הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם יהיו שתי הצעות חוק למסים חדשים בקליפורניה ב-2020?
אחת, ביוזמת ליגת הנשים המצביעות וארגונים קהילתיים, כבר הבטיחה את מקומה בקלפי והיא תסיר את התקרה ממס הרכוש על נכסים מסחריים. השנייה, של התאחדות נפות החינוך, תמסה הכנסות גבוהות

אף שלעולם לא בטוח שתושבי קליפורניה יסכימו להצביע בעד מס חדש, ההיסטוריה אומרת שהסיכויים משתפרים כשהכסף מובטח לבתי ספר. מה שלא ברור הוא מה יקרה אם שתי הצעות חוק להעלאת מס לצורך מימון בתי הספר יופיעו בקלפי במקביל - דבר שכעת הופך לאפשרות סבירה בבחירות של השנה הבאה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הפגנה בעד מימון החינוך הציבורי, בשבוע שעבר בסקרמנטו (צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP)

 

בקשה מן הבוחרים להכריע כיצד לממן את הוצאות החינוך במדינה היא בוודאי לא דבר חדש. מיצירת הלוטו של קליפורניה ב-1984 ועד הצעת החוק ב-1988 שהכניסה נוסחאות מימון קפדניות לחוקת המדינה. סקר לא-מפלגתי שנערך ברחבי המדינה ופורסם בחודש שעבר העלה כי 59% מאלה שסביר שיצביעו בבחירות סבורים שהמימון הנוכחי לבתי הספר הציבוריים אינו מספיק. אמנם החינוך בגילאי K-12 (גן חובה עד כיתה י"ב) מקבלת יותר מימון מאי פעם, שלל בעיות ארוכות טווח משאירות נפות חינוך רבות בקליפורניה במצוקה פיננסית.

לאור זאת, התאחדות נפות החינוך של קליפורניה רומזת בתוקף שהיא עשויה לנסח הצעת חוק שתועלה לקלפי במדינה בשנת 2020, ותבקש מן הבוחרים להטיל מסים חדשים בסך 11 מיליארד דולר עבור בתי הספר - ספציפית, העלאת מס על הכנסתה תאגידית וגם הכנסה פרטית מעל מיליון דולר בשנה. דובר ההתאחדות אמר כי פרטים נוספים של ההצעה המתגבשת עודם נדונים.

"הגענו לנקודה מכרעת", אומר מייק וולש, הנשיא האחרון של הארגון, בסרטון שהופץ לאחרונה ברשת. "אנשים מלאים באנרגיה כמו שלא היו מעולם". עם זאת, יש לציין שחלק מאותם משתכרים גבוהים כבר משלמים מסים גבוהים יותר בשל הצעה 55 בבחירות 2016 - כסף שגם הוא יועד לסייע לבתי הספר.

במקביל, העלאה שונה של 11 מיליארד דולר, שנכתבה על ידי שוחרי רפורמה כמו ליגת הנשים המצביעות וקואליציה של ארגוני קהילה פרוגרסיביים, כבר הבטיחה את מקומה בקלפי של השנה הבאה. גם היא מבטיחה להקטין את מספר הילדים בכיתות ולשפר את שכר המורים, והיא תעשה את זה על ידי ביטול תקרת מס הרכוש הנוקשה על רוב הנכסים המסחריים, שהוטלה בהצעה 13 שעברה ב-1978.

 

ינסה לעקוף את סוגיית מסי הרכוש עם רפורמת מסים כוללת יותר. המושל גאווין ניוסום (צילום: ABC)

 

הגבלת התקרה על מס הרכוש לבעלי בתי מגורים הוא מאבק שמתבשל כבר עשרות שנים. המושל גאווין ניוסום אמר השנה כי הוא מקווה לגשר בין הצדדים בסוגיה באמצעות רפורמת מס כוללת שתייתר את הצורך לגעת בנושא הנפיץ. אולם לעת עתה אין צל סימן לפשרה בסקרמנטו.

אין גם סימן שהמחוקקים מוכנים להגדיל את מימון בתי הספר לרמות שארגוני החינוך דורשים. בשבוע שעבר נסעו 2,500 איש להפגין מול בניין הקפיטול של המדינה כדי לדרוש יותר כסף לבתי הספר וגני החובה. אולם למרות שקופת המדינה גדושה בעודף תקציבי, רוב ההכנסה הזו נחשבת בונוס קצר-טווח, ולא יספיק לחזק את החינוך לאורך זמן.

הבוחרים יתבקשו בשנה הבאה לשפר את מצב החינוך בדרכים שאינן מסים. המחוקקים שוקלים שתי הצעות להנפקת אגרות חוב במיליארדי דולרים למימון חינוך K-12 והשכלה גבוהה. אם יאושרו, המדינה תצטרך לשלם את התשואה על האגרות הללו מתוך הכנסות המס השוטפות. עם זאת, אף אחת משתי ההצעות אינה צפויה להיתקל בהתנגדות פוליטית מאורגנת.

אולם להצעות המס החדשות מובטחת התנגדות כזו מצד גופים רבי עוצמה, שיימנעו בכוונה מלהבדיל בין שתי ההצעות ולכרוך אותן יחד כהכבדה לא מוצדקת של עומס המס באחת המדינות שלמרות שגשוגה, תושביה משלמים הכי הרבה מס ונתונים להכי הרבה רגולציה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE