הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"כמובן שטרם הגשנו להם את התביעה - הם בישראל!"
כשופטת דחתה בקשה לצו מניעה מיידי נגד קיום ישיבת קבינט של ממשלת פלורידה בשגרירות ארה"ב בירושלים, היא נימקה זאת בכך שהתביעה לא נמסרה לנתבעים. בעיני התובעים, זה מוכיח את טענתם

פעילי שקיפות בממשל תובעים במטרה למנוע מממשלת המדינה של פלורידה מלקיים ישיבה מתוכננת מחר (רביעי) בישראל, בטענה שבכך מפר הקבינט של המושל רון דסנטיס את חוק המדינה המחייב לפתוח את הישיבות לציבור.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תומך ישראל מובהק. המושל דסנטיס נושא דברים בבית הכנסת קול עמי-עמנואל בפלנטיישן בחודש שעבר (צילום: סאות' פלורידה סאן-סנטינל)

 

קרן התיקון הראשון, יחד עם מספר גופי תקשורת (בכללם המיאמי הראלד והטאמפה ביי טיימס), הגישו היום את התלונה היום (שלישי) בבית המשפט במחוז ליאון בטענה שהמושל דסנטיס והקבינט - התובעת הכללית אשלי מודי, ראש מחלקת הכספים ג'ימי פטרוניס ונציבת החקלאות ניקי פריד - "מפרים בכוונה תחילה" חלקים מחוקת המדינה בכך שהם מקיימים ישיבה למעלה מששת אלפים מייל מבירת המדינה, במתחם הסגור לציבור של שגרירות ארה"ב בירושלים.

השופטת אנג'לה דמפסי, לה הוקצה התיק, דחתה את הבקשה לצו מניעה היום אחר הצהריים, בטענה שאין הוכחה כי הצווים נמסרו לנתבעים. עורכי הדין של קרן התיקון הראשון וכלי התקשורת התובעים הגישו בקשה לצו חירום לשקילה מחדש.

אף שדוברי משרד המושל אומרים כי הישיבה, חלק מביקור מתמשך בישראל שמוגדר רשמית כמשלחת סחר, היא סמלית בלבד - התובעים טוענים שהיא בכל זאת כפופה לחובת ההודעה המוקדמת והגישה הציבורית תחת חוק השקיפות של המדינה, המכונה חוק "אור השמש".

 

בפלורידה כה אוהבים את אור השמש שקראו על שמו את המדינה - וגם חוק שעוגן בחוקתה (צילום: TreeHugger)

 

"הפגישה הוגדרה כישיבת 'איסוף מידע'. אולם גם אם נקבל הגדרה זו, החוק מבהיר כי ישיבות 'איסוף מידע' נופלות תחת דרישות חוק אור השמש", טוען כתב התביעה. "יתרה מזאת, הישיבה מתקיימת למעלה מששת אלפים מייל מאזרחי פלורידה, בתוך מתקן מאובטח של משרד החוץ שלציבור אין אליו גישה.... קיום הישיבה במרחק כזה ובמתקן כזה מפר את הזכות החוקתית והחוקית של אזרחי פלורידה (ושל התקשורת) להיות עדים אישית לעבודת משרתיהם הבכירים ולהיות מסוגלים להגיב עליה".

קרן התיקון הראשון, התובעת העיקרית בתיק, מבקשת סעד בצו. במקרה שהישיבה תתקיים, התביעה דורשת שכל הפעולות שיינקטו בה יוכרזו בטלות ומבוטלות. מספר ארגוני חדשות, בכלל זה ההראלד, הטיימס מטאמפה, האורלנדו סנטינל, סאות' פלורידה סאן-סנטינל וחברות ההוצ"ל גאנט וגייטהאוס מדיה חתמו גם הן על התביעה.

דסנטיס הכריז בתחילת אפריל שיוביל משלחת סחר לישראל, אולם רק פרטים מועטים פורסמו בנוגע ללו"ז או לסדר היום עד לשבוע שעבר, אז נודע על קיומה המתוכנן של ישיבת הקבינט בשגרירות האמריקאית בירושלים.

 

לא קשור לישראל, אלא לזכות הגישה המובטחת לאזרחים. נשיאת "קרן התיקון הראשון" ברברה פיטרסן (צילום: טאמפה ביי טיימס)

 

דסנטיס, שמרבה להדגיש את תמיכתו בישראל, היה מבכירי הדוחפים להעברת השגרירות ורק בשבוע האחרון הגדיר את מדינתו כ"פרו-ישראלית ביותר בארה"ב, אמר ש"יהיה מגניב" לקיים ישיבת קבינט בשגרירות אותה סייע להעביר.

סדר היום לישיבה ה"סמלית", שאמורה להתקיים מחר בשעה 3:30 אחר הצהריים, שעון ישראל, כוללת דיון בהצעת החלטה על "יחסי פלורידה-ישראל" כמו גם מצגות על "קורבנות טרור", "איכות מים" ו"ניהול מצבי חירום". נציגי התקשורת המתלווים למשלחת לא יורשו להשתמש במחשבים או טלפונים ניידים במהלך הישיבה, ורק ארגון חדשות אחד מורשה לשדר את הישיבה בלייבסטרים.

נשיאת קרן התיקון הראשון, ברברה פיטרסן, הדגישה שאין לתביעה שום קשר לישראל או למשלחת הסחר. "זה קשור לחוקה, שמבטיחה לנו את הזכות לגישה לכל פגישה של כל גוף שבו נדונים או מתבצעים ענייני ציבור". בתגובה לסירוב הטכני לצו המניעה, בשל העובדה שכתב התביעה לא הוגש לנתבעים, ציין אחד מעורכי הדין של התובעים, גרג תומאס, כי "זה קצת בעייתי להגיש להם את זה כי הם בישראל, וזה רק מדגיש את הבעייתיות בניהול ענייני הציבור 6,000 מייל מחופי המדינה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE