הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אוי א ברוך: מבוכה לניו יורק במאבק בחצבת
מחלקת הבריאות של מדינת ניו יורק ניסתה לפנות לקהילות האולטרה-חרדיות בשפתן כדי לעודד התחסנות. הביצוע, אפעס, לא היה מאוד מוצלח: "זה כל כך מגוחך שזה כמעט פוגעני", אמרה חוקרת יידיש שבחנה את עלוני המידע

מחלקת הבריאות של מדינת ניו יורק השקיעה עשרות אלפי דולרים בפרסום מידע על חצבת וחיסונים ביידיש, כדי להפיצו בקרב הקהילות האולטרה-חרדיות שהמחלה מתפרצת בקרבן. הבעיה: התרגום מאנגלית ליידיש כשל כשלון חרוץ.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


החצבת מתפשטת בארצנו. עלון מידע ביידיש (צילום: CNN)

 

רשת CNN מדווחת כי בשלהי 2018, החליטו במחלקת הבריאות במדינה לפנות לקהילות המסוגרות בשפתן שלהן, על מנת להנגיש את המידע ההכרח על המחלה המדבקת ואופן ההתגוננות ממנה. המחלקה הכינה פליירים ושלטים לתלייה על הדלתות, אותם תכננה להפיץ בכ-45 אלף בתים. אלא שלפחות בחלקם, דוגמת אלה שהופצו במחוז רוקלנד הממוקם כשעה צפונית לעיר ניו יורק, נפלו כל כך הרבה שגיאות עד שהם הפכו כמעט בלתי מובנים.

לדברי חיה נובה, חוקרת יידיש, "התרגום כל כך מגוחך, שהוא כמעט פוגעני". לדבריה הצטרפה אניטה נוריץ', חוקרת יידיש ומרצה לשעבר באוניברסיטת מישיגן, שאמרה כי "זה רשלני בצורה בלתי רגילה. זה מרתיח". בין הדוגמאות שהן הציגו יש שגיאות איות והחלפת מילים במילים בעלות משמעות דומה אך לא זהה, באופן שמעוות את משמעות המשפט.

יש הטוענים כי כשלי השפה הם רק חלק מהבעיה הגדולה יותר של תקשורת עם הקהילות היהודיות האולטרה-חרדיות, מה שתורם להתפרצות הגדולה ביותר של חצבת בארצות הברית מאז 1993. לא זו בלבד שמחלקת הבריאות ביצעה את הטעויות ביידיש, אלא שהיא לא יישמה בזמן – אם בכלל – כמה דרכים ידועות ומוכרות לתקשורת עם קהילות אלה, שנוהגות להסתגר מפני העולם החיצון.

 

תרגום עילג במקרה הטוב ולא ברור במקרה חות טוב. דוגמאות לטעויות שנעשו בחוברת המידע (צילום: CNN)

כך לדוגמה, לקח למחלקה שלושה חודשים לתוך התפרצות החצבת כדי להחליט להפיץ עלון שהוכיח את עצמו כיעיל בהעלאת שיעור ההתחסנות בקרב הקהילות בהתפרצות קודמת שאירעה לפני שנתיים. בנוסף, גורמים במחלקת הבריאות סיפרו שרק לאחרונה הם החלו להשתמש בשתי דרכי תקשורת מקובלות אחרות בקהילה – קווי חדשות טלפוניים ואפליקציית הודעות טקסט.

לדברי ד"ר אירווין רדלנר, מומחה למדיניות בריאות מאוניברסיטת קולומביה, "כדי להיות אמין, עליך להעביר את המסר בשיטות שהקהילה בדרך כלל משתמשת בהן. ומאחר שחצבת מתפשטת במהירות, יש השלכות מתגלגלות לעיכוב".

להפצת המידע הרלוונטי חשיבות גבוהה במיוחד. מאז אוקטובר, יותר מ-600 ניו יורקרים אובחנו עם חצבת, כשיותר מ-30 מקרים דווחו רק בשבוע שעבר על ידי רשויות הבריאות של העיר והמדינה. בעיר ניו יורק ובמחוז רוקלנד, שני מוקדי ההתפרצות המרכזיים, 55 מטופלים נזקקו לאשפוז ו-14 מאושפזים נלקחו ליחידות לטיפול נמרץ – הכל כתוצאה ממחלה שקל למנוע.

 

מחלה זיהומית קשה שקל למנוע. חצבת (צילום: Shutterstock)

 

להתפרצות האחרונה גם השלכות כלכליות לא מבוטלות: על פי נתוני המרכז לבקרה ומניעת מחלות, כל מקרה חצבת עולה למערכת הבריאות כ-32 אלף דולר. חיסוני החצבת, לעומת זאת, ניתנים לרוב המבוטחים ללא תשלום.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE