחנה לאזור או היכן יציבו אותן.

המתיחות בין ארצות הברית ואיראן הסלימה באופן ניכר בשבועות האחרונים, והתבטאה בעיקר בהגבלת הסחר העולמי בנפט איראני מתוך שאיפה להפעיל לחץ על המשטר במסגרת הסכם הגרעין הקורס. בחודש שעבר הכניס הממשל האמריקאי את משמרות המהפכה האיראניות לרשימה השחורה של ארגוני הטרור, וגורמים אמריקאיים אמרו שהם מזהים "אינדיקציות מטרידות" לכך שאיראן מכינה תגובה צבאית לכך.

טילי הפטריוט מיועדים ליירט כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים ומשולבים לרוב כחלק ממערך הגנה אווירית משולב נגד טילים ונגד מטוסים. הטילים מוכרים היטב לתושבי ישראל, לאחר שהוצבו ברחבי הארץ בחודשים שטרם פרוץ מלחמת המפרץ הראשונה. הטילים נרכשו כדי להגן מפני מתקפה עיראקית אפשרית, שאכן אירעה, אך כשלו כשלון חרוץ: הטילים לא היו מותאמים לטילי הסקאד ששיגר שליט עיראק דאז סדאם חוסיין.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE