הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אחרי מאות עובדי משרד המשפטים, גם שופט עליון בדימוס נגד טראמפ
השופט העליון לשעבר, ג'ון פול סטיבנס, פוסק נחרצות: הנשיא חייב להיענות לצו הזימון של הקונגרס, הדורש את החזרי המס שלו. עוד אמר "יש דברים שבהחלט צריכים להדאיג אותנו"

השופט העליון בדימוס ג'ון פול סטיבנס האשים בשבוע שעבר את הנשיא דונלד טראמפ, בראיון שפורסם ביום חמישי, בחריגה מסמכויותיו כנשיא. בראיון, שפורסם בעיתון וול סטריט ג'ורנל, קבע השופט העליון לשעבר כי על הנשיא "לציית לצווי זימון".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בן 99 ועדיין צלול. השופט העליון בדימוס ג'ון פול סטיבנס (צילום: NPR)

 

דבריו של סטיבנס באים עם התחממות הקרב על הדו"חות הכספיים של טראמפ, כשהדיון הראשון בעימות בין ועדת הבקרה של בית הנבחרים, שבשליטה דמוקרטית, לבין הנשיא קבוע לשבוע הבא, באולמו של השופט הפדרלי אמיט מהטה. הוועדה זימנה את דו"חות המס של הנשיא למספר שנים אחורה ממשרד רואי החשבון המטפל בעסקיו זה שנים רבות, והנשיא תבע את הוועדה ואת החברה בבקשה לצו משפטי שיחסום את שחרור המסמכים.

סטיבנס הוסיף ואמר כי "הנשיא משתמש בסמכויות שלא באמת שייכות לו. זאת אומרת, הוא חייב לציית לצווים ודברים כאלה". כשנשאל כל הנוף הפוליטי הנוכחי, אמר סטיבנס ל'ג'ורנל' כי "אני חושב שיש דברים שצריכים להדאיג אותנו. אין ספק בזה". השופט בדימוס בן ה-99, מונה בידי הנשיא הרפובליקני ג'ראלד פורד, החל את כהונתו עם רקורד מתון ולאורך השנים הלך ונטה לעבר הצד הליברלי של הסוגיות, אף שנותר רשום כרפובליקני כל חייו.

בשנת 2000 כתב סטיבנס דעת מיעוט בתיק "גור נגד בוש" (בו הופסקה הספירה החוזרת בפלורידה והנשיאות הוענקה בכך לבוש), וב-2010, על סף פרישה, כתב את דעת הרוב בפסיקה בזכות עצורי גואנטנמו, לפיה אין להפר את זכותם למשפט צבאי. למרות פסיקות אלה ומוקדמות יותר נותר הנשיא לשעבר ג'ראלד פורד איתן בדעתו כי הוא גאה בבחירה.

 

"!NO WAY" (צילום: ברנדן סמיאלוסקי, AFP)

 

אין זו הפעם הראשונה מאז פרישתו, ב-2010, שסטיבנס מביע את דעתו הנחרצת בסוגיות פוליטיות. באוקטובר כתב מאמר דעה בו טען כי השופט העליון קאבנאו אינו ראוי לשבת בבית המשפט, ומוקדם יותר אשתקד כתב מאמר בניו יורק טיימס בו קרא לתומכים בהגבלות על נשק לפעול לביטול התיקון השני לחוקה - דבר שהביא את הנשיא לצייץ בתגובה "בשום פנים ואופן!" (!NO WAY).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE