הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"ניסחנו חוק ברור מאד והעירייה לא מקיימת את חלקה"
כך אומרים פעילי קנאביס ובעלי חנויות חוקיות, שסובלים מתחרות לא-הוגנת מצד "חאפרים" שפורחים בצל אכיפה חלשה. העירייה מבטיחה גם להגביר את הפעילות נגד העבריינים, וגם להגדיל את מספר החנויות החוקיות

מהרחוב, זה נראה כמו פשיטת סמים מהסוג הישן. חצי תריסר רכבי משטרה ופיקוח עירוני חנו בפתח חנות הקנאביס "ווייט קאסל" סמוך לנמל לוס אנג'לס, שם פנה שלט ענק ועליו צלב ירוק לעבר הכביש המהיר 101.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שלט המריחואנה הרפואית בחלון החנות Higher Path בשרמן אוקס - זו חנות חוקית למהדרין, אבל הצלב הירוק לא מוכיח כלום (צילום: LAist)

 

אבל השוטרים לא החרימו אפילו גרם מריחואנה מהחנות. איש מן העובדים לא נעצר, רק עוכבו לזמן קצר בזמן בזמן שעובדי מחלקת החשמל העירונית ניתקו את הזרם למקום. השוטרים היו שם בעבר וסביר שיחזרו. אחד הבלשים העריך שהחנות תשוב לפעילות תוך שבוע.

נוכח תלונות גוברות מצד מחוקקים ושדולת הקנאביס על השוק השחור הפורח בקנאביס בלוס אנג'לס, פרנסי העיר הגבירו בחודשים האחרונים את המלחמה בחנויות הקנאביס הלא-חוקיות. אולם כשכל-כך הרבה כסף מזומן מונח על הכף, רבים מן העבריינים בוחרים להישאר במקומם אפילו אחרי שמנתקים להם את החשמל או מאיימים עליהם בקנסות או מעצר.

שוק הקנאביס החוקי של המדינה יצא לדרך בקול ענות חלושה ב-2018, כשההכנסות מן השנה הראשונה של מכירות חוקיות של הצמח ומוצריו נפלו ב-160 מיליון דולר מן התחזית שנכללה בתקציב המושל לשעבר ג'רי בראון. האשמה נתלתה בשיעור המס הגבוה ובסירובן של רשויות מקומיות רבות להרשות פתיחת חנויות חוקיות. ההגבלות הללו הן שמאפשרות לשוק השחור לשגשג, כמו גם העובדה שמאז הועברה "הצעה 64", מכירת מריחואנה ללא ריישון הפכה לעבירה פעוטה. 

עם זאת, הבעיה חמורה במיוחד בלוס אנג'לס, שם דווקא מותר לפתוח חנויות חוקיות - אולם אלה מתקשות להתחרות בחנויות שיכולות להציע מחיר זול יותר, על חשבון המסים (10% לעירייה, ועוד 15% למדינה) שבעליהן לא משלמים. למעלה מ-200 חנויות קנאביס לא-חוקיות פועלות בעיר, על פי הערכות המשטרה וסקירת רישומים עירוניים ומודעות בווידמאפס, מדריך נפוץ לעסקי קנאביס, שביצע העיתון לוס אנג'לס טיימס.

 

ברשומות העירייה יש 183 חנויות קנאביס חוקיות - באתר הזה תמצאו כפול מכך, ויש עוד שלא רשומות

 

כדי לזהות מי חוקי ומי לא, העיתון השווה בין כל החנויות שמפורסמות בווידמאפס לרשימת העסקים שקיבלו אישור להפעיל חנות מטעם מחלקת רגולציית הקנאביס של העירייה. מספר החנויות המורשות עומד על 182 בלבד. מספר החנויות המפורסמות בווידמאפס עומד על 365. מתוכם יותר מ-220 - 60% מכלל החנויות - פעלו בכתובות בהן לא מופיע עסק קנאביס חוקי ברישומי העירייה.

המספרים מתארים רק חלק מהבעיה. המודעות בווידמאפס מתחלפות בתדירות גבוהה. חנויות שנסגרות נפתחות מחדש בשם אחר, לעתים במיקום אחר - ולא כל חנות קנאביס לא חוקית מתגרה בגורל ומפרסמת את מרכולתה בווידמאפס.

חנויות לא רשומות פועלות כמעט בכל קרן רחוב בעיר המלאכים, כשהריכוזים הגדולים ביותר נמצאים באזור הדאונטאון ומדרום לכביש המהיר מס' 10. תריסר כאלה נמצאות ברצועה של שדרות פלורנס, בין קרנשאו לאבאלון בולברד בלבד. החנויות החוקיות, המצייתות להגבלות כמו שמירה על מרחק מסוים מבתי ספר, נפוצות יותר בסן פרננדו ואלי.

"הביקורות הגרועות היחידות שאני מקבל הן 'אה, אתה מנסה לרמות אותנו, המחירים האלה יקרים מדי'". כך מספר ג'רד קיילו, בעלי חנות הקנאביס Higher Path בשרמן אוקס, ונשיא התאחדות עסקי הקנאביס המאוחדת בלוס אנג'לס. "אני חושב שרבים מהם לא מבינים שעלות העסקים עלתה משמעותית".

 

"רבים מהם לא מבינים שעלות העסקים עלתה משמעותית". סוחר הקנאביס השכונתי והחוקי של לא מעטים מכם, ג'רד קיילו (צילום: NBC)

 

"התסכול שלנו הוא כפול", אומר סוחר חוקי אחד. "העסקים שלנו סובלים מאד כי אנחנו מתחרים במגרש לא שוויוני. עבדנו קשה כל-כך, השקענו זמן ואנרגיה ומשאבים לנסח חוק ברור, וזה מרגיש שהעיר לא מקיימת את חלקה בעסקה".

בעירייה מודים שהיו איטיים בתגובה להיצף של החנויות הלא-חוקיות, שמחבל בהצלחת חוק הלגליזציה, אולם טוענים שהגבירו לאחרונה את הקצב משמעותית נגד החנויות הלא-רשומות, שפעילותן מהווה לא רק מכה כלכלית לציבור ולמתחרים החוקיים - אלא גם סכנה בריאותית, שכן מוצריהן אינם נבדקים על ידי הרגולטור.

רבים מבעלי החנויות החוקיות אומרים שווידמאפס מחמיר פי כמה את הבעיה, וכי בלי האתר 80% מן המתחרים הלא-רשומים והלא-הוגנים היו נעלמים. אולם למרות טענה זו, בכירים במשטרת L.A ובמשרד התובע אומרים שהאתר מסייע להם לאתר חנויות המפרות את החוק ולסמן אותן כיעד לאכיפה.

תקציב 2019 של ראש העירייה אריק גארסטי מקצה 10 מיליון דולר לאכיפת קנאביס, ותקנה שהוצעה בידי חברת המועצה מוניקה רודריגז תטיל על מפעילי חנויות לא-חוקיות - ועל מי שמשכירים להם נכסים - את כל ההוצאות של אכיפת חוק כנגדם. זאת כמובן בנוסף לקנסות הרגילים.

 

התחיל להפנים את דחיפות הבעיה. ראש העירייה, אריק גארסטי (צילום: NBC)

 

עוד טענה נגד העירייה היא האיטיות שלה בהוצאת רישיונות לחנויות קנאביס חוקיות - במיוחד בקהילות מיעוטים שנפגעו באופן לא-מידתי מן המלחמה בסמים ובמריחואנה במיוחד - אחת המטרות המוצהרות של "הצעה 64" שהביאה את הלגליזציה.

העירייה בתגובה אומרת גם במקרה זה שהעתיד יהיה טוב מן העבר, ושהיא מתכוונת להוציא בשנה הקרובה 250 רישיונות לחנויות חדשות - דבר שיותר מיכפיל את המספר הנוכחי. פרקליט העיר, מייק פויר, מדבר גם על לנסות טקטיקה של הטלת קנס בסך 2,500 לכל יום שיוכח כי חנות לא-רשומה פעלה, על סמך חוק נגד "תחרות לא-הוגנת".

אז נשוב וניפגש עוד כמה חודשים ונראה אם היתה התקדמות בכל החזיתות שהעירייה מבטיחה. בינתיים, זוכרים את הבלש מתחילת הסיפור? זה שחזה שהחנות הלא-חוקית שבדיוק סיים לסגור תשוב לפעול תוך שבוע? אז הוא טעה, אבל ממש בקצת. בדיקה של "הטיימס" גילתה שהעסק שוב אופן פור ביזנס 10 ימים מאוחר יותר. רוצים לדעת איפה לקנות באופן חוקי, פרחים שלא מרוססים ברעל ולא גודלו באדמה מזוהמת, ויש בהם חומר פעיל כמו שכתוב? קבלו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE